Nieuwe chat! Zie dit topic.

Wat doe ik met dat papiertje?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Marijn »

Ik denk dat het vaak eerder andersom is. Bij de afspraak wordt het formulier ingevuld en ondertekend en daarna sturen ze de gewijzigde akte op. Raar dat ze het in Den Haag andersom willen doen.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Wolfy_girl »

Marica schreef: 07 mar 2019, 18:46 Poeh, Den Haag blijft lastig doen.
Ze vragen ons om uiterlijk drie dagen van te voren per e-mail te sturen: de naam van de transgenderdeskundige, een kopie paspoort, de nieuwe voornamen en de ingangsdatum, en de deskundigenverklaring. Gek genoeg vragen ze dan weer niet of de historische gegevens bewaard of overschreven moeten worden.
Ik had er problemen mee om die informatie op hun site (zonder DigiD) op te sturen, en nu vragen ze of ik het wil e-mailen...?! Echt niet dus!

'Anders kan het administrtieve gedeelde niet voltooid worden en kan de latere melding op de geboorteakte niet op tijd gemaakt worden.' Ze zegt dat het administrstieve gedeelte om de akte aan te kunnen passen enkele dagen voor het opmaken van de vermelding op de geboorteakte gebeurt.

Hoe ging dat bij jullie?
Ik heb denk ik geluk gehad. Ik heb contact opgenomen met de gemeente van de plaats waar ik ben geboren, en daar heb ik een afspraak gemaakt. Voor die afspraak heb ik de papierwinkel die ik gekregen heb van het VU meegenomen, en dat was het voornamelijk wel. De vrouw met wie ik sprak bij de gemeente was wel eerst in de war, want zij dacht dat het om een "normale" naamswijziging ging, en ze begon te praten over dat de rechtbank er naar moet kijken en blabla... Gelukkig kwam toen een collega haar hier op corrigeren, en toen was alles in orde. Krabbel gezet, en toen kreeg ik nog een uitdraai mee van de nieuwe papieren.
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door AJpoekie »

Ik heb mijn geboorteakte vorige week laten wijzigen en die wijziging is nu eindelijk doorgevoerd in mijn BRP.
Heb net de gemeente gebeld, want ik kan pas 1 april (op zijn vroegst) terecht om een nieuw rijbewijs en nieuw paspoort te laten aanvragen.
Ik heb gevraagd wat ik er in de tussentijd mee moet.

Blijkbaar heb ik gewoon pech.
Alles is ongeldig en ik mag nu dus ook niet rijden.. (Maar ik ga dit weekend weg mijn voetbalteam en ik zou dus wel gaan rijden). Hoe hebben jullie dit soort dingen aangepakt?
Stel je voor dat je elke dag naar je werk had moeten rijden en het nog 3 weken duurt voor je eindelijk een nieuw rijbewijs hebt.. Je kan moeilijk 3 weken ziek melden.

Heeft het nut om RDW te bellen en te vragen wat zij voor mij kunnen betekenen?

Is mijn OV-kaart nu ook ongeldig? (Is een persoonlijke).
(Kan ik al een nieuwe aanvragen zonder dat ik überhaupt een nieuw rijbewijs/legitimatiebewijs heb).
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Anon20200101 »

Wat een gedoe zeg, @AJpoekie... :roll:
Misschien was het omdat ik met kopie wijziging geboorteakte in de hand naar Utrecht ging, of omdat ik doortastend was, ik weet niet wat doorslaggevend was, maar toen ik 30 minuten na de wijziging van m'n geboorteakte op het stadhuis in Utrecht aankwam was de GBA/BRP nog niet aangepast.
In eerste instantie was ook het antwoord dan ook "sorry, we kunnen pas nieuw ID aanvragen als GBA is aangepast", dus stelde ik kordaat voor dat zij dat zelf dan toch wel even konden doen. En zowaar, na een kort overleg met supervisor, dat konden ze.
Daarin hielp mijn argument, waar jij dus nu ook tegenaan loopt, het "niet bestaat / illegaal zijn" omdat per geboorteaktewijziging impliciet het paspoort/ID niet meer geldig is.
Een paar korte handelingen (aanpassen naam en geslacht in de grote computer van Sinterklaas) verder kon de baliemedewerker door met mijn paspoortaanvraag.
Daarbij heb ik mijn ID met spoed aangevraagd (volgende dag 11am klaar, tegen extra kosten), en mijn paspoort met gewone verwerkingstijd (5 werkdagen) laten; waardoor ik uiteindelijk iets meer dan 21 uur niet bestond.
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door AJpoekie »

Dat klinkt een stuk beter!
Ik snap ook niet waarom ze me geen voorrang geven bij het opnieuw aanvragen.. Moet het er gewoon mee doen dat ik op zijn vroegst pas op 1 april terecht kan.

