Primeur in Zuid-Amerika: transgender-stel krijgt kind

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Primeur in Zuid-Amerika: transgender-stel krijgt kind

Bericht door Simão »

Als je veertig bent, is het voor een bio vrouw met bio man ook niet meer vanzelfsprekend dat er een kind komt en is de kans op Downsyndroom bij het kind ook toegenomen.
Je kunt je afvragen of je bij het project van in transitie gaan en eventueel later nog een partner vinden, je de kinderwens niet gewoon moet laten varen op die leeftijd.
Overigens had ik bij mijn laatste onderzoek, ik denk dat ik 53 was, nog eicellen.

Ik kan slecht geloven dat transgenderschap ook maar enige rol speelt bij adoptie. Het wordt meegenome in de evaluatie, maar de geschiedenis van cismensen wordt ook egwoon uitgespit. Waar het om gaat is hoe je nu in het leven staat. Er is zeker geen wet die het belet in elk geval.

Wat ik zelf kon vinden was dit voor België en voor Nederland zal het niet veel anders zijn.

Van draagmoederschap ben ik niet zo op de hoogte, maar als homokoppels daar gebruik van kunnen maken, waarom transpersonen dan niet?

Ik vind het mooi als mensen un kinderwens in vervulling kunnen brengen en dat er mogelijkheden zijn als dat lastig is, maar ik vind het niet vanzelfsprekend dat iedereen hierin maar zijn zin krijgt om het even cru te zeggen. Of je nu transpersoon bent of niet.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Primeur in Zuid-Amerika: transgender-stel krijgt kind

Bericht door Anon20180311 »

Een bio-vrouw is geen trans-man ( die was zichzelf al bij de geboorte, tijd zat) en een bio- man is geen trans-vrouw. Die vergelijking gaat niet op ( sorry).

Grtz Nick.
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Primeur in Zuid-Amerika: transgender-stel krijgt kind

Bericht door Nate_0 »

Ik geloof niet dat dat was wat Simão bedoelde... zijn idee hier achter is meer dat het voor cis mensen even zo goed niet altijd weggelegd is bio kinderen te krijgen, en dat er bij bepaalde behandelingen ook bij cis personen een aanslag wordt gedaan op de vruchtbaarheid... wat natuurlijk helemaal waar is. Iemand heeft nooit per se recht op een biologisch ouderschap als je het over vruchtbaarheid hebt.

Zelf ben ik overigens wel van plan om voor nu mijn baarmoeder te behouden. Een kinderwens heb ik immers wel en een toekomstige partner heeft die wellicht ook. Plus, ik val met name op mannen hoewel ik mezelf als biseksueel zie. Met mijn 24 ste vind ik mezelf te jong om zo'n definitieve beslissing te maken. Tegelijkertijd is het wel zo dat ik natuurlijk ook niet 100% zeker ben dat ik genoeg vruchtbaar ben of dat alles perfect werkt. Dat geldt ook voor bio vrouwen immers.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Primeur in Zuid-Amerika: transgender-stel krijgt kind

Bericht door Simão »

Dank je Nate_0 Het gaat inderdaad om het feit dat ouderschap nu eenmaal niet voor iedereen is weggelegd.
Vruchtbaarheids(en adoptie) problemen kunnen zich voordoen bij iedereen. Kinderen nemen is niet altijd maar vanzelfsprekend.


Ik ben helemaal niet tegen een oudere ouder, maar het ligt niet in de gewone lijn van verwachtingen om na je 40ste vanzelfsprekend kinderen te krijgen. Dat is voor iedereen lastig. Dus het lijkt me dat je dan soms gewoon de kinderwens moet laten varen, in elk geval wat eigengemaakte babies betreft.

@Nick:
Ik denk dat je cis persoon bedoelt. Een cispersoon is iemand waarbij geslacht en gender hetzelfde is. Dat hoeft bij een bio persoon niet zo te zijn.
Ik ben een bio vrouw, maar wel degelijk transman. Mjn genderidentiteit sluit niet aan bij mijn geslacht.
Bio is eigenlijk alleen maar dat je het natuurlijke lichaam hebt van, maar zegt niks over gender. Vandaar het woord transgender, gender sluit niet aan bij geslacht.
Ik weet dat een en ander door elkaar wordt gebruikt, maar het is strikt genomen niet juist.

Een cis vrouw of een bio vrouw om het even, heeft niet per definitie "tijd genoeg" zij hebben immers een biologische klok en ook kans op vruchtbaarrheidsvermindering door allerlei omstandigheden (kanker, medicijnen bv).
Ook cis en bio mannen kunnen door allerlei omstandigheden (zelfs van begin af aan) minder of onvruchtbaar zijn of worden of zomaar behoefte voelen om toch maar vooral jong vader te worden.

Ik zie niet waarom een transpersoon minder tijd zou hebben om aan kinderwens te voldoen?
Zo hard vergaat de ingevroren boel nou ook weer niet, er zijn gevallen bekend van meerdere succesvolle zwangerschappen van zaad dat 10 jaar ingevroren is geweest.
Eicellen blijven ook jaren goed. Maximale leeftijd bij oogsten is 40 jaar en voor plaatsen 45 jaar.
Het is niet echt de norm dat mensen na hun 45ste zwanger worden, dus het is niet zo dat dit een soort discriminatie is.

