Gender neutrale opvoeding en transgenders

Nieuwsberichten
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Gender neutrale opvoeding en transgenders

Bericht door Anon20180501 »

Simão schreef...

Dit soort dingen kunnen anders razend snel gaan. Men is bv al bezig om speelgoed niet gendergericht te maken als in verschillende afdelingen in de winkel en blauw voor jongens en roze voor meisjes weg te halen,
Dan lijkt me dat wat Jer citeerde uit het artikel toch iets beter te werken Simão...
biedt een kind de volledige range van speelgoed/activiteiten/kleding aan, inclusief de stereotype jongensachtige en meisjesachtige dingen. Het is niet de bedoeling om de stereotype dingen maar weg te laten, want daarmee maak je het aanbod per definitie armer en maak je jezelf schuldig aan precies hetzelfde wat de huidige gegenderde maatschappij doet: dingen opdringen.
Als er alleen maar pianoles wordt gegeven leert er niemand de viool te bespelen, wordt een saai concert des levens... :)
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Gender neutrale opvoeding en transgenders

Bericht door Simão »

Daniéla schreef:
Simão schreef...

Dit soort dingen kunnen anders razend snel gaan. Men is bv al bezig om speelgoed niet gendergericht te maken als in verschillende afdelingen in de winkel en blauw voor jongens en roze voor meisjes weg te halen,
Dan lijkt me dat wat Jer citeerde uit het artikel toch iets beter te werken Simão...
Misschien begrijp je het verkeerd. Het aanbod in de winkels blijft exact hetzelfde, er wordt niks uit de verkoop gehaald, het staat alleen niet gesorteert op jongens , blauw, links - meisjes, roze, rechts.
Meisjes kunnen nog steeds hun roze prinsessenpaard pakken, maar dat kunnen jongens ook zonder dat ze aangekeken worden omdat ze op de meidenafdeling lopen en andersom kan een jongen nog steeds een Batman pak pakken, maar een meisje ook zonder er op aangekeken te worden omdat ze op de jongensafdeling loopt. En op beide afdelingen vind je gewoon alle kleuren en niet dominant roze of blauw.
Het gaat niet om "genderloos" aanbod ;)
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Gender neutrale opvoeding en transgenders

Bericht door Nate_0 »

Intertoys doet inderdaad ook niet meer aan het genderen van producten, en biedt nog wel alles aan :) Nu kan ik me trouwens ook niet herinneren dat hun marketing nou heel erg "blauw/roze" was in de jaren '90...

Mensen gaan soms wel heel ver in het genderen van producten. Ik heb zo een verhaaltje gelezen van een meisje die in een Apple store werkte, en een moeder kwam binnen met haar zoontje van een jaar of 11, wiens iPhone scherm kapot was. Hij had een zwarte iPhone maar op dat moment hadden ze alleen maar witte frontjes, en dat zou er dan tijdelijk op komen totdat de zwarte frontjes weer aangevuld worden. De moeder heeft vervolgens gigantisch staan schreeuwen omdat ze niet wilde dat haar zoontje met een "vrouwending" over straat ging. Jammer.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Gender neutrale opvoeding en transgenders

Bericht door Anon20230219 »

Nate_0 schreef: Mensen gaan soms wel heel ver in het genderen van producten. Ik heb zo een verhaaltje gelezen van een meisje die in een Apple store werkte, en een moeder kwam binnen met haar zoontje van een jaar of 11, wiens iPhone scherm kapot was. Hij had een zwarte iPhone maar op dat moment hadden ze alleen maar witte frontjes, en dat zou er dan tijdelijk op komen totdat de zwarte frontjes weer aangevuld worden. De moeder heeft vervolgens gigantisch staan schreeuwen omdat ze niet wilde dat haar zoontje met een "vrouwending" over straat ging. Jammer.
Tja soms drukken ouders het zelf ook heel erg door en maken ze van kleine dingen een groot probleem.
Echter de ouders zijn zelf ook opgevoed van dat doet een man en dat doet een vrouw en daar is gewoon geen tussenweg in.
Het idee is zeker mooi en goed maar vermoed dat we echt nog wel onderweg zijn eer dat in alle lagen van de bevolking dit besef zal indalen.
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Gender neutrale opvoeding en transgenders

Bericht door Simão »

Nate_0 schreef:Intertoys doet inderdaad ook niet meer aan het genderen van producten, en biedt nog wel alles aan :) Nu kan ik me trouwens ook niet herinneren dat hun marketing nou heel erg "blauw/roze" was in de jaren '90...
Zit ´m in de merken die ze aanbieden. Disney en Barbie producten bv waren allemaal in roze verpakt. My little pony volgens mij ook.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Gender neutrale opvoeding en transgenders

Bericht door Jer158 »

Simão schreef:
Nate_0 schreef:Intertoys doet inderdaad ook niet meer aan het genderen van producten, en biedt nog wel alles aan :) Nu kan ik me trouwens ook niet herinneren dat hun marketing nou heel erg "blauw/roze" was in de jaren '90...
Zit ´m in de merken die ze aanbieden. Disney en Barbie producten bv waren allemaal in roze verpakt. My little pony volgens mij ook.
Ja, en Lego en Playmobil is blauwe en zwarte dozen. In de lokale speelgoedwinkel bij ons waren drie rijen: roze/meisjes, mix met kleine spulletjes, en blauw/jongens.
Hung her from the branches of a mango tree
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Gender neutrale opvoeding en transgenders

Bericht door Nate_0 »

Ik bedoelde mannelijk/vrouwelijk. Ik heb niet zoveel issues met Playmobile in het blauw en Barbie princessen e.d. in het roze. Zolang daar maar niet een gender op wordt geplakt in de zin van "dit is alleen voor jongens".
meerdere zakken met zaagsel
Plaats reactie