Nieuwe chat! Zie dit topic.

Wat doe ik met dat papiertje?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Daniet
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2018, 21:34
Gender: Trans FtM

Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Daniet »

Ik heb mijn deskundigheidsverklaring binnen gekregen (joepie). Dus ik kan nu naar de gemeente om mn naam/geslacht te veranderen. Maar daar komt toch iets meer bij kijken dan ik dacht en ik heb 0 verstand van al dat gedoe. Dus vandaar een paar vragen. Misschien zijn er al mensen die hier doorheen zijn gegaan en weten waar ik op moet letten?

1. Als je eenmaal je naam/geslacht veranderd, hoe snel moet je dan de rest van je papieren aanpassen?
Dit is de voornaamste reden dat ik bang ben naar de gemeente te gaan. Het scenario dat ik gecontroleerd wordt en mn ov chipkaart niet meer klopt met mn id en alles en dat ik ineens niet besta ofzo. Regel dingen zijn echt niet mn ding, ik ben daar te chaotisch voor. Is er misschien ergens een lijst van dingen die ik aan moet passen? En welke dingen kan ik beter vooraf aanpassen, wat nog wel legaal kan, zoals een nieuwe email. En ik heb het ook nog niet aan heel mn familie verteld, whoops. Zijn er mensen eerder in de problemen gekomen door die naam/geslacht switch?

2. Hoelang gaat het maximaal duren?
Ik ben 'bijna' klaar met mn studie en hoopte eigenlijk die veranderingen door te kunnen voeren voor ik afstudeer, zodat ik geen nieuwe diploma's hoef aan te vragen. Maar dat moet natuurlijk weer allemaal doorgevoerd en geadminitreerd worden op mn school. Dus moet ik dit een beetje op tijd doen.. Maar ivm eerste probleem/vraag, wil ik ook niet haasten

3. Hoe zit dat met je geschiedenis?
Ik had gelezen dat je ouder naam/geslacht nog blijft bestaan in je gechiedenis en dat als je naar t buitenland gaat je daar mogelijk problemen mee kunt krijgen (niet dat ik geld heb om naar t buitenland te gaan, maar okay). In dat geval zou ik de geschiedenis moeten laten verwijderen. Maar anderzijds zou dat weer problemen kunnen geven als ik en mn vriendin kinderen willen krijgen, op medisch vlak. Bovendien vroeg ik me af hoe dat zit met de 'vrouwelijke oproepen' die men op een gegeven moment krijgt voor controle e.d. Ik vind t allemaal nogal yikes om over te praten, of over na te denken, maar ik was voorlopig nog niet van plan de onderkant te laten opereren en wacht liever nog even op verbeteringen van de technieken. Iig tot die tijd zit ik dus met die vrouwelijke problemen. En hoe moet dat dan op medisch vlak?
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Marijn »

Over 1 zou ik me niet al te druk maken. Het hoeft volgens mij echt niet ineens binnen een paar weken allemaal geregeld te zijn. En sommige dingen gaan vanzelf omdat ze gekoppeld zijn aan de basisregistratie personen. Mocht je voorletter gelijk blijven is het nog makkelijker.

Het punt van je diploma lijkt me inderdaad een goede reden om het voor te zijn. Precies weet ik het (2) niet meer, maar volgens mij was het bij mij binnen een week of twee doorgevoerd in de basisregistratie personen.

Of het verwijderen de geschiedenis (2) problemen kan geven met het krijgen van kinderen weet ik niet. Waarom denk je dat? Sowieso hoef je dat niet per se tegelijk te doen. Kan ook later, ik heb het nog niet gedaan misschien later wel. Mocht je een hypotheek hebben dan zou ik wel wachten met het verwijderen tot je die op je nieuwe naam hebt gezet. Sowieso misschien wel slim om het pas te laten verwijderen als je bij alle instanties en organisaties je naam aan hebt laten passen.

Ik heb wel een (voor mij geldend) lijstje, maar niet voor handen nu.

