Nieuwe chat! Zie dit topic.

geslachtswijziging

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

geslachtswijziging

Bericht door Vera M »

Vandaag heb ik het formulier'verklaring wijziging geslacht' opgestuurd naar het VU.
Ik begrijp dat ik het formulier na ongeveer 6 weken retour krijg en dan eerst naar mijn geboortegemeente moet gaan.
Vervolgens naar de gemeente waar ik woon om een nieuw paspoort en rijbewijs aan te vragen.
Ik zit echter met nog een aantal vragen. Wie kan me helpen ???
- Waar moet ik verder nog de wijziging doorgeven ?
- wat moet ik doen met mijn bestaande hypotheek en overlijdensrisicoverzekering ?
- wat moet ik doen met bestaand testament voor mijn dochter ?
- moet ik wijziging doorgeven aan ex-vrouw en school dochter ?
- mag ik een nieuwe handtekening gebruiken en zijn documenten uit verleden dan nog geldig ?
- wat moet ik doen met uitvaartverzekering
- etc... etc...
- Ik wil al mijn voornamen laten en alleen nog mijn nieuwe voornaam gebruiken. Ik krijg dus volledig andere voorletter.

Zowel de notaris als diverse andere organisaties kunnen me op bovengestelde vragen geen antwoord geven.
Wie kan me helpen en heeft positieve en/of negatieve ervaringen met de geslachtswijziging ???

Bedankt !
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: geslachtswijziging

Bericht door Sander »

Voor je hypotheek moet je naar de betreffende bank met he nieuwe identiteitsbewijs, dan passen ze dit aan invloed je bankrekening en pas.
Bij de overige instanties, verzekeringen en zaken als elektra, telefoonabonnement etc kun je een mailtje sturen, bij de 1 is dit voldoende bij de ander vragen ze om een formulier toe te sturen. Ik kreeg deze altijd in de mail retour.

Mijn testament moest aangepast worden, evenals die van mijn ouders, omdat ik bij naam genoemd wordt.

De school van mijn zoontje is op de hoogte gebracht door mijn zoontje. Hij wilde graag een presentatie geven in de klas en voor de juffen/meesters met mijn geboortekaartje erbij. Ze hebben toen direct mijn gegevens aangepast.
Kinderopvang etc heb ik zelf een mail gestuurd.

Ik heb zelf voor een nieuwe handtekening gekozen (wel veel oefenen voor je je identiteitsbewijzen aan gaat vragen)
Gebruikersavatar
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

Re: geslachtswijziging

Bericht door Vera M »

Bedankt voor je reactie !
Oke. Ik heb andere informatie gekregen.
Mij hebben ze verteld dat hypotheek, testament etc... niet gewijzigd hoeft zolang je maar niet de historie laat verwijderen.
Overige instanties zijn niet zo interessant heb ik horen zeggen, tenzij je het zelf storend vind
Gebruikersavatar
Maaikedegeest
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 okt 2017, 17:22
Gender: Vrouw

Re: geslachtswijziging

Bericht door Maaikedegeest »

Hey,

Ik ben met het zelfde bezig op het moment.
Ik heb de verklaring opgestuurd gekregen en ben daarmee naar de geboorte gemeente gegaan.
Die gaan het aanpassen en sturen het op naar je woon gemeente.
Als die het hebben aangepast in hun systeem krijg jij een brief thuis waarin staat dat je vanaf dat moment nieuwe ID en dergelijke kan gaan aanvragen. Officieel is je oude vanaf dat moment niet meer geldig.
Ik heb maar 1 week hoeven wachten nadat ik mijn nieuwe papaieren had aangevraagd dus dat weekje is makkelijk te overbruggen.

Wellicht zijn onderstaande links wel iets voor jou.
https://www.transvisie.nl/transitie/algemeen/juridisch/

https://www.transgenderinfo.nl/wijzigen-van-geslacht/
Bij deze is eigenlijk stap 4 het belangrijkste.
Daar in staan wellicht nuttige tips in voor wat je zelf kan regelen.

Succes alvast en het komt vast wel goed.

