Verwijdering BRP geschiedenis onzin?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Plaats reactie
Phana
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 nov 2018, 21:19
Gender: Vrouw

Verwijdering BRP geschiedenis onzin?

Bericht door Phana »

Ik heb mijn BRP gegevens recent laten wijzigen, naam en geslacht.

De medewerkster van de gemeente die mij hielp mijn naam + geslacht te wijzigen, maakte de opmerking dat ik mijn geschiedenis na een schriftelijk verzoek ook kan laten verwijderen.

Ik dacht er toen niet zo aan, maar nadat ik mooie beloftes zag staan op zowel de rijksoverheids website en transvisie begon ik nieuwsgierig te worden. Is het echt, echt mogelijk alles te wijzigen/verwijderen?

Dus ik heb een verzoek ingediend. Gisteren heb ik een brief ontvangen dat dit is goedgekeurd met mijn bijgevoegde persoonslijst.

In de brief staat dat ik voor vragen gerust kan bellen. Dus dit heb ik vandaag gedaan.

Ik kreeg een medewerker aan die lijn die zeer uitzonderlijk onbeleefd was.
(Ik neem de centrale telefoon op waar ik werk, en heb zon 20-30 externe mensen per dag aan de telefoon, maar in weken heb ik niet gebeld met zo'n onbeleefd iemand....)

Ze vondt het absoluut niet kunnen en ongepast dat ik hier vragen over stelde, kapte mij meerdere malen af tijdens het praten gecombineerd met een stem alsof ze een hekel aan mij had. Fijn. :|

Dus nu kom ik bij het onderwerp van deze post.

De BRP geschiedenis wijzigen ze inderdaad volledig, zonder dat hier iets aan te zien is.

Maar de "Aktuele" gegevens dan? Ja precies.

In je persoonslijst heb je verschillende vermeldingen/lijstjes met telkens dezelfde opzet Naam, geslacht, geboortedatum etc.. In mijn geschiedenis is dit nu mijn geboorte, geboorte erkenning, het krijgen van een sofi nummer, al deze gegevens hebben een eigen lijstje.

Aan het einde van de lijstjes staat dit:

Akteaanduiding persoon
Ingangsdat. geldigheid cat. persoon
Datum van opneming cat. persoon

Hier de akteaanduiding persoon codes voor verduidelijking:
http://publicaties.rvig.nl/dsresource?o ... 6&type=org

Bij de meeste mensen staat er bij de aktuele lijst waarschijnlijk een nummer van geboorte "A" of erkenning "B" en een ingangsdatum en een datum van opneming in categorie persoon, vlak na de geboorte.

Bij mij is dit nu "geschiedenis" door de BRP wijziging.

Bij mijn akteaanduiding staat een letter T en ingangsdatum is deze maand, dit jaar. Hoe kunnen mijn gegevens pas geldig zijn sinds deze maand? Juist, in bijzondere gevallen.

Een letter T zou het volgende moeten betekenen:
"1•T Inschrijving declaratoire uitspraak, niet genoemd in artikel 24, boek 1 BW"

Nu bestaat er ook een letter S:
1•S Aktewijziging in verband met transseksualiteit

De letter S lijkt niet veel meer voor te komen, in plaats daarvan wordt de letter T nu gebruikt. De letter T is ook geen algemeen nummer, als je hier op googled is het enige resultaat een transgender die de letter S had en T gekregen heeft van de rechter in 2001.
Het is niet duidelijk als je de beschrijving hiervan leest of deze letter T überhaupt ergens anders voor gebruikt wordt, of het een nettere notering is voor transgenders of zeer uitzonderlijke gevallen.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 001:AD3348

De medewerker van de gemeente die ik vandaag aan de telefoon had, vertelde mij dat de geslachtsverandering duidelijk en te herleiden is aan de T vermelding in mijn gegevens. (Hier staat ook nog een nummer achter wat persoonlijk is...)