Misschien hebben anderen nog meer suggesties/ervaringen.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door marianne »

de wijziging wordt vanzelf doorgegeven aan het CBR, wacht even tot het daar is veranderd met het aanvragen van je nieuwe rijbewijs , anders krijg je een nieuw rijbewijs met je oude naam er op,
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door marianne »

het overschrijven van je oude gegevens kan op twee manieren, de oude worden overschreven, of de nieuwe worden er bij geschreven, als je daarna je oude laat overschrijven sta je er twee keer in, een keer als nieuw, en een keer verbeterd, dit kunnen ze niet meer ongedaan maken, het is heel ondoorzichtig hoe dit tot stand kwam in mijn geval mijn woongemeente wijst naar mijn geboortegemeente, en andersom,
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Emma »

1) je gaat met de verklaring naar je geboortegemeente, die past je geboorteakte aan. Vervolgens gaat de gewijzigde akte in kopie naar je woongemeente. Die past je gegevens dan aan in de BRP, het bevolkingsregister. Dit duurt een aantal dagen. Als de BRP gewijzigd is, krijg je bericht. Vanaf dat moment zijn je oude paspoort, ID-kaart en rjbewijs ongeldig, en moet je nieuwe aanvragen. In het begin (in 2014) had de RDW nog wel eens moeite de juiste, nieuwe gegevens te gebruiken maar dat probleem zou opgelost moeten zijn.

2) Met een week of twee, drie zou alles dus gepiept moeten zijn, en kun je met je nieuwe ID je opleiding/bank/enzovoorts gaan overtuigen van je exhte identiteit.

3) in de BRP wordt steeds bijgehouden wat wijzigingen zijn. Maar in dit geval kun je vragen om die geschiedenis te verwijderen. Of je dat wel of niet doet maakt voor het buitenland niet uit, het is meer voor jezelf, het idee dat iemand die in de BRP kan kijken kan zien dat het ooit anders was. Buitenlanden kunnen er in principe (en uit principe) niet bij. Vergeet dus wat je gelezen hebt. Ook medisch heeft het geen consequenties, nogmaals, die geschiedenis kan niet zomaar ingezien worden. In het ziekenhuis wordt je BSN wel gekoppeld aan je gegevens maar ook daar: geen geschiedenis. En dan nog: als je er als man volgens je ID binnenkomt wil dat niet zeggen dat je geen toegang hebt tot een gynaecoloog of zo. Er kan wat verrast gereageerd worden, maar dat is dan maar zo.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Danielle »

Het belangrijkste is al gezegd. En wat betreft je OV-chipkaart: de meeste controleurs nemen niet eens de moeite om naar je foto te kijken. Als je ingecheckt ben is het wel goed. Ik heb nog jaren gereisd met een OV-Chip waar een pasfoto van vóór mijn transitie staat. (Die foto is inmiddels 10 jaar oud, gebruik 'm nog af en toe. :lol:) en eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Een enkele NS-Conducteur zie ik soms even moeilijk kijken en daarna goedkeurend knikken. Een paar hebben er complimenten op gegeven omdat ze snapten wat de situatie was. Dingen als: "Is wel een verbetering zo." Hoor ik nog wel eens.

De enige keer dat ze een probleem probeerden te maken was met zo'n bullebak van Service en Veiligheid, die controleteams van NS die hun best doen om zo veel mogelijk op agenten te lijken. Die vroeg waarom ik met de kaart van mijn broer reisde terwijl er een persoonsgebonden abonnement op stond. Toen ik zei dat dat een lang verhaal was droop ie af. Ofwel omdat hij de boel snapte ofwel omdat hij dacht dat hij abuis was omdat mijn stem nog vrij mannelijk klinkt.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Daniet
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2018, 21:34
Gender: Trans FtM

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Daniet »

Dank voor de uitleg allemaal. Ik moet er dan nu denk ik maar eens achter gaan komen wat mn geboortegemeente is.
Verder heb ik 'gelukkig' geen rijbewijs, dus dat hoef ik in ieder geval niet te veranderen.

En betreft het OV, ik zie er kennelijk nogal dubieus uit, want ik ben er vaker uit gepikt en dan wordt er raar gekeken naar mn foto. Pas geleden moest ik nog mn id laten zien omdat ze dachten dat ik op iemand anders zn pas reisde

Maar in ieder geval fijn om te weten dat ik me over die geschiedenis niet zo druk hoef te maken. Dan laat ik die denk ik voorlopig wel even staan. Als die ene stagiair door mn documenten rommelt, zal ik m waarschijnlijk toch niet persoonlijk kennen, dus dat doet me niet veel..

