Afschaffen verplicht psychologisch traject

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Afschaffen verplicht psychologisch traject

Bericht door Ylse »

Hal schreef: 01 mar 2021, 20:21 We verwachten van andere levensveranderende beslissingen ook geen maandenlange coachingstrajecten. Ik bedoel: wie gaat er even twee jaar op een wachtlijst en dan een maand of negen in therapie voordat die kinderen gaat proberen te krijgen?
Nou weet ik toevallig dat je voordat je een maagverkleining kan ondergaan daarvoor ook een "coachingstraject" mag ondergaan, een paar keer groen licht moet hebben voordat men überhaupt tot opereren komt.

Het begint al met een diëtist die moet zorgen dat jouw eetpatroon zodanig is dat je jezelf gaat houden aan de regels die gesteld worden om na de operatie niet direct weer te vervallen in slechte gewoonten. Als dat eenmaal gelukt is mag je op gesprek komen bij een endocrinoloog, een psycholoog en een diëtist die beoordelen of je door mag. Vervolgens krijg je nog een pre operatief dieet om te zorgen dat de operatie een grotere slagingskans heeft en na de operatie blijf je nog 5 jaar onder controle staan om te zien of alles goed gaat.

Transgenderzorg is dus niet het enige traject waarbij maandenlange, in het geval van mijn partner jarenlange, begeleidingstrajecten toegepast worden.

NB. dit is dus geen pleidooi voor de lange trajecten maar wel om een en ander in perspectief te plaatsen
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Afschaffen verplicht psychologisch traject

Bericht door Lise »

Hal schreef: 01 mar 2021, 20:21 . Ik bedoel: wie gaat er even twee jaar op een wachtlijst en dan een maand of negen in therapie voordat die kinderen gaat proberen te krijgen? Hoevelen van ons doen er zelfs maar een enkele sessie coaching of relatietherapie voordat we in het huwelijksbootje stappen? Gaan we massaal op het psychiatersbankje liggen voor we ons laten tatoeeren? Niet?
Het zou waarschijnlijk beter zijn voor de wereld als dat bij sommige van die beslissingen wel zou gebeuren trouwens :)

Verder een overtuigend betoog..