Nieuwe chat! Zie dit topic.

Trouwboekje en huwelijkse akte na naamswijziging

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Trouwboekje en huwelijkse akte na naamswijziging

Bericht door Annabel »

Nu ik de trotse eigenaar ben van een nieuw paspoort en rijbewijs en ik steeds minder documenten zie met mijn oude naam, vroeg ik mij af hoe het zit met de huwelijkse akte en het trouwboekje.

Zelf heb ik al kunnen achterhalen dat de huwelijkse akte niet gewijzigd kan worden (bron: "RECHT DOEN AAN GENDERIDENTITEIT EVALUATIE DRIE JAAR TRANSGENDERWET IN NEDERLAND 2014-2017",https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... identiteit)
omdat (op blz 64):
De reden hiervoor is dat in de huwelijksakte een historisch feit wordt geregistreerd, niet een rechtsfeit dat steeds geactualiseerd moet worden. Het trouwboekje is geen juridisch document en kan daarom worden aangepast.
Dezelfde bron zegt ook (op blz 36):
Het lijkt enigszins paradoxaal dat de geslachtswijziging niet wordt doorgevoerd op de huwelijksakte terwijl sommigen dat juist wel graag zouden zien. Een verzoek daaromtrent aan de rechtbank Limburg in 2015 werd afgewezen, omdat een wettelijke grondslag voor zo’n verzoek ontbreekt.(https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2015:3078) Een huwelijksakte is een officieel document dat een historisch feit weerspiegelt. Ambtenaren van de burgerlijke stand zijn doorgaans wel bereid om creatieve oplossingen te zoeken voor het trouwboekje, omdat dat geen officieel document is.
Het komt er op neer dat de naamswijziging ingaat vanaf de aanvraag en niet met terugwerkende kracht. Echter met diploma's is hier later een uitzondering voor gemaakt (dus waarom voor dit ook niet? ...)

Wat er dus wel staat is dat het trouwboekje geen officieel document is en dus aangepast kan worden. Maar het verwarrende is dat in (iig in ons trouwboekje) staat:
Het is van het grootste belang dit boekje zorgvuldig te bewaren en het te tonen bij aangiften van geboorte, huwelijk en overlijden, bij het opmaken van de akten door notarissen, en bij andere gelegenheden waar juiste vermelding van naam, geboortedatum enz. nodig is
Dus:
1) Is er Iemand hier met ervaring met het wijzigen van het trouwboekje?
2) Is hier niet nog winst te behalen in de transgender emancipatie?
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Trouwboekje en huwelijkse akte na naamswijziging

Bericht door Annabel »

Om dan maar mijn eigen vraag te beantwoorden. Ik heb al (super snel) bericht van de gemeente waar we getrouwd zijn met het volgende antwoord:
Het antwoord ligt in artikel 28c van Burgerlijk Wetboek 1.
Daarin staat dat de wijziging van de vermelding van het geslacht in de akte van geboorte haar gevolg heeft vanaf de dag waarop de ambtenaar van de burgerlijke stand een latere vermelding van wijziging van het geslacht toevoegt.

Dat betekent dat een geslachtswijziging niet terugwerkt naar een eerdere datum en dus niet op de huwelijksakte vermeld kan worden.
De huwelijksakte geeft de feiten weer zoals die op die dag van toepassing waren.

Dat heeft weer tot gevolg dat het trouwboekje ook niet aangepast kan worden, aangezien een trouwboekje een uittreksel van de huwelijksakte betreft.
Volgens artikel 22a van het Burgerlijk Wetboek 1 heeft een uittreksel dezelfde bewijskracht als het origineel.
Die gegevens dienen dus overeen te komen.
Ik zou bijna zeggen dat toen ze de wetten hebben gemaakt, men er van uitging dat je toch wel gaat scheiden! :fpalm:
Het blijft voelen of dat er toch een "loophole" ergens nu zit?!
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Trouwboekje en huwelijkse akte na naamswijziging

Bericht door Marica »

Wij liepen ook al tegen die onmogelijkheid aan. Wij hebben een geregistreerd partnerschap met elkaar en we besloten nu 3 jaar na mijn coming out en hopelijk na mijn SRS volgend jaar een echt huwelijk te sluiten tussen mijn vrouw en mij.
Dan zijn alle gegevens weer up to date.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Trouwboekje en huwelijkse akte na naamswijziging

Bericht door Annabel »

Goed plan, alvast een geweldig huwelijk gewenst dan! :D
Het belangrijkste voor mij/ons is dat wij nog gelukkig getrouwd zijn, iets wat voor 2001 tenslotte niet mogelijk zou zijn geweest (automatische scheiding na geslachtswijziging). Dus, zo zal deze mogelijkheid ook wel beschikbaar zijn in de toekomst, laten we er in ieder geval voor blijven strijden. De ambtenaar die mij het bericht had gestuurd was in ieder geval ook van mening dat de wetgeving vaak achter loopt aan maatschappelijke wijzigingen of dat wetgeving (onbedoeld) dingen uitsluit waar nog niet over nagedacht is.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Trouwboekje en huwelijkse akte na naamswijziging

Bericht door Marica »

Dat ben ik met je eens hoor, waarom kan dat niet gewijzigd worden? Staat het nog in steen gebeiteld of zo? Die wetgeving moet asap aangepast worden naar de huidige tijd, want je kan wel je geboortebewijs veranderen, maar niet je huwelijk.

Dat stenen tablet kan je stukgooien, en dan beitel je een nieuwe. Zelfs in het stenen tijdperk kon dat. :D
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Trouwboekje en huwelijkse akte na naamswijziging

Bericht door stella »

Bij mij is de akte met hoge uitzondering met terugwerkende kracht gewijzigd ten behoeve van mijn scheiding. Aangezien ik mijn geschiedenis heb verwijderd, kon de rechtbank anders niet meer met zekerheid achterhalen of ik wel de juiste persoon was.
Ik denk dus zeker dat het goed zou zijn als dit simpel kan of misschien zelfs standaard gebeurd.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Trouwboekje en huwelijkse akte na naamswijziging

Bericht door Annabel »

@stella dat is een interessant feit dat je daar aankaart! Jammer van de scheiding uiteraard, whatever the reason. Dit is inderdaad wel een goed voorbeeld waarom de huidige wet een belemmering vormt! Het niet kunnen aantonen van de juiste persoon is volgens mij ook een wettelijk "dingetje". Misschien vormt jouw rechtszaak wel een interessante precedent?!