Groetjes Maaike
Gebruikersavatar
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

Re: geslachtswijziging

Bericht door Vera M »

Bedankt voor de reactie, maar dat was me al bekend. Ik heb een aantal specifieke vragen zoals vermeld.
Maar helaas kan ook hier niemand daar een antwoord opgeven.
Mijn vragen gaan over wijzigen hypotheekakte, testament, kadaster, handtekening, overlijdensrisicodekkingsverzekering etc...
Ik heb inmiddels met het VU gebeld en daar hebben ze me wederom geweldig geholpen.
De hypotheekakte, testament etc... moet inderdaad opnieuw opgemaakt worden
Dat gaat je alles bij elkaar gauw enkele duizenden euro's kosten.
Ik heb mijn verklaring dan ook laten vernietigen.
Daarbij lees ik dat sommige instanties soms jaren er over doen om het aan te passen of aan te willen passen.
Als ik dan uiteindelijk nog niet overal als vrouw sta geregistreerd en het me enkele duizenden euor's kost heeft het voor mij op dit moment geen enkele meerwaarde. Ik vind het wel jammer dat het in Nederland nog steeds zo gecompliceerd is.
Maar goed het is zoals het is. Wie weet op een later tijdstip.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: geslachtswijziging

Bericht door Emma »

Nou, mijn hypotheekakte en testament zijn destijds niet opnieuw opgemaakt. Was nergens voor nodig. Er vallen ook geen nieuwe akten op te maken omdat er geen transactie plaatsvindt,

Zo'n akte, daar staat dan inderdaad nog je oude naam in maar juridisch blijf je dezelfde persoon. Je BSN blijft immers gelijk. Laat je niet gek maken. Dat je juridisch dezelfde persoon blijft is nu juist wat het Nederlandse systeem van geslachtswijziging robuust maakt, je kunt er geen identiteitsfraude mee plegen. Het enige wat je voor de wet moet aanpassen zijn je identiteitsbewijzen. Daarna doe je er verstandig aan alle dagelijkse dingen die geen BRP koppelingen hebben (banken, verzekeringen, energiebedrijven, abonnementen, lidmaatschappen) om te zetten. Maar alle contracten en overeenkomsten, dus ook akten, blijven gewoon geldig. Anders zou je na de geslachtswijziging plotseling ook geen aflossingen op je hypotheek meer hoeven te betalen. En dat is helaas niet het geval.

Bij de VU zijn ze geen juristen he, van dit soort dingen hebben ze echt geen kaas gegeten. Het is in Nederland juist ongecompliceerd, helemaal als over 1 of 2 jaar die hele deskundigenverklaring is afgeschaft. Natuurlijk gaat het niet bij alle bedrijven en instanties heel soepel, sommigen hebben zachte dwang nodig, er zitten wat frustrerende gevalletjes bij, maar dat is zeker geen reden om het dan maar niet te doen.

Je historie behouden is ook niet nodig, behalve instanties die de BRP kunnen raadplegen heeft niemand daar toegang toe, dus je kunt er niks mee bewijzen. En de instanties die toegang hebben, matchen op BSN, dus voeren de wijziging meestal automatisch door.
Je hoeft er ook niets mee te bewijzen, je maakt in feite gebruik van je recht op correctie zoals vastgelegd in de AVG en dan hoef je alleen te laten zien wat de juiste gegevens dan wel zijn. Dat er bedrijven zijn die willen dat je de wijziging bewijst is bekend, juridisch hebben ze ongelijk maar dàt is de rechtszaak niet waard. Een kopie van oud en nieuw id bewijs stuurt ze wel terug in hun hok. En omdat je gebruik maakt van je recht op correctie mogen daar ook geen kosten voor gerekend worden.

Kosten heb je jammer genoeg alleen bij de officiële papieren, je identiteitsbewijzen zoals paspoort, ID-kaart en rijbewijs, en de diploma's van je middelbare school, MBO, HBO of universiteit, als je die nog wel eens overhandigt tenminste. Anders moet je die ook gewoon vergeten.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: geslachtswijziging

Bericht door Emma »

Dus, samengevat:

- Waar moet ik verder nog de wijziging doorgeven ?

Banken, verzekeraars, energiemaatschappijen, telefoon en internetbedrijven, je werkgever niet te vergeten, iedereen waar je een abonnement of lidmaatschap of klantenkaart hebt.

