geslachtswijziging

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: geslachtswijziging

Bericht door Sander »

Wat Irene en Emma hebben aangegeven klopt. Ik heb tijdens de afspraak in mijn geboortegemeente een aantal kopieën van mijn geboorteakte ontvangen (wel om gevraagd) met daarop de wijzigingen met datum erop.

Vond dat ook wel fijn om erbij te hebben
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: geslachtswijziging

Bericht door Emma »

zuidwest schreef: 03 sep 2019, 21:25 Ik vind het een interessante discussie waarover ik nog een vraagje heb en waarop ik nog geen antwoord weet omdat ik nog niet wettelijk van geslacht ben veranderd.

Kun je ten tijde van de wettelijke geslachtwijziging een bewijs van de gemeente ontvangen dat je tot die bepaalde datum persoon X.Y.Z was met dat geslacht en vanaf die bepaalde datum persoon A.B.C bent met dat geslacht? Ik heb geen idee of je een dergelijk bewijs kunt krijgen bij de gemeente of rechtbank?

Ik kan me namelijk voorstellen dat er situaties kunnen ontstaan, dat je moet bewijzen dat je inderdaad die persoon bent/was.

Twee voorbeelden die zo bij mij opkomen zijn:
1) Een al ouder diploma dat je hebt behaald (en je niet hebt kunnen/willen omzetten naar je nieuwe namen/geslacht) en nodig hebt voor een bepaalde functie en waarbij de vraag plots opkomt of jij wel dit diploma hebt behaald? Met zo'n bewijs van gevoerde namen/geslacht kun je dan bewijzen dat dit diploma door jou is behaald.

2) Je bent door iemand benoemd tot erfgenaam en/of executeur testamentair voor je wettelijke geslachtswijziging. Daarna volgt de wettelijke geslachtswijziging. De erflater maakt geen nieuw testament en overlijdt na een tijdje. Dan kan de vraag door iemand opgeworpen worden of jij wel de erfgenaam en/of executeur testamentair bent. Je wordt dus gedwongen om te bewijzen dat je dezelfde persoon bent die genoemd wordt in dat testament. Ook dan kan een dergelijk officieel bewijs van de gemeente van gevoerde namen/geslacht handig zijn om te bewijzen wie je bent/was.

Kun je dus zo'n bewijs krijgen na je wettelijke naams- en geslachtswijziging?
1) de meeste beroepscertificeringen worden in een register bijgehouden. Dan is het een kwestie van het register aanschrijven en kun je daarna weer bewijzen dat je ze hebt. Niet kunnen omzetten is vrij zeldzaam. Zelfs mijn verlopen Microsoft certificeringen staan met terugwerkende kracht weer op mijn naam.

2) dat hoef je miet te bewijzen omdat je juridisch dezelfde persoon gebleven bent. Je geboortedatum en geboorteplaats zijn ook nog hetzelfde, en die worden ook genoemd. Bovendien is bekend dat je geen extra tweelingbroet of -zus had. Dan is vrij snel aannemelijk te maken dat je dezelfde persoon bent. In akten gaat dat nooit puur op naam, er zijn immers wel meer hondjes die Fikkie heten.

Nogmaals, je hoeft het voor de heel officiéle dingen nooit te bewijzen. Alleen sommige bedrijven vragen (ten ontechte) nog wel eens om zo'n bewijs. Paypal was er eentje die er bij mij om vroeg. Ze mogen het niet, maar doen het toch. Een kopie van een oud ID-bewijs met dezelfde BSN doet dan wonderen. Of je gaat met ze in discussie, dat deed ik dan wel eens. Maar het is eigenlijk de moeite niet waard.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: geslachtswijziging

Bericht door Marijn »

Wat ik heb gedaan is vragen of ik mijn oude ID kaart mocht krijgen toen ik mijn nieuwe kreeg. Die wordt dan wel met een paar grote gaten ongeldig gemaakt, maar aangezien er dezelfde BSN op staat kan hij misschien wel van pas komen.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: geslachtswijziging

Bericht door Marica »

Emma schreef: 03 sep 2019, 22:15

Nogmaals, je hoeft het voor de heel officiéle dingen nooit te bewijzen. Alleen sommige bedrijven vragen (ten ontechte) nog wel eens om zo'n bewijs. Paypal was er eentje die er bij mij om vroeg. Ze mogen het niet, maar doen het toch. Een kopie van een oud ID-bewijs met dezelfde BSN doet dan wonderen. Of je gaat met ze in discussie, dat deed ik dan wel eens. Maar het is eigenlijk de moeite niet waard.
Paypal is inderdaad een lastig zoniet onmogelijk bedrijf. Ik moest zelfs een bewijs van wijziging van naam en geslacht overleggen. Een paspoort oud/nieuw was NIET voldoende.

