Nieuwe chat! Zie dit topic.

Uitnodigingen bevolkingsonderzoek

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Uitnodigingen bevolkingsonderzoek

Bericht door Hal »

Zou het niet een idee zijn om zoiets onderdeel van het donorregister te maken? Daar kun je je wensen nu al aanpassen zo vaak je zelf wilt, en gezien het feit dat sommige mensen pas na jaren niet meer voor een bepaald onderzoek in aanmerking (willen) komen, lijkt het me handig als je zelf aan kunt geven waar je wel en niet voor uitgenodigd wilt worden. Je hebt daar ook geen geslachtsregistratie nodig, lijkt me, dus die kan er hoe dan ook uit. Bij elke keuze voor een onderzoek, kun je simpelweg aangeven voor welk lichaamsdeel / orgaan het bedoeld is en welke groepen mensen dat lichaamsdeel of orgaan kunnen hebben. Zet je het vinkje, dan wordt je uitgenodigd. Zet je het niet, dan is dat ook goed.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Uitnodigingen bevolkingsonderzoek

Bericht door Brownie »

Wat een goed idee! Een systeem zoals het donorregister zou hiervoor echt heel geschikt zijn.

'Het Donorregister is onderdeel van het CIBG. Het CIBG is een agentschap van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.' en 'Iedereen vanaf 18 jaar komt in het Donorregister.' De Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS)treedt op als tussenpersoon als een arts een keuze in het Donorregister wil inzien.'. Oftewel: het is een register van de overheid waartoe de stichting NTS toegang heeft. En via die stichting (via een datalink) ook alle artsen. Dat lijkt mij allemaal niet wenselijk vanuit privacy oogpunt.

Wat ik net als jij wel wenselijk zou vinden is die automatische invoer van iedereen >18 jaar in een register waarin we vervolgens zelf onze wensen beheren via onze soortgelijke webinterface als dat van het donorregister. En een brief zoals die ook over het donorregister wordt verstuurd zou dan een ook prima idee zijn, waarbij er automatisch wordt ingeschreven voor oproep voor alle onderzoeken als je niet reageert op die brief, zoals de 'geen bezwaar' optie in het donorregister.

Maar daarbij wel de kanttekening dat het donorregister een ideaal voorbeeld is van het grote nadeel van centrale registers: Ik herinner me dat er vanuit het donorregister recent nog heel veel gegevens op straat hebben gelegen: https://www.nu.nl/tech/6036495/datalek- ... kwijt.html
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Uitnodigingen bevolkingsonderzoek

Bericht door Jannet V »

Brownie schreef: 03 okt 2020, 21:35 Wat een goed idee! Een systeem zoals het donorregister zou hiervoor echt heel geschikt zijn.

Maar daarbij wel de kanttekening dat het donorregister een ideaal voorbeeld is van het grote nadeel van centrale registers: Ik herinner me dat er vanuit het donorregister recent nog heel veel gegevens op straat hebben gelegen: https://www.nu.nl/tech/6036495/datalek- ... kwijt.html
"Elk voordeel heb zijn nadeel."
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Uitnodigingen bevolkingsonderzoek

Bericht door Anon20210626 »

Ik ga de voor mij bestemde onderzoeken gewoon in , meld mij aan voor de mij gewenste onderzoeken, waar ik me nu voor buitengesloten heb door mijn geslachtsverandering en meld me netjes af voor de onderzoeken die voor mij geen zin hebben .

Dan is het ook geregeld , zonder allemaal paranoide ideeen .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.