Nieuwe chat! Zie dit topic.

Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Bericht door Anon20200101 »

Ook Transvisie vindt het niet genoeg.

Anyway, het is een grote vooruitgang als dit goedgekeurd wordt.
En al deze organisaties strijden intussen voor een nog betere wet.
Danwel meteen bij dit voorstel, danwel in een soort meertrapsraket.
Kijk ook even naar het feit dat er in 2014 al een heel grote stap is gezet.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Bericht door Emma »

Ik ben voor de meertrapsraket. Natuurlijk moeten we proberen die leeftijd in ieder geval naar 14 min 4 weken te krijgen, dan is niemand verplicht met een niet-kloppend ID-bewijs rond te lopen. Die X (of nog beter: weglaten) is een kwestie van tijd. Ik heb geen zin daar nu al zuur over te gaan doen, laten we afwachten wat daar uit komt, en ondertussen vertellen dat we dat wel heel graag willen...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Bericht door Marica »

Emma schreef: 13 apr 2019, 16:33 Ik ben voor de meertrapsraket. Natuurlijk moeten we proberen die leeftijd in ieder geval naar 14 min 4 weken te krijgen, dan is niemand verplicht met een niet-kloppend ID-bewijs rond te lopen. Die X (of nog beter: weglaten) is een kwestie van tijd. Ik heb geen zin daar nu al zuur over te gaan doen, laten we afwachten wat daar uit komt, en ondertussen vertellen dat we dat wel heel graag willen...
Ik ben retetrots op die V in mijn paspoort maar kan mij heel goed voorstellen dat je liever niets daar heb staan. Ik stel voor de keus aan de persoon over te laten wat en of er iets moet komen te staan.
Ik persoonlijk zou die V wel laten blijven, maar evengoed zou ik het recht moet hebben om het blanco te laten.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Bericht door Emma »

Zo is het maar net. Toen de deskundigenverklring werd ingevoerd waren er mensen boos dat het nu makkelijker kon terwijl zij nog via operatie en rechtbank hadden gemoeten. Dat is begrijpelijk. Maar dat ze daardoor fel tegenstander waren van vereenvoudiging, tja

Mijn V hoeft ook niet weg, ik heb persoonlijk geen behoefte aan genderneutrale dingen. Maar vaak is die geslachtsaanduiding een kwestie van onnodig informatie verzamelen en daar ben ik op tegen, dus waar die nu al weg kan, moet-ie wat mij betreft weg. En ik weet dat er genoeg mensen zijn die wèl behoefte hebben aan minder binaire opties, en daar zal ik me ook voor inzetten (noot: dit was geen verkiezingspraat).
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Bericht door Danielle »

Emma schreef: 22 apr 2019, 10:54 Mijn V hoeft ook niet weg, ik heb persoonlijk geen behoefte aan genderneutrale dingen. Maar vaak is die geslachtsaanduiding een kwestie van onnodig informatie verzamelen en daar ben ik op tegen, dus waar die nu al weg kan, moet-ie wat mij betreft weg. En ik weet dat er genoeg mensen zijn die wèl behoefte hebben aan minder binaire opties, en daar zal ik me ook voor inzetten (noot: dit was geen verkiezingspraat).
"Hi, ik wil graag dit boek kopen."
"Ben je een man of een vrouw?"
"Euh, ik wil alleen maar dit boek."
"Ja, snap ik. Maar dat kan alleen als je zegt wat je geslacht is."
"Maar... Ik wil alleen dit boek betalen."
"Pas ná antwoord op mijn vraag."
"Waarom moet je dat in vredesnaam weten als ik een boek koop?"
"Dat vragen we nou eenmaal altijd."
...
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Bericht door Anon20230219 »

Ja het voelt voor mij ook een beetje alsof ik voor iets betaald heb wat ik later niet meer nodig zou hebben.
Aan de andere kant ben ik wel ontzettend gelukkig dat ik het zo mooi heb kunnen plannen als dat in mijn hoofd zat.
(Na 3 maanden hormonen..)
Het werd gewoon de hoogste tijd en ook vaak aan de telefoon uitleggen dat ze wettelijk nog met meneer spraken en niet met mevrouw bij bepaalde instanties werd vervelend en ook soms kwetsend.
Dit omdat ik al heel lang de telefoon opneem met Lisa.
Mijn V hoeft niet te veranderen in iets anders, bijvoorbeeld in een 3 welke ze in Thailand kennen omdat ze geen SRS hebben ondergaan behoeft voor mij niet zo.
Maar voor diegene zie zich weer anders voelen en eigenlijk niks erin willen hebben is dat ook prima.
Alleen maar beter dat het makkelijker wordt, hoop alleen niet dat er dan weer lieden zijn die naar een paar jaar weer gaan wisselen omdat ze zich weer anders voelen.
Daar ben ik altijd beetje bang voor als dingen gemakkelijker worden gemaakt dat er dan snel misbruik van wordt gemaakt en dat zou zonde zijn voor diegene die er serieus over zijn.
Sowieso vind ik het vaak belachelijk de vraag of je man/vrouw bent bij het aanvragen van veel simpele dingen.
Zolang de rekening uiteindelijk maar betaald wordt, wie dat doet zou niet zo belangrijk moeten zijn.
Maar zoals Emma zegt is het vragen naar geslacht vaak verzamelen van extra informatie door instanties, wat mij wel opvalt is dat veel bedrijven tegenwoordig de mogelijkheid bieden dit neutraal in te vullen...
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Bericht door Danielle »

Lisa1973 schreef: 22 apr 2019, 11:37 Alleen maar beter dat het makkelijker wordt, hoop alleen niet dat er dan weer lieden zijn die naar een paar jaar weer gaan wisselen omdat ze zich weer anders voelen.
En al zou iemand iedere twee jaar wisselen, wat dan nog? Ik zie het probleem niet.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Bericht door Emma »

Fraude gaat in ieder geval in Nederland geen probleem worden, omdat die letter geen onderdeel uitmaakt van je juridische bestaan. Bij veranderen geslacht blijven overeenkomsten en verplichtingen bestaan, en BSN verandert ook niet.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Over een tijdje deskundigenverklaring niet meer nodig (?)

Bericht door Anon20230219 »

Emma schreef: 22 apr 2019, 18:38 Fraude gaat in ieder geval in Nederland geen probleem worden, omdat die letter geen onderdeel uitmaakt van je juridische bestaan. Bij veranderen geslacht blijven overeenkomsten en verplichtingen bestaan, en BSN verandert ook niet.
Nee dat is inderdaad wel zo..we gaan er maar vanuit dat er normaal mee omgesprongen wordt.
Danielle schreef: 22 apr 2019, 17:59
Lisa1973 schreef: 22 apr 2019, 11:37 Alleen maar beter dat het makkelijker wordt, hoop alleen niet dat er dan weer lieden zijn die naar een paar jaar weer gaan wisselen omdat ze zich weer anders voelen.
En al zou iemand iedere twee jaar wisselen, wat dan nog? Ik zie het probleem niet.
Ja ach ik vraag mij dan toch wel af of je dan zelf wel zo gezond bezig ben als je om de 2 jaar blijft wisselen en veranderen..