Nieuwe chat! Zie dit topic.

Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Bericht door Anon20200101 »

Voor Nederlanders in het buitenland is er de ambassade, zeker als ze uitgeschreven zijn in NL
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Bericht door Jer158 »

LauraHeleneN schreef: 10 apr 2019, 19:27 Voor Nederlanders in het buitenland is er de ambassade, zeker als ze uitgeschreven zijn in NL
Tot nu toe was de gemeente Den Haag voor niet-ingezetenen en mensen die buiten NL geboren zijn. Ik had niet het idee dat de ambassade iets kon betekenen, maar dat kan ik mis hebben. (Dat kan ook specifiek voor mijn eigen situatie zijn geweest.)

Het gaat mij om het twee keer in persoon ergens moeten verschijnen (aangenomen dat dat zo is) met vier weken ertussen. Ik heb zelf t.t.t. alles in een enkele NL-trip van twee weken gepropt: verklaring, aangifte bij geboortegemeente, nieuwe documenten aanvragen en ophalen.

EDIT: Als de eerste keer ook per mail/telefoon kan, is dit helemaal geen probleem. Niet meer dan nu i.i.g.
Laatst gewijzigd door Jer158 op 10 apr 2019, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Bericht door Anon20200101 »

Ik zou zeggen:

Personen met NL nationaliteit in het buitenland = NL ambassade in land waar die NL-ers wonen.
Buitenlanders en niet-ingezetenen in Nederland = Den Haag.

Althans, onder de huidige regels moet de wijziging in de geboortegemeente gedaan worden.
Of dit gaat veranderen, dat je dan eventueel in je woonplaats die wijziging kan doorvoeren is me niet duidelijk.
En of NL-ers in het buitenland dit in hun nieuwe woonland kunnen doen bij de NL ambassade, of hiervoor terug naar NL dienen te komen en dit in hun geoortegemeente dienen te doen, is mij ook niet duidelijk.
Ik heb 4 jaar buiten NL gewoond, en was ook uitgeschreven uit NL; mijn enig mogelijke 'contactpunt' was toen de NL ambassade in Rome.
Laatst gewijzigd door Anon20200101 op 10 apr 2019, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Bericht door Jer158 »

LauraHeleneN schreef: 10 apr 2019, 19:35 Nederlanders in het buitenland = NL ambassade in land waar die NL-ers wonen
Buitenlanders in Nederland = Den Haag
Den Haag is voor mensen die geboren zijn in het buitenland. Dat maakt je geen buitenlander.
https://www.denhaag.nl/nl/akten-en-verk ... enland.htm

Heb jij ervaring met de procedure via de ambassade? Want ik moest gewoon braaf bij mijn geboortegemeente langs voor de aangifte.

EDIT: Ik zie je edit hierboven. Voor mij kon de ambassade dus niets betekenen.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Bericht door Anon20200101 »

Jer158 schreef: 10 apr 2019, 19:24 Dus de langdurigheid van de wens wordt dan niet meer getest middels een gesprek met een deskundige maar middels een wachttijd van 4 weken. Je moet twee keer bij de gemeente langs, waarvan de tweede keer in persoon (staat er expliciet bij). Ik hoop dat dat voor de eerste keer dan niet geldt, want anders zie ik daar wel een extra moeilijkheid voor Nederlanders in het buitenland.

Ik ben benieuwd wat het VU hiervan vindt trouwens.
Jer, ik reageerde dan ook hierop... "Nederlanders in het buitenland", niet "buitenlanders in Nederland" ;)
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Bericht door Benjamin »

Sara schreef: 10 apr 2019, 17:46 Top! Nou nog de mogelijkheid voor iedereen om er een X’je van te maken 😁
Ik zou daar serieus over willen nadenken. Jij?
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Bericht door Sara »

@Benjamin Zeker, met of zonder deskundigenverklaring 😁
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Bericht door Emma »

DennisH schreef: 10 apr 2019, 18:54
Mocht dit inderdaad over 6-10 maanden zo ver zijn ben ik er al heel erg blij mee, zou nog sneller zijn dan mijn oproep voor het VU! :D
Vergeet dat alsjeblieft... wetswijzigingen duren lang. De wet moet voorbereid worden, geagendeerd voor de Tweede Kamer, dan moet de TK er over stemmen, vervolgens moet de Eerste Kamer het agenderen en goedkeuren. Dan volgt ondertekening door de koning, publicatie (tegenwoordig gelukkig online) en met ingang van het dan eerstvolgende geschikte kwartaal gaat de wijziging dan in.

Ik heb het net even nagevraagd bij een ter zake deskundige (iemand die zich precies hier bij JenV mee bezig houdt) en die zei, reken niet op eerder dan halverwege 2021 :(

Maar het komt, het is nog steeds goed nieuws, helaas slechts voor degenen die na ons komen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Bericht door KeepzD »

Emma schreef: 12 apr 2019, 15:29
DennisH schreef: 10 apr 2019, 18:54
Mocht dit inderdaad over 6-10 maanden zo ver zijn ben ik er al heel erg blij mee, zou nog sneller zijn dan mijn oproep voor het VU! :D
Vergeet dat alsjeblieft... wetswijzigingen duren lang. De wet moet voorbereid worden, geagendeerd voor de Tweede Kamer, dan moet de TK er over stemmen, vervolgens moet de Eerste Kamer het agenderen en goedkeuren. Dan volgt ondertekening door de koning, publicatie (tegenwoordig gelukkig online) en met ingang van het dan eerstvolgende geschikte kwartaal gaat de wijziging dan in.

Ik heb het net even nagevraagd bij een ter zake deskundige (iemand die zich precies hier bij JenV mee bezig houdt) en die zei, reken niet op eerder dan halverwege 2021 :(

Maar het komt, het is nog steeds goed nieuws, helaas slechts voor degenen die na ons komen.
Thanks voor de uitleg! Ik vind het wel bijzonder dat zulke dingen dan nu al in het nieuws komen, maar blij voor degene die na ons komen. Dan blijft de hoop op een HEEEEEELE snelle doorloop van de wachtlijst bij het VU, welke weg maakt mij verder niet uit.. Als het maar gebeurt :)
Forever myself
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Bericht door Emma »

COC, TNN en NNID gaat het trouwens niet ver genoeg:

https://www.coc.nl/homepage/wijziging-t ... ver-genoeg

Wat vinden jullie? Ik heb het idee dat we voortgang boeken, en niet zo'n beetje ook. Natuurlijk moet de leeftijdsgrens omlaag, en die X moet er, in de gevallen dat helemaal weglaten niet kan, ook komen. Dat laatste is een apart traject dat nog loopt, volgens de brief, en is zeker niet van de baan. En de Tweede Kamer kan nog amendementen indienen. Maar ik vind de gezamenlijke reactie hierboven wel een beetje zuur, en op punten zelfs niet kloppen met wat er in de brief staat.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]