Info over cold case moord op trans vrouw gezocht

Nieuwsberichten, vraag & aanbod (NIET commercieel!)
Plaats reactie
NaomiClareNL

Info over cold case moord op trans vrouw gezocht

Bericht door NaomiClareNL » 06 nov 2018, 22:33

Mods: geen idee of dit de juiste rubriek is, zo niet, gaarne verplaatsen.

Trigger warning / content note:

Cold case moord op transgender sekswerker in Amsterdam in 2003.

Voor een bekende uit de VS ben ik op zoek naar informatie over de moord op een transgender vrouw op 15 november 2003 in Amsterdam.

Ik kan niet veel meer informatie vinden dan het volgende (quote van een blog genaamd Yersinia's Weblog met tekst van toen):
'15-11-2003 Amsterdam Yvette Looys (42) wordt dood in het Bijlmerpark aangetroffen. Zij is door een misdrijf om het leven gekomen. De dader is waarschijnlijk een Amerikaan met de naam Matthew. Looijs had zich zo’n tien jaar eerder laten ‘ombouwen’ tot vrouw en tippelde sindsdien voornamelijk in Zuidoost, maar ook wel in de binnenstad.'
klik

De moord schijnt in een uitzending van Opsporing verzocht van januari 2004 aan de orde geweest te zijn (waar haar achternaam als Looijs gespeld werd) maar ik heb de video daarvan nog niet kunnen vinden. De zaken op de website gaan niet zo heel ver terug.

In juni 2003 was er ook nog de volgende moord (zelfde blog, tekst van toen):
'23-06-2003 Amsterdam De travestiet Fierro Pineda (34) uit Equador wordt op sportpark Spieringhorn in Geuzenveld, niet ver van een tippelzone met messteken omgebracht. Nog geen aanhoudingen.'

Van deze cold case heb ik een verwijzing gevonden dat in 2015 nog een beloning is uitgeloofd.
Zij/hij stond bekend onder de naam Jody of Judy, beide ben ik tegengekomen.

Aangezien ik zeer specifiek de datum van 15 november 2003 gekregen heb ga ik er voorshands van uit dat het niet deze moord is.

Exact een jaar later werd het in stukken gehakte en in een vuilniszak verpakte lichaam van Miriela Mos, een transgender sekswerker afkomstig uit Roemenië, gevonden. In deze zaak werd het dna van een cisgender vermoordde sekswerker gevonden in de auto van Miriela en eerst in 2017 zodanig aan een verdachte gelinkt dat er een rechtszaak tegen hem gestart is, mede naar aanleiding van een derde moord.

Voorshands ga ik er vanuit dat het ook deze zaak niet is omdat er inmiddels een verdachte in Nederland is en er dus een rechtszaak gestart is.

Ik heb ook een email naar het cold case team van de politie gestuurd met verzoek om informatie maar het zal nog wel even duren voordat ik antwoord heb.
Overigens, de Amerikaanse bekende is therapeute en forensisch psychologe en werkt regelmatig samen met Amerikaanse politiediensten.

Een ieder die me aan links kan helpen naar bijvoorbeeld krantenartikelen, blogs, videos van tv-uitzendingen wil ik graag bij voorbaat danken.
0 x
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF

Eros

Re: Info over cold case moord op trans vrouw gezocht

Bericht door Eros » 06 nov 2018, 22:42

Hoezo wilt ze die informatie? Sorry, gewoon nieuwsgierigheid.
0 x
The desire to take pleasure in beauty, reinforced by the kindred beauty in human bodies, is called Eros.

NaomiClareNL

Bericht door NaomiClareNL » 06 nov 2018, 22:48

Heb daar nog geen antwoord op maar zoals ik schreef werkt ze regelmatig voor de politie en ik vermoed dat er mogelijk een link naar de VS in deze zaak is en is ze wat tegen gekomen in de VS. Maar zoals gezegd, dat moet ik nog bevestigd krijgen.
0 x
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF

Alice

Bericht door Alice » 07 nov 2018, 00:59

Parool? * 2003 - In de nacht van 14 op 15 november wordt de 42-jarige verslaafde prostituee Yvette Looijs vermoord in het Bijlmerpark, vermoedelijk door een klant. Ze wordt gevonden in het riet bij de Karspeldreef. Looijs had zich zo'n tien jaar eerder laten 'ombouwen' tot vrouw en tippelde sindsdien voornamelijk in Zuidoost, maar ook wel in de binnenstad. Haar lichaam werd gevonden door een jogger.
0 x
Alice; "Computer Says No"

verzonden vanaf mijn ZX Spectrum

Plaats reactie