Nieuwe chat! Zie dit topic.

Premie zorgverzekering 2020 (stoelendans)

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Premie zorgverzekering 2020 (stoelendans)

Bericht door Alice »

Overzicht premies 2020,

https://infogram.com/5a90f8a7-1f9b-4fc0 ... 2195618eaf

Je kunt t/m 31 januari 2020 overstappen van zorgverzekeraar.
Als je voor 31 december 2019 overstapt, wordt je huidige zorgverzekering automatisch opgezegd.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Lois
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2017, 22:29
Gender: Trans MtF

Ervaringen en tips rondom zorgverzekering

Bericht door Lois »

@Alice bedankt voor de handige link. De kosten per maand zijn maar één zijde van de medaille. Daarom hierbij oproep om ieders ervaringen met de verschillende verzekeraars te delen. :)
Life's what you make it! Please try to make all your dreams come true. Remember, this is your only life, so take this chance, with both hands.
Gebruikersavatar
Lois
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2017, 22:29
Gender: Trans MtF

DITZO

Bericht door Lois »

Ik heb de afgelopen jaren DITZO als verzekeraar, ze zijn een van de goedkoopste. Ik heb wel de "combinatie" verzekering genomen voor zo veel mogelijk keuze vrijheid qua arts, ze bieden echter geen echte restitutiepolis. Dus het is en blijft een beetje tricky. Daarnaast overweeg ik een verzekering met fysio (of ergens anders een aanvullende) ivm met aankomende SRS.

Ervaringen:

Epilatie: ik heb op een gegeven moment verlenging aantal behandelingen aangevraagd, met redelijke onderbouwing, ook vanuit de behandelaar. Het duurde even, maar is gewoon toegewezen zonder verdere moeilijkheden. Pluspunt.

SRS: doe ik bij Dr. Kanhai, en zou gewoon vergoed moeten worden (moet nog ff checken of er iets aparts mee is)

FFS: via Dr. Meijer aangevraagd 3 type operaties die zij gecombineerd uitvoert, Ditzo ging direct akkoord met één daarvan maar wijst de twee andere operaties (wenkbrauwlift en haarlijn correctie) resoluut van de hand, meerdere malen argumenten toegevoegd maar bleef zo en nu heb ik het liggen bij SKGZ die hiermee bezig is. Tot nu toe vage antwoorden van Ditzo, dus dit is wel jammer. Minpunt.

HRT: geen punt, en ik heb zelf gekozen voor het "echte" merk SYSTEN, was allemaal geen probleem. Pluspunt.

Indienen van notas die ik zelf voorschiet gaat op zich goed en ze worden meesal binnen 1 week goedgekeurd en direct betaald. Pluspunt.

Bereikbaarheid: via telefoon zeer slecht, via whatsapp voldoende, via e-mail redelijk.

Mijn persoonlijke mening is dat het misschien niet zo veel uit maakt waar je precies zit, want ze moeten zich allemaal aan dezelfde wet houden qua basis zorgverzekering.
Life's what you make it! Please try to make all your dreams come true. Remember, this is your only life, so take this chance, with both hands.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: DITZO

Bericht door Marijn »

Lois schreef: 26 dec 2019, 11:59 Mijn persoonlijke mening is dat het misschien niet zo veel uit maakt waar je precies zit, want ze moeten zich allemaal aan dezelfde wet houden qua basis zorgverzekering.
Ja, maar dat is theoretisch. Zeg dat tegen alle mensen bij de verzekeraars die bijvoorbeeld ontharing niet vergoed kregen omdat Stepwork niet erkend werd. Dat gaat misschien binnenkort wel verbeteren, maar is zelfs dit jaar bij OHRA nog voorgekomen heb ik gehoord.

Ik heb de restitutiepolis van Zilveren Kruis. Niet de goedkoopste, maar geen problemen mee gehad, dus daar blijf ik komend jaar ook nog wel bij.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Lois
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2017, 22:29
Gender: Trans MtF

Re: Premie zorgverzekering 2020 (stoelendans)

Bericht door Lois »

Het verschil én interessante zit 'm qua zorgverzekeraars denk ik meer in wat ze doen op het gebied van bijvoorbeeld FFS (Face Feminization Surgery) omdat dat veel meer grijs gebied is (subjectief).