Er restte mij niets anders om die paypalrekening op te zeggen.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: geslachtswijziging

Bericht door marianne »

Marica schreef: 08 sep 2019, 10:06

Paypal is inderdaad een lastig zoniet onmogelijk bedrijf. Ik moest zelfs een bewijs van wijziging van naam en geslacht overleggen. Een paspoort oud/nieuw was NIET voldoende.

Er restte mij niets anders om die paypalrekening op te zeggen.
na twee mails waarin ze dezelfde vraag stelde, van gerechtelijk stuk etc,
Heb ik gewoon gebeld, een en ander uitgelegd, dat er geen gerechtelijke uitspraak meer nodig is, bla bla,
en na ruggespraak is het gewoon veranderd.
Heb wel copie veranderde geboorteakte moeten opsturen en ook gedaan
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: geslachtswijziging

Bericht door Marica »

marianne schreef: 08 sep 2019, 12:09
Marica schreef: 08 sep 2019, 10:06

Paypal is inderdaad een lastig zoniet onmogelijk bedrijf. Ik moest zelfs een bewijs van wijziging van naam en geslacht overleggen. Een paspoort oud/nieuw was NIET voldoende.

Er restte mij niets anders om die paypalrekening op te zeggen.
na twee mails waarin ze dezelfde vraag stelde, van gerechtelijk stuk etc,
Heb ik gewoon gebeld, een en ander uitgelegd, dat er geen gerechtelijke uitspraak meer nodig is, bla bla,
en na ruggespraak is het gewoon veranderd.
Heb wel copie veranderde geboorteakte moeten opsturen en ook gedaan
Sorry, maar wat moeten hun met een geboorteacte? Daar hebben ze helemaal geen recht op. Oude paspoort met BSN, nieuwe paspoort met BSN moet voldoende zijn, maar Nee niet bij PayPal
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: geslachtswijziging

Bericht door Emma »

Je kunt natuurlijk, als je paypal klant wilt blijven, gewoon je account sluiten en een nieuwe openen. Dan vragen ze opeens nergens meer naar.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: geslachtswijziging

Bericht door Marica »

Emma schreef: 08 sep 2019, 13:04 Je kunt natuurlijk, als je paypal klant wilt blijven, gewoon je account sluiten en een nieuwe openen. Dan vragen ze opeens nergens meer naar.
Nou niet bij mij, als ik mijn account wil sluiten dan kan dat niet ivm lopende zaken die er helemaal niet zijn. Ik zal ze eens bellen, of ze van de ratten besnuffeld zijn om het zo ondoorzichtig te maken en het zo lastig te maken voor transgenders.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: geslachtswijziging

Bericht door Danielle »

PayPal is als bank verplicht je identiteit te controleren, daarbij mogen ze vragen om een (kopie) identiteitsbewijs. Maar daar mag je zelfs het BSN nummer van afschermen. Voor de antiwitwaswet hebben ze je BSN niet nodig. Voor de fiscus mogen banken wél vragen om een BSN, omdat dat word gebruik om gegevens over saldi te delen met de belastingdienst.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... stellingen
Mijn transitieblog: Fading Gender
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: geslachtswijziging

Bericht door Alice »

Jullie hebben mij even wakker geschud betreffende PayPal.
Nu opgezegd ging eenvoudig, in Wallet gegevens bankrekening/creditcard verwijderen daarna rekening opheffen en dat was het.

"Beste Alice Huppeldepup,
Dit bericht is een bevestiging dat uw PayPal-rekening is opgeheven.
Als u uw PayPal-rekening niet heeft opgeheven, vragen wij u deze e-mail bij ons te melden. Ga naar onze website en klik op een willekeurige pagina op Contact met ons opnemen.
Met vriendelijke groet,
PayPal"

In het algemeen is het beste en makkelijkst om een abbo/dienst op te zeggen scheelt je tijd, geld en ergernis. Je kunt dan ook nog bezien of je het nog nodig hebt en als je onder je nieuwe naam weer inschrijft maak je nog kans op een cadeautje/korting als nieuwe inschrijving (dit was mijn ervaring).
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Plaats reactie