- wat moet ik doen met mijn bestaande hypotheek en overlijdensrisicoverzekering ?

Niets. Als je de bank en verzekeraar tenminste je gegevens hebt doorgegeven. Je krijgt in de regel geen nieuwe overeenkomsten of polisbladen toegezonden, alles blijft geldig ongeacht welke naam daar in vermeld staat.

- wat moet ik doen met bestaand testament voor mijn dochter ?

Niets. Juridisch blijf je dezelfde persoon.

- moet ik wijziging doorgeven aan ex-vrouw en school dochter ?

Nee, je moet niets. Maar als je door de school niet meer als je oude persona wilt worden aangeschreven geef je ze de wijziging door.

- mag ik een nieuwe handtekening gebruiken en zijn documenten uit verleden dan nog geldig ?

Een rechtsgeldige handtekening komt overeen met die op je paspoort of ID kaart op het moment dat je hem zet. Geldt ook wanneer je je handtekening verandert als je de achternaam van je partner aanneemt bij huwelijk of geregistreerd partnerschap. Je mag dus een nieuwe handtekening in gebruik nemen als je je nieuwe paspoort of ID kaart aanvraagt.

- wat moet ik doen met uitvaartverzekering

Zie boven

- etc... etc...

Zie boven

- Ik wil al mijn voornamen laten en alleen nog mijn nieuwe voornaam gebruiken. Ik krijg dus volledig andere voorletter.

Doet niet terzake, het kan juist handig zijn omdat je dan direct ziet als je aangeschreven wordt met alleen je voorletter dat er nog werk aan de winkel is, dat je nog iemand vergeten bent of dat men de wijziging niet of nog niet gewijzigd heeft.

Maar hoofdregel is en blijft: juridisch blijf je dezelfde persoon.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

Re: geslachtswijziging

Bericht door Vera M »

Hier kan ik iets mee.
Super bedankt !!!
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging

Bericht door zuidwest »

Ik vind het een interessante discussie waarover ik nog een vraagje heb en waarop ik nog geen antwoord weet omdat ik nog niet wettelijk van geslacht ben veranderd.

Kun je ten tijde van de wettelijke geslachtwijziging een bewijs van de gemeente ontvangen dat je tot die bepaalde datum persoon X.Y.Z was met dat geslacht en vanaf die bepaalde datum persoon A.B.C bent met dat geslacht? Ik heb geen idee of je een dergelijk bewijs kunt krijgen bij de gemeente of rechtbank?

Ik kan me namelijk voorstellen dat er situaties kunnen ontstaan, dat je moet bewijzen dat je inderdaad die persoon bent/was.

Twee voorbeelden die zo bij mij opkomen zijn:
1) Een al ouder diploma dat je hebt behaald (en je niet hebt kunnen/willen omzetten naar je nieuwe namen/geslacht) en nodig hebt voor een bepaalde functie en waarbij de vraag plots opkomt of jij wel dit diploma hebt behaald? Met zo'n bewijs van gevoerde namen/geslacht kun je dan bewijzen dat dit diploma door jou is behaald.

2) Je bent door iemand benoemd tot erfgenaam en/of executeur testamentair voor je wettelijke geslachtswijziging. Daarna volgt de wettelijke geslachtswijziging. De erflater maakt geen nieuw testament en overlijdt na een tijdje. Dan kan de vraag door iemand opgeworpen worden of jij wel de erfgenaam en/of executeur testamentair bent. Je wordt dus gedwongen om te bewijzen dat je dezelfde persoon bent die genoemd wordt in dat testament. Ook dan kan een dergelijk officieel bewijs van de gemeente van gevoerde namen/geslacht handig zijn om te bewijzen wie je bent/was.

Kun je dus zo'n bewijs krijgen na je wettelijke naams- en geslachtswijziging?
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: geslachtswijziging

Bericht door Irene_de_Vreede »

Je BSN blijft hetzelfde, dat zou voldoende moeten zijn om te bewijzen wie je bent en om te voorkomen dat je geslachtswijziging als fraude kan worden gebruikt, zie ook het uitgebreide verhaal van Emma hier boven
Irene