Nieuwe chat! Zie dit topic.

Ontharen verzekerd krijgen?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Sam_Argos
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 feb 2019, 14:24
Gender: Trans MtF
Locatie: Enschede

Ontharen verzekerd krijgen?

Bericht door Sam_Argos »

Ik heb nog geen diagnose, maar wil wel aan de slag met een paar van de zaken die mij dysforie geven. Ik overweeg op dit moment ontharings (laser) behandelingen, maar deze zijn behoorlijk prijzig. Heeft iemand ervaring met verzekeringsvergoeding voor ontharen, en had je daarvoor de diagnose nodig? of alleen een verwijzing van de huisarts?
Relax, these things take time
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Ontharen verzekerd krijgen?

Bericht door Anon20200101 »

Voor aangezichtsbeharing kan je een vergoeding krijgen van je verzekering.
Dit verschilt wel sterk per verzekeraar; de een geeft je een budget, de ander een aantal behandelingen, of een combinatie ervan.
De verwijsbrief komt van je therapeut, en die komt als het goed is pas NADAT je diagnose is gesteld.

Electrolyse is een beetje goedkoper dan laseren, maar is een langere behandeling, omdat elk haarzakje individueel aangepakt wordt, waar dit bij laseren een groter aantal tegelijk is.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Ontharen verzekerd krijgen?

Bericht door Marica »

Klopt wat LauraHeleneN zegt.

Ik moet voor de laser ontharing een formulier laten invullen door mijn behandelaar en dat opsturen naar mijn zorgverzekeraar. ( IZA = VGZ) Ik doe dat binnenkort voor alle beharing dus gezichts en genitaal.

Ik heb 2 laserbehandelingen zelf betaald, en 99% van de donkere haren zijn al weg. Ik heb geen tot nauwelijks zchtbare baardschaduw.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Ontharen verzekerd krijgen?

Bericht door Anon20200101 »

En in aanvulling op wat @Marica en ik al schreven, alleen aangezichtbeharing, via een specifieke verwijsbrief, en genitaal ontharen ter voorbereiding op de SRS, zijn vergoed vanuit de basisverzekering.
Wil je ander lichaamshaar laten verwijderen, dan is dat voor eigen rekening (ik heb voor thuisgebruik een IPL gekocht en dat gaat lekker)
Gebruikersavatar
Sam_Argos
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 feb 2019, 14:24
Gender: Trans MtF
Locatie: Enschede

Re: Ontharen verzekerd krijgen?

Bericht door Sam_Argos »

LauraHeleneN schreef: 09 mar 2019, 10:33 Wil je ander lichaamshaar laten verwijderen, dan is dat voor eigen rekening (ik heb voor thuisgebruik een IPL gekocht en dat gaat lekker)
Oki, dat wordt sparen dus, goed om te weten, bedankt ^_^ Wat is die IPL waar je het over hebt?
Relax, these things take time
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Ontharen verzekerd krijgen?

Bericht door JustMe »

Het aantal benodigde behandelingen hangt af van de baard (kleur en hoe zwaar de baard is) en de gebruikte laser.

Je kan een offerte aanvragen bij de huid kliniek.

Met deze offerte en de verwijsbrief van de psycholoog / psychiater kan je naar je verzekeraar.

Ik kreeg op deze manier uiteindelijkeen machtiging voor het bedrag van de offerte.
Let op hoor, het gaat lang niet altijd even soepel. Dus houd daar rekening mee.
Bij mij was er ook een strijd voor nodig om de machtiging te krijgen (vgz). En na elke declaratie moest ik weer bellen omdat ze deze afkeurden. Uiteindelijk werd het wel vergoed.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Ontharen verzekerd krijgen?

Bericht door Marica »

Sam_Argos schreef: 09 mar 2019, 10:58
LauraHeleneN schreef: 09 mar 2019, 10:33 Wil je ander lichaamshaar laten verwijderen, dan is dat voor eigen rekening (ik heb voor thuisgebruik een IPL gekocht en dat gaat lekker)
Oki, dat wordt sparen dus, goed om te weten, bedankt ^_^ Wat is die IPL waar je het over hebt?
IPL is de Laser behandeling. Alleen geschikt voor haren met pigment. Grijs en wit haar kunnen niet niet met IPL behandeld worden.

Ik heb ook een thuis IPL en gebruik dat op mijn armen om die donkere haren weg te krijgen. Dat lukt prima.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Ontharen verzekerd krijgen?

Bericht door Anon20200101 »

IPL is overigens geen laser, is Intense Pulsed Light. Dat zijn sterke lichtflitsen die je huid niet raken (laser raakt je huid wel).

Voor 180eur en meer heb je al een redelijke IPL,

Ik heb die een poos op m'n benen gebruikt, waar zo'n 50% door IPL is verwijderd, en ben daarna 'vergeten' door te gaan en heb 'm uitgeleend aan een vriendin van me. Binnenkort maar weer eens terugvragen, en zelf verdrgaan. ;)
En voordat ik met HRT begon (nadien zijn die haartjes heel snel verdwenen) heb ik ook de sporadische haartjes op borst en tussen schaamstreek en navel aangepakt met IPL.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Ontharen verzekerd krijgen?

Bericht door Anon20200101 »

JustMe schreef: 09 mar 2019, 11:21 Let op hoor, het gaat lang niet altijd even soepel. Dus houd daar rekening mee.
Bij mij was er ook een strijd voor nodig om de machtiging te krijgen (vgz). En na elke declaratie moest ik weer bellen omdat ze deze afkeurden. Uiteindelijk werd het wel vergoed.
Voor cisvrouwen is laserontharen alleen via aanvullende verzekering vergoed.
Ik wee tniet hoe dit in jouw geval was, maar mijn eerste sessie is gedaan toen ik m'n geboorteakte nog niet had aangepast, en die behandeling was meteen vergoed.
Sindsdien moest ik er elke keer achterheen bellen, omdat ze niet fysiek de declaraties bekijien, en het systeem ziet "vrouw" en "ontharen", "computer says no" (want geen aanvullende verzekering).
Pas toen ik expliciet "transgender" en "basisverzekering" liet vermelden op de factuur werd het weer snel vergoed zonder verdere tussenkomst van mij.
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Ontharen verzekerd krijgen?

Bericht door marianne »

LauraHeleneN schreef: 09 mar 2019, 12:29 IPL is overigens geen laser, is Intense Pulsed Light. Dat zijn sterke lichtflitsen die je huid niet raken (laser raakt je huid wel).
laser is ook licht, maar wat bedoel je met raken ? het licht dringt in beide gevallen door de huid, om daar opgenomen te worden in de donkere haar waardoor deze heet wordt en verbrandt en ook de omliggende follikel zo vernietigd.
De donkere haar wordt heet, de lichte haar veel minder want daar gaat het licht doorheen
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>