Echter, een verschil: ik ben na het wijzigen van mijn geboorteakte niet meteen naar de gemeente gegaan.
Ik heb zes dagen lang braaf gewacht tot de wijzing eindelijk op mijnoverheid te zien was en ze toen vandaag meteen opgebeld.
Ik snap niet dat zij de ernst van het probleem voor mij niet in ziet. Het voelt echt niet fijn om 3 weken lang "illegaal" te zijn.

Verder blijven mijn bovenstaande vragen staan.
Hoop nog meer ervaringen te horen van hoe jullie dit hebben gedaan en wat ik nu bijv. met mijn rijbewijs en OV kaart moet.

Op school kan ik nog wel met de studieadviseur regelen dat ik mijn tentamens gewoon mag maken, ookal klopt er geen zak van mijn collegekaart en is mijn rijbewijs ongeldig.

Het voelt even als een storm waar ik doorheen moet, totdat alles is geregeld en het weer rustiger is.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Anon20200101 »

Ja, door geboorteaktewijziging en ID aanvraag heel bewust te plannen op dezelfde dag, en er ook van uit te gaan dat zo'n wijziging real-time wordt verwerkt in GBA) kon ik ook makkelijk mijn punt maken, en 'het nog niet bijgewerkt zijn van de GBA gegevens' door hen laten bespoedigen.

Ik had het voordeel dat ik ruim een maand de tijd had om voor te bereiden; op 3 okt kreeg ik de deskundigenverklaring, maar omdat ik nog een vlucht had staan op oude naam waar ik 30 okt van terug zou komen, kon ik dus in alle rust en heel efficient inplannen om 31e direct na elkaar geboorteakte te wijzigen, en ID/pas aan te vragen op de tijden dat dit zo vloeiend mogelijk zou verlopen.

Qua pas/ID aanvraag bij gemeente; ik denk niet dat ze voor wie dan ook 'voorrang' verlenen, en dat alles gewoon ingepland wordt, en dan heb je 1/4 kennelijk pas eerste gaatje kunnen vinden. In mjn gemeente, Utrecht, kan ik ook - net gecontroleerd - pas 1 april op dichtstbijzijnde locatie, of 27 maart op stadskantoor aanvragen.

Met je OV kaart je geen/sporadisch problemen ondervinden; daar wordt hooguit gekeken of je op je foto lijkt (ik weet niet of de foto of aanhef/gender ook zichtbaar is op het scherm, maar als mijn kaart ondersteboven wordt aangeboden wordt die in ieder geval niet omgedraaid om te kijken of de foto lijkt). En, hoe vaak is er tijdens een OV rit gevraagd om te controleren of wat e rop je OV kaart overeenkomt met je ID?

Hoe dit met rijbewijs is kan ik je niet vertellen; ik heb geen rijbewijs.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Anon20200101 »

Marijn schreef: 12 mar 2019, 12:52 Ik denk dat het vaak eerder andersom is. Bij de afspraak wordt het formulier ingevuld en ondertekend en daarna sturen ze de gewijzigde akte op. Raar dat ze het in Den Haag andersom willen doen.
Dit is dus per gemeente kennelijk erg verschillend; en dan heb je geluk, of niet. Zolang de procedure voor eenieder in die gemeente maar gelijk is (tenzij tussentijds de procedure wordt veranderd, natuurlijk).

In mijn geboortegemeente, Stichtse Vecht, was er geen formulier, en ook geen opsturen.
Ik kwam - op afspraak - binnen met mijn deskundigenverklaring en ID. Het hele proces duurde nog geen half uur; waarvan het merendeel toch was "het opzoeken van het precieze register waarin mijn geboorteakte was opgemaakt".
Geboorteregister met mijn akte werd opgezocht. mijn akte werd getoond (de andere 3 op de zichtbare zijden van die dubbele pagina waren netjes afgedekt), wijziging van naam en geslacht werd met pen aangebracht; er werd een kopie van gemaakt van de akte met handtekening en stempel, en kreeg ik die kopie mee, en klaar was Kees.... euh Laura.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Je rijbewijs is in dit kader het belangrijkste document, als je namelijk zonder rijbewijs rijdt ben je niet verzekerd.
Irene
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Anon20200101 »

Even bij de politie vragen of je rijbewijs nog geldig is in jouw situatie (tot 1 april + tijd totdat je nieuw ID/pas ophaalt)?
De politie is in principe de eerste partij die je rijbewijs ziet in het geval van een controle of - afkloppen - ongeluk.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Alice »

Wat ik mij herinner was dat ik vanuit de Gemeente een verklaring kreeg waarin stond dat mijn rijbewijs ingenomen was te vervanging van...

Irene heeft een punt, Het is niet alleen de overheid maar ook de verzekering waar je mee te maken krijgt bij een eventuele schade, al dan iet door eigen schuld. Je weet dat verzekeraars er alles aan doen om niet uit te keren bij een schade.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.