Artikel over genderneutraal opvoeden.

Nieuwsberichten
Plaats reactie
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Artikel over genderneutraal opvoeden.

Bericht door Elise »

Ik kwam vandaag dit artikel tegen. Na het lezen weet ik nog steeds niet wat ik ervan vind. Ben benieuwd hoe julie dit zien.

https://www.topics.nl/genderneutraal-op ... ent=topics
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Artikel over genderneutraal opvoeden.

Bericht door Citizen Erased »

Even los van het feit dat ik niet zo in het concept gender geloof en dus niet zo heel veel kan met het wereldbeeld van deze mensen, vind ik het vooral hinderlijk dat men teleurgesteld is wanneer een kind toch stereotype gedrag laat zien - het maakt dus wel degelijk uit hoe ze zich gedragen. In die zin zijn ze niet minder vormend aanwezig dan ouders die krampachtig vasthouden aan de roze meisjes en blauwe jongens.. en je hoopt toch stiekem dat het dieptepunt al achter de rug is wanneer je Robinson of Voske als roepnaam krijgt.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Artikel over genderneutraal opvoeden.

Bericht door Anon20190712 »

Helemaal met Citizen Erased eens. Genderneutraal opvoeden- het zegt al genoeg- het is een opvoedingsstijl geworden en daarmee even vormend (dwingend!) als krampachtig vasthouden en opdringen van stereotypen. Daarnaast is gender voor de overgrote meerderheid helemaal niet 'neutraal' en is het iets inherents wat niks met hoe je bent opgevoed te maken heeft, dus misschien is die opvoedingsstijl voor de meerderheid van de kinderen zelfs nog meer beperkend dan wanneer er aan de stereotypen wordt vastgeklampt. Het is wat dat betreft een autoritaire opvoedingsstijl al doet het wollig aan, het gaat uit van het wereldbeeld dat de ouders graag zien en niet uit van hoe het kind zichzelf ontwikkelt.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Artikel over genderneutraal opvoeden.

Bericht door Jer158 »

Zodra een genderneutrale opvoeding in feite een gedwongen gendernonconformerende opvoeding is ben je idd net zo fout (zo niet fouter) bezig dan met een opvoeding die juist gendernormen oplegt
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Artikel over genderneutraal opvoeden.

Bericht door Anon20190122 »

Ik kan nu niet echt zeggen dat het me bijster veel kan schelen.
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Artikel over genderneutraal opvoeden.

Bericht door stella »

Vond het best interessant om te lezen. Met een dochterje van 1 ben ik ook continue bezig met hoe de opvoeding moet en ik sta enorm achter een genderneutrale opvoeding. Als ik dit artikel lees heb ik niet het idee dat de ouders de kinderen helemaal genderneutraal opvoeden, maar soms juist het stereotyp van het andere geslacht pushen.
Naar mijn mening moet je kind zelf kunnen ontdekken wat die leuk vind en hoe minder je je kind daarin beperkt hoe beter.
Simon
Berichten: 579
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:59
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Re: Artikel over genderneutraal opvoeden.

Bericht door Simon »

Ik ben zelf genderneutraal opgevoed maar ik herken heel weinig in dit artikel. Die Janneke is geen haar beter dan ouders die hun kinderen expliciet als jongen of meisje opvoeden. Blijkbaar is genderneutraal in haar ogen "alles behalve het geslacht dat op het geboortecertificaat staat".

Mijn ouders hebben me altijd zelf laten kiezen. Judo of ballet? Gereedschap of poppen? Mama helpen met de was of papa helpen met schilderen? Die spin zelf vangen of heel hard 'mamaaaa!!' roepen? Dat is genderneutraal in mijn ogen. Gewoon een basis neerleggen die niet specifiek of een jongen of meisje gericht is en het kind zelf laten ontdekken waar zijn of haar voorkeuren liggen.

"Volgens Wesseling moeten ouders met een genderneutrale opvoeding niet proberen de verschillen tussen mannen en vrouwen helemaal uit te vlakken. 'Dat lijkt mij een illusie en het is ook niet nodig.' " Dit is denk ik een hele belangrijke opmerking. Mannen en vrouwen zullen altijd verschillend blijven, of je kinderen nou genderneutraal opvoedt of niet. Opvoeding is niet het enige dat bijdraagt, er bestaan ook nog dingen als hormonen.
Groetjes,

Simon
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Artikel over genderneutraal opvoeden.

Bericht door Fay »

Volgens mij, door je opvoeding genderneutraal te noemen ga je juist krampachtiger met de 2 sexen om, ik denk, geef je kind vooral liefde aandacht geborgenheid erkenning en steun en communiceer, vraag gewoon wat het kind wil, los van genderneutraal, lijkt mij iets wijzer

Fay
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Artikel over genderneutraal opvoeden.

Bericht door Isabelle »

Ik vind dit altijd vaag. Hoewel genderrollen en presentaties opgedrongen worden, ontstaan ze ook vanzelf. Het gebruiken van symbolen van identificatie binnen groepen is vrij normaal en niet echt tegen te houden. We gaan onze kinderen toch ook niet subcultuur-neutraal opvoeden ?
Als ouder kan je denk ik als enige gewoon alles toelaten wat tegen je eigen idee van opvoeding gaat, niet expres op non-conformisme aansturen.

Denk dat we een beetje af moeten van het idee dat genderpresentie en rollen geheel onderdrukkend zijn. Vaak is het ook gemak, herkennen en weten wat we van elkaar kunnen verwachten. Het is een spel dat soepeler verloopt met enkele regels. Dat sommigen de regels niet leuk vinden betekent niet dat het spel weg moet, eerder dat we de regels wat vrijer moeten nemen en misschien kunnen aanpassen.

Gender neutraler niet gender neutraal ? Ik wil ook geen 'gray jumpsuit dystopian world' waar cultuur uitgebannen wordt in de naam van gelijkheid. Allemaal grijze trainingspakken en zelfde haarstijl in de rij voor een film waar het moraal is dat expressie van jezelf en de mensen met wie je omgaat anderen schaad...
Plaats reactie