Samen met de recente datums, als het nog steeds in te zien is dat men een geslachtswijziging heeft in je HUIDIGE persoon/BRP gegevens. Wat is het dan voor onzin dat men de persoon geschiedenis kan laten wijzigen, is dit voor false hoop? Of om mensen een goed gevoel te geven?

Waarom wijzigen ze de oude gegevens niet, zonder hier een nieuwe vermelding met T aanduiding bij te zetten?

Wat een onzin zet dan gewoon lekker neer "was MAN" ipv schijnheilig te doen met een nooit gebruikte T code en geldigheid persoon datum van vorige week.
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Verwijdering BRP geschiedenis onzin?

Bericht door Alice »

De betekenis van de letters -S - T- is mij ooit uitgelegd en staan voor een Frans/Latijnse naam die ik vergeten ben.
De S staat voor akte wijziging i.v.m. transseksualiteit
De T staat voor een algemene declaratoire uitspraak wijziging akte. Dit betekend dat buiten transgenders ook personen die in een getuigen bescherming 'zitten', politieke vluchtelingen, enz., iedereen voor wie het noodzakelijk is om van identiteit te veranderen .
Die medewerker heeft het mis, aan die T is niet af te leiden dat de wijziging van jouw akte verband houd met transseksualiteit.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Verwijdering BRP geschiedenis onzin?

Bericht door Isabelle »

De t zeg weinig over het trans zijn. Precies zoals Alice zegt.
Overigens kan je het volledig wissen van je geschiedenis wel uit je hoofd zetten. Het meeste wat je wijzigd is de akte die in te zien is(door niet hoogstgeplaatste overheids instanties) , wijzigingen in de akte in het geheel worden altijd bijgehouden en je voormalige gegevens dus ook, dit zie je ook bij het tekenen en inzien van de akte bij het wijzigen. Beide aktes onder elkaar met bij de nieuwe akte een verklaring van wijziging. Het helemaal verwijderen van de geschiedenis en de oude akte, zonder dat deze teruggevonden kan worden, bestaat niet. Je zal het zelf bijvoorbeeld altijd kunnen zien bij opvraag.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Verwijdering BRP geschiedenis onzin?

Bericht door Emma »

Maar er is dus een verschil tussen de akte - die fysiek in een archief bewaard wordt - en de BRP, die aan de balie en voor instanties beschikbaar is. Akten, daar blader je niet zomaar even doorheen. En zomaar door de BRP bladeren mag trouwens ook niet. Maar het is wel makkelijker.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Verwijdering BRP geschiedenis onzin?

Bericht door Anon20200101 »

Dat zal dan zijn waar @Isabelle op doelt; de personen en instanties die wel het BRP mogen inzien, maar niet de achterliggende documenten.
Voor het 'blote oog' is dan je geschiedenis gewist, maar ik kan me alleen al vanwege juridische en strafrechtelijke zaken je dit nooit helemaal kan wissen.
De geboorteakte blijft origineel bestaan, met daarop de aangebrachte wijziging.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Verwijdering BRP geschiedenis onzin?

Bericht door Emma »

Akten *kunnen* ingezien worden door het OM als daar zwaarwegende redenen voor zijn. De ambtenaar mag er alleen bij als dat nodig is. In de meeste gevallen zal met afschriften gewerkt worden die alleen de huidige stand van zaken (dus juiste nieuwe naam en geslacht) weergeven.

Tenzij er een autoritair regime aan de macht komt die alle registers op straat gooit, maak ik me niet zo'n zorgen. Mijn geschiedenis zit veilig verstopt in een archiefkluis in Rotterdam. Het zichtbare deel, de BRP, kent mijn voorgeschiedenis niet meer.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Verwijdering BRP geschiedenis onzin?

Bericht door Isabelle »

Yes wat Emma zegt bedoelde ik.
Je oude akte blijft bestaan ergens diep begraven, maar niemand kan er zomaar in.
Plaats reactie