Vliegtickets en naamswijziging

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Vliegtickets en naamswijziging

Bericht door Danielle »

Ja, paspoort nummer is het nummer van het document, dus dat veranderd zodra je een nieuw aanvraagt. Staat ook in de code die ze optisch uitlezen. Ik heb al een tijdje geen vliegtickets geboekt, maar kan me niet herinneren dat ik een documentnummer moest doorgeven. Is in mijn laatste reservering ook niets van terug te zien. Ik weet wel dat ik mijn naam moest opgeven zoals het op mijn ID staat.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Vliegtickets en naamswijziging

Bericht door Jer158 »

Ik heb een vlucht moeten laten schieten vanwege mijn naamsverandering. Ik was 2 weken in NL waarin ik (onverwacht) mijn deskundigenverklaring al kreeg, dus toen moest ik uiteraard een nieuwe vlucht terug naar huis boeken omdat mijn naam en geslacht niet meer klopten met het ticket. Ik heb met veel moeite het naamsveranderen + nieuwe documenten in 2 weken kunnen proppen.

Je paspoortnummer is het nummer van je paspoort, dus die verandert. Dat is geen bezwaar voor het boeken van een vlucht, want die hoef je doorgaans pas bij het inchecken voor je vlucht in te vullen. Wel moet je dus je naam en geslacht aangeven zoals die ook op je paspoort gaan zijn tegen de tijd dat je vliegt.

Overigens is passabiliteit en M/V op je document in de meeste landen een non-issue zolang je ook maar in de verte op je paspoortfoto lijkt, en zonder operaties aan je gelaat is dat sowieso het geval. Douanebeambten zien duizenden mensen op een dag, en zijn een boel gewend. Enige situatie waarin ik mij kan voorstellen dat dat potentieel anders is, is in LGBT-onvriendelijke landen.
Hung her from the branches of a mango tree
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Vliegtickets en naamswijziging

Bericht door AJpoekie »

Oké helder!
Bedankt.

Dat is het duidelijkste criterium: naam en geslacht op ticket moeten overeenkomen met naam en geslacht op paspoort.
In augustus staat er sowieso Julian en man op mijn paspoort, dus dat kan ik nu gewoon invullen als ik een ticket boek, ookal staat het nu nog niet op mijn paspoort. Voelt wel beetje spannend. Maar ik heb dan ongeveer 5 maanden om alles te regelen met de deskundigenverklaring, dus dat moet wel lukken lijkt me. Tenzij die verklaring weer opnieuw zoek raakt :P
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Vliegtickets en naamswijziging

Bericht door Anon20200101 »

AJpoekie schreef: 04 mar 2019, 15:53 Verandert je paspoortnummer ook als je überhaupt een nieuw paspoort krijgt?
Dus stel je moet hem gewoon verlengen, dan heb je toch ook een nieuw nummer?

Dus stel ik boek nu met paspoort A.
Die verloopt in april.
In augustus ga ik op vakantie met mijn nieuwe paspoort B.
Dan heb ik een nieuw nummer, maar is er toch ook niks aan de hand verder?
Compleet nieuw paspoort.
Nieuwe naam, geslacht, ingangs- en vervaldatum, paspoortnummer, en afhankelijk van hoe oud je paspoort is, ook een nieuwe paspoortversie.
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Vliegtickets en naamswijziging

Bericht door Simão »

Jer158 schreef: 04 mar 2019, 16:22

Overigens is passabiliteit en M/V op je document in de meeste landen een non-issue zolang je ook maar in de verte op je paspoortfoto lijkt, en zonder operaties aan je gelaat is dat sowieso het geval. Douanebeambten zien duizenden mensen op een dag, en zijn een boel gewend. Enige situatie waarin ik mij kan voorstellen dat dat potentieel anders is, is in LGBT-onvriendelijke landen.
Waar ik op doelde toen ik het over passable zijn had, is ook niet dat ze kijken of je vrouw of man bent, maar dat je WEL op je foto moet lijken. Met andere woorden, als je operatief iets hebt laten veranderen, de kans bestaat dat je er echt niet door komt zonder gezodemieter. Het is ten slotte hun werk om mensen die met een vals paspoort reizen er uit te halen en niet genoeg op je foto lijken is een aanwijzing daarvoor.
AJpoekie schreef: 04 mar 2019, 16:58

Dat is het duidelijkste criterium: naam en geslacht op ticket moeten overeenkomen met naam en geslacht op paspoort.
In augustus staat er sowieso Julian en man op mijn paspoort, dus dat kan ik nu gewoon invullen als ik een ticket boek, ookal staat het nu nog niet op mijn paspoort. Voelt wel beetje spannend. Maar ik heb dan ongeveer 5 maanden om alles te regelen met de deskundigenverklaring, dus dat moet wel lukken lijkt me. Tenzij die verklaring weer opnieuw zoek raakt :P
5 maanden lijkt inderdaad wel lang genoeg, bovendien kun je paspoorten ook met spoed aanvragen. Dat is dan wel duurder, maar dan heb je het de volgende dag, geloof ik. Heb ik ooit gedaan voor mijn ex, maar te lang geleden om te herinneren hoe snel het ging. Wel snel in elk geval.
Best spannend allemaal!
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Vliegtickets en naamswijziging

Bericht door Anon20200101 »

Qua paspoort en paspoortfoto, voor als je dit nog niet wist (maar is meer MtF dan FtM), mogen bijvoorbeeld pruiken ook gedragen worden op de pasfoto die in paspoort komt. Dit ook om daarmee toe te kunnen staan dat je passabel wil zijn.
Dit lijkt want counter-intuitive te zijn, vanwege personen die 'vermomd' langs een gfrenscontrole proberen te komen, maar is inderdaad wettelijk toegestaan.

FFS kan inderdaad wat extra vragen opleveren (ik ga het binnenkort zelf proefsgewijs ondervinden), maar om eventuele ongemakken en/of vertragingen te voorkomen, daarvoor is bijvoorbeeld die Transvisie pas wel handig (is die trouwens Engelstalig?).

Ja, spoedaanvraag voor reisdocument is (in ieder geval in Utrecht) dubbel zo duur als normale procedure (die 5 werkdagen is).
De kosten schijnen per gemeente nogal te kunnen/mogen verschillen, maar de verwerkingsperiode die zal toch wel landelijk vastgelegd zijn.

Ik heb door de jaren vrij veel ID's, paspoorten, en tweede paspoorten (voor simultane werkvisa aanvragen) gedaan.
Die verwerkingstijd (1 werkdag spoed, 5 werkdagen normaal) is de laatste 17 jaar niet veranderd
Plaats reactie