Ik maak me denk ik vooral druk over die tijd dat t officieel gewijzigd is en ik mn id meteen moet vervangen. Mij kennende, ga ik dat iets te lang vergeten en kom ik in de problemen. Maar misschien het feit dat ik me daar druk over maakt, helpt me om het goed te doen :P
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Emma »

Een stagiair die door je documenten rommelt wacht ntslag op staande voet. Werkelijk. De BRP is dusdanig privacygevoelig dat je daar niet zomaar voor de lol in kunt grasduinen als ambtenaar.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door AJpoekie »

Emma schreef: 12 dec 2018, 22:33 1) je gaat met de verklaring naar je geboortegemeente, die past je geboorteakte aan. Vervolgens gaat de gewijzigde akte in kopie naar je woongemeente. Die past je gegevens dan aan in de BRP, het bevolkingsregister. Dit duurt een aantal dagen. Als de BRP gewijzigd is, krijg je bericht. Vanaf dat moment zijn je oude paspoort, ID-kaart en rjbewijs ongeldig, en moet je nieuwe aanvragen. In het begin (in 2014) had de RDW nog wel eens moeite de juiste, nieuwe gegevens te gebruiken maar dat probleem zou opgelost moeten zijn.

2) Met een week of twee, drie zou alles dus gepiept moeten zijn, en kun je met je nieuwe ID je opleiding/bank/enzovoorts gaan overtuigen van je exhte identiteit.

3) in de BRP wordt steeds bijgehouden wat wijzigingen zijn. Maar in dit geval kun je vragen om die geschiedenis te verwijderen. Of je dat wel of niet doet maakt voor het buitenland niet uit, het is meer voor jezelf, het idee dat iemand die in de BRP kan kijken kan zien dat het ooit anders was. Buitenlanden kunnen er in principe (en uit principe) niet bij. Vergeet dus wat je gelezen hebt. Ook medisch heeft het geen consequenties, nogmaals, die geschiedenis kan niet zomaar ingezien worden. In het ziekenhuis wordt je BSN wel gekoppeld aan je gegevens maar ook daar: geen geschiedenis. En dan nog: als je er als man volgens je ID binnenkomt wil dat niet zeggen dat je geen toegang hebt tot een gynaecoloog of zo. Er kan wat verrast gereageerd worden, maar dat is dan maar zo.
Top, dit is echt heel helder!
Ik zit ook ongeveer hier in het proces (nou ja, ben al maand aan het wachten op die verklaring).
En eigenlijk geen idee wat ik er precies mee moet doen (gisteren in mijn gesprek kwamen er urgentere dingen aan bod, dus kon niet vragen naar de stappen die ik dan moet ondernemen als ik de verklaring eindelijk ontvang).

Emma, je schrijft dat je ermee naar je geboortegemeente moet, ik ben geboren in een ziekenhuis, zou ik dan naar die plaats moeten?
Of moet ik gewoon naar de gemeente waar ik vroeger bij mijn ouders woonde?

Is het wel/niet aan te raden om je geschiedenis te verwijderen?

Hoe ernstig is het dat je dus een aantal dagen (weken) met ongeldige identificatiebewijzen rondloopt?
Mag je dan ook niet meer autorijden?
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door stella »

AJpoekie schreef: 07 feb 2019, 11:11 Emma, je schrijft dat je ermee naar je geboortegemeente moet, ik ben geboren in een ziekenhuis, zou ik dan naar die plaats moeten?
Of moet ik gewoon naar de gemeente waar ik vroeger bij mijn ouders woonde?

Is het wel/niet aan te raden om je geschiedenis te verwijderen?

Hoe ernstig is het dat je dus een aantal dagen (weken) met ongeldige identificatiebewijzen rondloopt?
Mag je dan ook niet meer autorijden?
Je geboortegemeente is de gemeente zoals vermeld op je ID/Paspoort onder het kopje geboorteplaats.

Verder heeft transvisie een FAQ waar de voor en nadelen staan van de geschiedenis wissen:
https://www.transvisie.nl/transitie/alg ... 7262e-e541