Wat doe ik met dat papiertje?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Anon20200101 »

Alice schreef: 21 mar 2019, 16:01 Wat ik mij herinner was dat ik vanuit de Gemeente een verklaring kreeg waarin stond dat mijn rijbewijs ingenomen was te vervanging van...

Irene heeft een punt, Het is niet alleen de overheid maar ook de verzekering waar je mee te maken krijgt bij een eventuele schade, al dan iet door eigen schuld. Je weet dat verzekeraars er alles aan doen om niet uit te keren bij een schade.
Ja, die verzekeraar zal meteen aangrijpen dat naam en geslacht niet meer overeenkomen met GBA / BRP, en dan gemakshalve over het hoofd zien dat BSN niet gewijzigd is, terwijld dit wel de sterkere identifier is.
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door AJpoekie »

Bedankt voor de reacties!
Ik ga ook zeker niet rijden morgen, het is geregeld met iemand..
Gelukkig heb ik geen werk waar ik elke dag met een auto heen moet, dan zou ik dus hangen tot 1 april (nou ja dan wordt het aangevraagd, duurt 5 werkdagen. Met een beetje geluk heb ik het dus vrijdag, met een beetje pech pas na het weekend)

Het voelt een beetje vreemd om nu soort van illegaal te zijn, maar inderdaad BSN is gewoon hetzelfde, daar kan ik iedereen op wijzen.

Ik ben dus vaker wel aangesproken op mijn foto op mijn OV kaart, moest zelfs een keer legitimeren.
Vervelende is ook dat daar mijn geslacht op staat. Gelukkig letten de meeste mensen daar niet op.

Ik probeer me er maar niet zo druk om te maken, ga geen dingen doen die ik niet mag.
Maar het voelt gewoon niet prettig. Even doorbijten ;-)

Kan ik de zaken van allerlei dingen aanpassen pas regelen als ik mijn nieuwe rijbewijs heb?
Of kan ik bijv. nu al mijn zorgverzekeraar bellen en de bank enzovoort?
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Anon20200101 »

Officiele instanties (dat zijn ze allemaal natuurlijk, maar ik bedoel "bank" is meer officieel dan "bibliotheek of kapper") kunnen alleen maar op basis van identiteitsbewijs daadwerkelijk details veranderen.
Mogelijk hebben ze wel voor wat betreft aanspreekvorm (zoals roepnaam en hopelijk aanhef bij oproepen in wachtruimtes, bijvoorbeeld) ruimte om je gewenste aanhef en roepnaam alvast te gebruiken totdat je ID bewijs klaar is.
Zo was ik bij de huisarts alvast "mevrouw" en "Laura" in de aanspreekvorm via een notitieveldje in mijn profiel, terwijl mijn oude voornaam en wettelijke geslacht in het systeem bleven staan.
kwax
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 okt 2018, 13:04
Gender: Trans FtM

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door kwax »

Hi Julian,

Kan je het niet gewoon proberen op het gemeentehuis zonder afspraak? Hier zeggen ze op de website ook alles alleen op afspraak te doen maar ze hebben ook nog steeds inloop uren op de hoofdlocatie. (Voor mijzelf kreeg ik via de website eerst een datum die 2 weken verwijderd was, om vervolgens 10 minuten later een afspraak op dezelfde dag aan te bieden) Mijn bank wou zelfs een uittreksel hebben, naast het paspoort.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Marijn »

AJpoekie schreef: 21 mar 2019, 20:31 Ik ben dus vaker wel aangesproken op mijn foto op mijn OV kaart, moest zelfs een keer legitimeren.
Vervelende is ook dat daar mijn geslacht op staat. Gelukkig letten de meeste mensen daar niet op.

Ik probeer me er maar niet zo druk om te maken, ga geen dingen doen die ik niet mag.
Maar het voelt gewoon niet prettig. Even doorbijten ;-)

Kan ik de zaken van allerlei dingen aanpassen pas regelen als ik mijn nieuwe rijbewijs heb?
Of kan ik bijv. nu al mijn zorgverzekeraar bellen en de bank enzovoort?
Tegenwoordig staat op de ov kaart geen geslacht meer, dus je zou een nieuwe aan kunnen vragen.

En zorgverzekeraar zou vanzelf moeten gaan. Grote kans je bank om identificatie vraagt. Maar misschien dat kopie gewijzigde geboorteakte ook werkt. Ik heb alles gedaan toen ik mijn nieuwe ID had.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Marica »

Den Haag heeft haar verontschuldigen aangeboden en een bloemetje geregeld. Ook de site zal aangepast worden omdat die te kil en afstandelijk werd bevonden. Alles wat ik aangaf zal aangepast worden. Er komt een mogelijkheid om een afspraak te maken zoadat je gewoon persoonlijk een krabbel zat onder de naamwijzing.

Digitaal als je het wil, persoonlijk als het moet.
Chapeau Gemeente Den Haag voor de leuke ontvangst.

En ik ben nu een vrouw :dance:
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Sander »

Super dat het goed gekomen is!
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Anon20200101 »

Fijn dat het eindelijk zover is! 😁
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door AJpoekie »

kwax schreef: 21 mar 2019, 21:37 Hi Julian,

Kan je het niet gewoon proberen op het gemeentehuis zonder afspraak? Hier zeggen ze op de website ook alles alleen op afspraak te doen maar ze hebben ook nog steeds inloop uren op de hoofdlocatie. (Voor mijzelf kreeg ik via de website eerst een datum die 2 weken verwijderd was, om vervolgens 10 minuten later een afspraak op dezelfde dag aan te bieden) Mijn bank wou zelfs een uittreksel hebben, naast het paspoort.
Heey,

Sorry beetje late reactie.
Wist niet dat dat ook kon, met inloopuren.

Maar goed, ik wacht wel gewoon nog een weekje, heb 1 april een afspraak.
Heb volgende week tentamens dus, focus ik me eerst even daarop en dat juridische geregel komt wel.

Vandaag wel even de school gebeld of ik een nieuwe collegekaart mocht én de studieadviseur een mailtje gestuurd dat ik me niet kan legitimeren tijdens tentamens. Geen probleem zei hij, de surveillanten worden geïnstrueerd om mij niet uit de zaal te schoppen :P

Ik heb in de tussentijd in principe mijn paspoort en rijbewijs ook niet meer nodig, dus nog even wachten is geen probleem.

En bedankt voor het delen van jullie ervaringen, ik zal dan ook gewoon wachten met die instanties bellen totdat ik daadwerkelijk het rijbewijs/paspoort binnen heb. Ze zullen inderdaad wel een bewijs willen.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Plaats reactie