Of bedoel je dat jonge transmensen eerder moeten gaan nadenken over zaad dan wel eicellen invriezen? Als ze jong beginnen met transitie wel. Maar dan lijkt het me ook logisch dat ze jonger aan relaties en kinderen toe zijn, dus dan lijkt die tien jaar dat een en ander goed blijft ook wel genoeg.
Zul je jonge mensen over moeten vragen.

Nogmaals, heel fijn als (trans)mensen wel geholpen kunnen worden in hun kinderwens, maar ik vind het niet vanzelfsprekend. soms moet je ook gewoon accepteren dat niet alles wat je wenst ook in vervulling kan komen.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Primeur in Zuid-Amerika: transgender-stel krijgt kind

Bericht door Anon20180311 »

Weet ik, kende zelf "twee miskramen" voor mijn transitie, liet dit eveneens al eerder kennen.


Grtz Nick
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Primeur in Zuid-Amerika: transgender-stel krijgt kind

Bericht door Nate_0 »

Nick schreef:Weet ik, kende zelf "twee miskramen" voor mijn transitie, liet dit eveneens al eerder kennen.

Grtz Nick
Één dingetje Nick--excuses hiervoor--maar je refereert vaker terug naar dingen die je elders op het forum of wellicht in de chat hebt gezegd. Niet iedereen ziet leest/onthoudt zo'n opmerking, dus om op te merken dat je het eerder gezegd hebt is een beetje vreemd. Voor iemand anders kan dit immers nieuwe informatie zijn. (Zeker omdat het in deze thread niet genoemd is, en je er niet van uit kunt gaan dat iedereen op magischer wijze alle persoonlijke info van andere forumleden onthoudt).

Maar goed. Ik vind in ieder geval dat iedereen die nog biologisch kinderen wil kunnen krijgen die mogelijkheid moet hebben, ondanks het transgender zijn (onderzoeken of je vruchtbaar bent zal dan toch moeten; blijk ik onvruchtbaar te zijn dan heeft het geen enkele zin om mijn baarmoeder te houden). En die mogelijkheid wordt ons immers tegenwoordig gegeven; we leven niet meer in het tijdperk waar je bepaalde operaties moet hebben ondergaan (en niet meer vruchtbaar te zijn) om je geslacht officieel te kunnen veranderen. Met andere woorden; dat je even veel kans hebt op biologisch eigen kinderen als ieder ander persoon.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Primeur in Zuid-Amerika: transgender-stel krijgt kind

Bericht door Anon20180311 »

Nate_0 schreef:
Nick schreef:Weet ik, kende zelf "twee miskramen" voor mijn transitie, liet dit eveneens al eerder kennen.

Grtz Nick
Één dingetje Nick--excuses hiervoor--maar je refereert vaker terug naar dingen die je elders op het forum of wellicht in de chat hebt gezegd. Niet iedereen ziet leest/onthoudt zo'n opmerking, dus om op te merken dat je het eerder gezegd hebt is een beetje vreemd. Voor iemand anders kan dit immers nieuwe informatie zijn. (Zeker omdat het in deze thread niet genoemd is, en je er niet van uit kunt gaan dat iedereen op magischer wijze alle persoonlijke info van andere forumleden onthoudt).

Maar goed. Ik vind in ieder geval dat iedereen die nog biologisch kinderen wil kunnen krijgen die mogelijkheid moet hebben, ondanks het transgender zijn (onderzoeken of je vruchtbaar bent zal dan toch moeten; blijk ik onvruchtbaar te zijn dan heeft het geen enkele zin om mijn baarmoeder te houden). En die mogelijkheid wordt ons immers tegenwoordig gegeven; we leven niet meer in het tijdperk waar je bepaalde operaties moet hebben ondergaan (en niet meer vruchtbaar te zijn) om je geslacht officieel te kunnen veranderen. Met andere woorden; dat je even veel kans hebt op biologisch eigen kinderen als ieder ander persoon.
Hoi ik laat dit niet graag kennen, en doe dit enkel maar indien ik het echt nodig acht ( staat op het forum).
Ik hoop bij deze, dat dit nu voldoende is.

Grtz Nick
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Primeur in Zuid-Amerika: transgender-stel krijgt kind

Bericht door Anon20180311 »

Een ( gezonde) cis-man is namelijk zeeeeeeerrr lang vruchtbaar. Een ( gezonde) trans-gender man, niet. Indien hij kinderen wil " moet dat het liefst voor zijn 35j wat de natuurlijke wijze betreft".

Met ander woorden, een cis-vrouw van boven de 35j à 40j is geen uitzondering der geen kinderen meer kunnen krijgen/onvruchtbaarheid. Een cis-man van boven de 35j à 40j is eerder een uitzondering der onvruchtbaarheid dan regel. Een trans-vrouw, kan op/na die leeftijd nog perfect zaadcellen laten invriezen. Eicellen bij de Trans-man is op/na die leeftijd een ander paar mouwen.

Dat bedoelde ik dus met " tijd/de bio-klok ". Cis-vrouwen kennen idd eveneens deze natuurlijke bio-klok, maar niet eveneens: de GD klok der zoektocht/lijden. Met eventueel nog "mogelijke zware medische" ingrepen. Terwijl de klokken wel " stress vol kunnen" samen tikken. De " natuurlijke weg" of via eicellen invriezen ( kent eveneens een behandeling). Dit gaat niet bij iedere cis/bio-vrouw op 1-2-3.

Grtz Nick.
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Primeur in Zuid-Amerika: transgender-stel krijgt kind

Bericht door Simão »

Ik snap het. Dank voor je uitleg.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark