Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
ookevelien
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2020, 06:11
Gender: Vrouw

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door ookevelien »

Het ligt nu/moet ingediend worden bij de raad van state, dus kan nog even duren...
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... milierecht
Fiona
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 jul 2015, 23:02
Gender: Vrouw

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Fiona »

Maak me toch wel zorgen over deze wet. We wachten af hoe dit gaat.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Anon20230219 »

Ik maak mij er niet zoveel zorgen over.
Duurt nog jaren eer het er door is..
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Marica »

Het heeft voor mij peroonlijk geen nut meer, ik heb alles al omgezet naar V/F
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Vethrvolnir »

hey goed nieuws het wetsvoorstel is ingediend!

https://www.rijksoverheid.nl/actue ... kkelijker
:shock:
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Vethrvolnir »

En: " Allereerst vervalt de deskundigenverklaring, waarin een arts of psycholoog vaststelt dat er sprake is van een duurzame overtuiging om tot het andere geslacht te behoren. Volgens zorgverleners is dat niet vast te stellen, en belangenorganisaties als Transgender Netwerk Nederland, de Nederlandse organisatie voor seksediversiteit en COC Nederland geven aan het een inbreuk op het zelfbeschikkingsrecht van individuen te vinden. "

het is voor een arts of psycholoog niet mogelijk vast te stellen dat er sprake is van een duurzame overtuiging om tot het andere geslacht te behoren.

top! en wat heeft dat voor effect op de beoordeling of iemand toegang heeft tot medische handelingen?
:shock:
Fiona
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 jul 2015, 23:02
Gender: Vrouw

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Fiona »

Daar zullen vast problemen van komen.
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Marica »

Ik denk dat daarin geen verschil is of gaat komen. Spijtoptanten heb je altijd, de verwijzingen voor medische ingrepen regel je toch bij de Transgender GGZ instelling van je keuze. Ik heb nog wel met die deskundigenverklaring mijn gegevens gewijzigd, en dat ging meer dan soepel. Alleen jammer dat ik er voor naar mijn geboorteplaats moest komen. Dat gaat straks makkelijker, maar voor mij te laat. Maar goed, ik ga in ieder geval als vrouw mijn kist in. (hopelijk ver in de toekomst)
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Brownie »

Vethrvolnir schreef: 06 mei 2021, 12:41 En: " Allereerst vervalt de deskundigenverklaring, waarin een arts of psycholoog vaststelt dat er sprake is van een duurzame overtuiging om tot het andere geslacht te behoren. Volgens zorgverleners is dat niet vast te stellen, en belangenorganisaties als Transgender Netwerk Nederland, de Nederlandse organisatie voor seksediversiteit en COC Nederland geven aan het een inbreuk op het zelfbeschikkingsrecht van individuen te vinden. "

het is voor een arts of psycholoog niet mogelijk vast te stellen dat er sprake is van een duurzame overtuiging om tot het andere geslacht te behoren.

top! en wat heeft dat voor effect op de beoordeling of iemand toegang heeft tot medische handelingen?
Eerst moet het voorstel nog door de twee kamers. Als het dan niet is uitgekleed is het idd een mooie basis voor een rechtzaak tegen vumc om de diagnostische fase te kunnen overslaan. Kunnen er tzt een hoop psych naar huis en kan dat geld mooi richting scholimg van huisartsen en endos :)
Yvonne
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 mei 2022, 01:21
Gender: Intersekse vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Yvonne »

Ik heb grote twijfels bij het voorstel in de huidige vorm. Met name als je kijkt naar de grote groep relatief jonge mensen waarbij er meer dan gemiddeld sprake is van onderliggende problematiek. Denk aan eetstoornissen en autistisch spectrum invloeden. Of niet herkende homosexualiteit gevoelens / schaamte daarvoor ? Wie gaat daar een poortwachter rol spelen? Ook bestaat er een risico dat er zoveel hulpvraag en terugkeer hulpvraag komt, dat de vergoedingen op de tocht komen te staan. Begrijp mij goed, ik ben voor eigen regie en wens zelf niet beoordeeld te worden. Noem mij ouderwets of star, of wat je wilt... heb ik het idee dat er echt wel een verschil bestaat tussen adolescenten en personen die bijvoorbeeld de 35-40 jarige leeftijd voorbij zijn.
Ik mis een breed, open, publiek debat. Als een wet echt klopt dan kan hij de toets der kritiek doorstaan, zonder de critici de mond te snoeren op basis van drogredenen.
100% Myself 🌈 👩‍❤️‍👩💜
Plaats reactie