Hormonen, ontharing, zelfs SRS is allemaal vrij eenvoudig omdat het ook vrij duidelijk en objectief is. Als jij kan aantonen dat er nog haargroei is in het genetale gebied dan krijg jij extra behandelingen, omdat je daar recht op hebt en omdat het een vereiste is voor de SRS.

Borstvergroting mtf is vanaf dit jaar niet meer zo relevant ivm de subsidie, maar zou anders ook boejend zijn. Haartransplantatie is ook zo iets.

Dus maw ik ben vooral op zoek naar de verschillen op het gebied van vergoeding voor:
- FFS
- Haartransplantatie
- Evt. borstvergroting (mtf)

Ik denk dat de gemeenschap aan die info het meeste heeft, immers zou je voorzichting kunnen aannemen, dat de verzekering die over deze onderwerpen het minst moeilijk doet, ook makkelijker is over de meer voorkomende behandelingen tw HRT, ontharing, SRS.
Life's what you make it! Please try to make all your dreams come true. Remember, this is your only life, so take this chance, with both hands.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Premie zorgverzekering 2020 (stoelendans)

Bericht door Marijn »

Hmm, ja maar ook bij ontharing kan je dus nog steeds problemen krijgen, misschien niet als je bij de VU of UMCG loopt, maar wel via bijvoorbeeld Stepwork. Misschien kan iemand dat dan wel weer met succes aanvechten, maar de vraag is of die daar zin in heeft. Dus dat kan wel degelijk relevante info voor sommige mensen zijn.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: DITZO

Bericht door Matijs »

Marijn schreef: 26 dec 2019, 12:03
Lois schreef: 26 dec 2019, 11:59 Mijn persoonlijke mening is dat het misschien niet zo veel uit maakt waar je precies zit, want ze moeten zich allemaal aan dezelfde wet houden qua basis zorgverzekering.
Ja, maar dat is theoretisch. Zeg dat tegen alle mensen bij de verzekeraars die bijvoorbeeld ontharing niet vergoed kregen omdat Stepwork niet erkend werd. Dat gaat misschien binnenkort wel verbeteren, maar is zelfs dit jaar bij OHRA nog voorgekomen heb ik gehoord.

Ik heb de restitutiepolis van Zilveren Kruis. Niet de goedkoopste, maar geen problemen mee gehad, dus daar blijf ik komend jaar ook nog wel bij.
Ik loop bij Stepwork en mijn psycholoog raadde mij de restitutiepolis van Zilveren Kruis aan, omdat zij ervaring hebben met transgenders. Voor mijn psych hebben zij het een en ander ook al uitgeschreven voor ons soort mensen.

Andere zorgverzekeraars kunnen inderdaad moeilijk gaan doen. Zo raadde zij mij VGZ af en andere kleine zorgverzekeraars af.
###
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: DITZO

Bericht door Ylse »

Lois schreef: 26 dec 2019, 11:59
SRS: doe ik bij Dr. Kanhai, en zou gewoon vergoed moeten worden (moet nog ff checken of er iets aparts mee is)
Let even op dat het kan zijn dat de verzekeraar moeilijk gaat doen over de genitale ontharing. Bij het VUmc en UMCG gebruiken ze een gecombineerde behandelcode voor de operatie en de ontharing. Ik heb er destijds wat gedonder mee gehad bij De Friesland, al hebben ze het uiteindlijk gewoon allemaal vergoed.
Lois schreef: 26 dec 2019, 12:31
- Evt. borstvergroting (mtf)
Voor de borstvergroting moet je voor nu eerst bij de overheid zijn. Het is een subsidie die je moet aanvragen en het wordt niet vanuit je zorgverzekering vergoed. Linkjes zijn hier op het forum denk ik genoeg te vinden.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France