Wisssen oude gegevens en de code van Aktewijziging in GBA S of T

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Plaats reactie
ArianaV
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2019, 15:16
Gender: Vrouw

Wisssen oude gegevens en de code van Aktewijziging in GBA S of T

Bericht door ArianaV »

Beste medeleden,

Ik start mijn eerste onderwerp.

Ik ben redelijk nieuw hier en wil me vraag kwijt en ik hoop dat jullie eventueel advies hebben maar ook tegelijkertijd het onderwerp interessant en relevant vinden.

Voor mij is dit moeilijk aan iemand uit te leggen daarom begin ik hier mijn vraag op het forum.

Ik ben zelf een vrouw, heb geen srs ondergaan ofzo. Het feit dat in de Nederlandse persoonslijst onder de transgenderwet heb moeten verklaren dat ik een vrouw ben, en van geslacht ben veranderd in het gba van man naar vrouw heeft medisch en in de realiteit ergens anders mee te maken, en daar hoef ik of wil ik nu niks verder over vertellen. Dat is ten op zichte van het onderwerp niet relevant en maaltijd verder niks uit.

MAAR NU DIT:

Ik log gisteren in op de nieuwe mijnoverheid.nl en zie opeens bij mijn identitificatie gegevens staan:

Huidig:

Mijn naam en geslacht vrouw

Maar tot mijn verbazing staat erbij:

"Aktewijziging in verband met transseksualiteit"
Zelfs het aktenummer is te lezen.

Toen ik het geslacht heb gewijzigd bij de gemeente van geboorte, hebben ze bij de gemeente waar ik was ingeschreven (anders dan geboorte) het oude geslacht verwijderd.

Dat is nu niet meer zichtbaar. Maar nog wel die code S.

Ik heb het 1 en ander uitgezocht gisteren en kwam erachter dat de gegevens op mijnoverheid.nl betekenen dat hoewel de gegevens zijn gewijzigd en ook de oude gegevens zijn verwijderd, er uit de persoonslijst in het gba nog steeds valt te lezen Akte code S wijziging in verband met transseksualiteit.


Ik heb ook de rechtzaak "https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 001:AD3348" gelezen waar de Amsterdamse rechter het beklag in 2001 gegrond heeft verklaard wederom dat de gemeente weigerde de code S te verwijderen en was aanbevolen de Code S te wijzigen naar een andere Code zoals Code T bijvoorbeeld. Omdat hoewel de oude gegevens waren verwijderd de code S "akte wijziging in verband met transsekualiteit" net op dezelfde gevoelige wijze verwijzing doet naar de transseksuele status. Daar ben ik het ook verder mee eens.

Verder las ik ook een post van een geachte medelid op dit forum die door haar gemeente meekreeg bij haar de code T zal worden vermelden niet de code S. Hieruit krijg ik het idee dat de meeste gemeente sinds de genoemde rechtzaak vrijwel op de hoogte worden gesteld de code T in plaats van code S te gebruiken.

Bij mij is jammer genoeg nog steeds de code S"aktewijziging in verband met transsekualiteit" vermeld.

Dit is voor mij problematisch en ik wil net als de anderen mijn recht om de code T te hebben, voor de volgende redenen:

1. Ik ben geen transseksueel. En de redenen waarom ik heb moet verklaren voor een deskundige dat ik een vrouw ben, om dit te wijzigen in het gba wil ik niet over praten want dat is zeer prive en gevoelige informatie.

2. Ik kom uit een land waar een gerucht dat je een vrouw bent die medische als man is geboren, meestal een onnodige ellendige ervaring met zich mee brengt zoals minimus dat administratief en sons medisch zoveel mogelijk moet gaan bewijzen dat dat niet zo is. Ik ben ook een artiest in dat land en niet iedereen of niemand eigenlijk om me heen kent mij sinds mijn kinderjaren, en de scénario dat uit mijn gegevens op een foute manier kan worden afgeleid dat ik medische een man was brengt gevaar mee. Ook kan dat bedoelt zijn on mijn vriendschappelijke relaties, prive relaties, en mijn carrière internationale dat land aan te tasten, en mij proberen aan te drukken relaties met anderen nationaliteiten te hebben terwijl ok dat niet wil.

Voor mij is het als vrouw uit mijn eigen afkomst belangerijk dat mijn sociale leven en relaties met de andere vrouwen in een best relatief gescheiden cultuur niet belemmerd en niet verstoord worden, ook omdat dat met zich mee moeilijkheden brengt in het starten van een stabiele relatie met een man uit mijn ras uit mijn land. Ook maar een grap dat ik trans ben is dan niet leuk en een vorm van seksuele intimidatie.

Laat Ik het zo zeggen: Als ik moet gaan bewijzen dat ik geen man ben geweest lichaamlijk dan moet er ook niet een administratief gegeven zijn zoals dis code S in plaats van de code T. Men kan lang beweren dat de gegevens veilig zijn maar met ons burgerservice nummer en gegevens op het paspoort en de wereld die we rondreizen, en kopies en politie en immigratie uitwisseling van informatie als je gaat immigreren, dan weet niet zeker waar zo een gerucht vandaan komt, of laat ik zeggen dan denk ok dat ik weet waarom zo een gerucht met enig zekerheid wordt uitgedeeld, maar ook aan wie? Je landgenoten met dubbel nationaliteit die informatie over je krijgen als ze in Nederland of een ander land bij die diensten werken? Ik geef een goed voorbeeld, over hoe iets fout kan lopen tot mijn land van afkomst en verblijf.

En geloof me, die gebeurtenissen waar iemand uit een groep wordt gehaald en verteld " u bent volgens mij transseksuel, of als man geboren" gebeuren in mijn land vaak four door enig administratief gegeven zoiets zegt. En dan gaat die persoon een heel eind moeten gaan om dat weer recht te zetten. Ik heb dat bij ander artiesten ook gezien.

En wij begrijpen in Nederland wel dat een wijziging onder de huidige transgenderwet wet niet perse betekent dat je lichaamlijk ook perse van geslacht veranderd en wij weten ook dat Nederland nog achterloopt op het gebied van interseks personen omdat je alleen M of V kan krijgen op je geboorte en we weten ook dat je administratief van v naar m en werd terug kan en dat dus van allés kan afspelen en geen medische lichaamlijk vaststelling nodig is voor de wijziging onder de transgenderwet.

Maar daar waar ik verblijf en vandaan kom kunnen ze door Zo een code S een fout en onwaar idee krijgen of terwel slechte mensen met slechte bedoeling acteren alsof ze netjes zijn en een fout idée krijgen.

En dat is ten slotte ook waarom de rechter gebasseerd op EHRM, gewoon zegt haal die S code met verwijzing naar transseksuel ook weg!

Slotvragen:

(1) Waar moet ik beginnen? Waar is de code S onstaan? De gemeente waar ik Ben geboren en de wijziging heb gedaan? Of is het de gemeente waar ik was ingeschreven en die de oude gegevens heeft verwijderd?

(2) Ik ben nu niet meer ingeschreven en woon in het buitenland. Ik ben in het gba ingeschreven op RNI (registratie niet ingezetenen). daarvoor zijn er ook een aantal gemeente balies bevoegd je burgerzaken af te handelen alsof je daar bent ingeschreven zoals gemeente Denhaag bijvoorbeeld.

Het lijkt erop dats gemeente de code S niet wilt wijzigen naar code T dat ik dan ook een advocaat moet inschakelen en ze net als de genoemde rechtzaak, naar de rechtbank moet slepen?

Groetjes medeleden

Ariana
Plaats reactie