Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Bericht door janine2363 »

Citizen Erased schreef:
janine2363 schreef:
Citizen Erased schreef:Tsja, een kind nemen is altijd egoïstisch en in sommige gevallen neemt het, ehr, 'bijzondere' vormen aan.. (geen cent te makken, geen gezinssituatie, per definitie enigkind; ikke ikke ikke wil)
Nou, ik kan me niet voorstellen dat iemand géén kinderen zou willen. Er is vast een evolutionaire/biologische/whatever reden te vinden waarom anders normale rationele helder denkende mensen een ramp als een "klein monster" zou willen hebben, maar oh oh, mijn kleine monsters zijn mij liever dan mijzelf. Is dat egoistisch ?
Wat een voorbarige conclusies..
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen geen kinderen willen in bepaalde situaties (en die zoals in de OP zou daar wat mij betreft zeker bij horen), simpelweg omdat je niet alleen met je eigenbelang te maken hebt maar ook met belangen van een eventueel kind. Dat is ook een keuze die je kunt kiezen en wat mij betreft een betere aanbeveling voor ouderschap dan het infantiele "ik wil en ik wil het nu"-gevoel laten prevaleren.
Er zijn héél veel goede redenen, waarom mensen in een bepaalde situatie beter geen kinderen nemen.
Mijn -mening- hier is dat dit zo'n geval is
Mijn -begrip- hier is dat ik zijn keuze kan begrijpen
Mijn -gevoel- hier is dat het mij pijn doet dat deze jongen zich door de situatie gedwongen voelt deze stappen te nemen

Noties als "egoistisch" en "infantiel"; Mag ik daar woorden als "compassie" en "empathie" tegenover stellen ?

Maar "de joke is on us". Bedenk nog eens een groep mensen die het "ik wil en ik wil het nu" gevoel stevig uitstraald ?
Je zou denken / hopen dat in die groep mensen, die al genoeg nadelen ondervinden er meer begrip zou zijn ?
Maar het blijkt dan misschien dat we precies een gemiddelde doorsnee van de bevolking zijn, als het aankomt, niet
op onszelf maar anderen. Daar is ook een woord voor ;-)
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Bericht door Anon20190501 »

In vroeger tijden heb ik me vaker moeten "verantwoorden" waarom ik geen kinderen wou. Dat vindt "men" toch raar. Wanneer ik dan af en toe reageerde met de wedervraag "waarom wil jij dan wel kinderen?" was men verontwaardigd of zelfs beledigd. Soms ging de discussie toch verder en dan bleek dat men daar zelfs niet over nagedacht had... tsja.

Kinderen krijgen is een vanzelfsprekend iets? Voor mij zeker niet, daar is het te belangrijk voor.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Bericht door Anon20190122 »

Is er toch nog een discussie gekomen en ik ga me toch weer even mengen in deze discussie!

Het economische verhaal speelt zeker voor jongeren een enorm grote rol de houding tegenover een jonge vrouw met een kind gaat ook veel milder zijn dan tegenover een jonge man met kind.

Maar het punt wat mij het meest tegen hield is de impact op het kind het vader/moeder verhaal gaat hoe dan ook een emotionele klap worden.

Je kan mij een hoop vertellen maar een kind op deze wereld zetten ondanks dat je weet wat er aan zit te komen is een egoïstische onbezonnen actie!
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Bericht door Anon20180501 »

Je kan mij een hoop vertellen maar een kind op deze wereld zetten ondanks dat je weet wat er aan zit te komen is een egoïstische onbezonnen actie!
Ik zou het alleen egoïstisch vinden als je je kind willens en wetens een uitzonderingspositie aanpraat waarvoor het zich zou moeten schamen en verantwoorden...
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Bericht door Emma »

Daniéla schreef:Ik zou het alleen egoïstisch vinden als je je kind willens en wetens een uitzonderingspositie aanpraat waarvoor het zich zou moeten schamen en verantwoorden...
Heel mooi gezegd! Maar daarvoor moet je bij mijn ex zijn... :(
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Bericht door janine2363 »

Er is ook nog zoiets als "kinderwens". Da's een heel diep verlangen, net zo diep als ... ...

Waarom een kind adopteren, waarom draagmoeders & waarom in-vitro. Durven we te zeggen
dat de vrouw in zo'n situatie er zich maar bij neer moet leggen geen kinderen te kunnen krijgen
en "niet moeilijk moet doen".

Mogen we mensen in een slechte economische situatie verbieden of afraden kinderen te nemen,
stel dat ze bij ons aankomen met een dergelijk argument...

Ik ga niet zeggen dat dat in de situatie van dit bericht speelt, maar je kan het niet uitsluiten
en daarom kan je het niet zomaar als "egoistisch" bestempelen, zou enigszins hypocriet zijn IMHO
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Bericht door Anon20180501 »

Heel mooi gezegd! Maar daarvoor moet je bij mijn ex zijn... :(
Volgens mijn ex ben ik gewoon een man in een jurk die geld wil(de) verdienen in de prostitutie, liet ze me onlangs weten... Had ik dat 15 jaar geleden geweten was de hel losgebarsten waardoor de kloof tussen mij en mijn kinderen alleen maar groter was geworden. Maar gelukkig dachten/denken mijn kinderen er zelf van begin af aan anders over anders was ik waarschijnlijk in dezelfde situatie terecht gekomen... :(
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Bericht door Anon20190122 »

Als jullie met 18 a 20 jaar bij het vu hadden gestaan hoe zou jullie leven er dan uit gezien hebben en hoe zouden kinderen daar in gepast hebben?
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Bericht door Anon20180501 »

Daar kan ik natuurlijk niet over oordelen Tanisha, maar had ik mijn hele leven alleen maar mijn gezonde verstand gebruikt had ik heel veel moois moeten missen, dat weet ik wel...

Ik ben overigens getrouwd op mijn 20e... :)
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Bericht door Nate_0 »

Tja, voor hem was de keuze nu of nooit ivm het kostenplaatje. Als hij dusdanig graag een kind wil en dat op zijn 20ste al weet, en zelf een kind baren minder kost dan eicellen/eierstokken laten invriezen/draagmoeder kan ik me voorstellen dat het in die zin een makkelijke keuze was voor hem. Daar komt nog bij dat deze meneer Brits is, waar het aantal tienerzwangerschappen hoger ligt dan nergens elders in Europa.

Overigens gaan mensen héél ver in hun kinderwens. Er is een Zweedse vrouw die zonder baarmoeder werd geboren, en vervolgens een baarmoedertransplantatie heeft ondergaan om toch zelf een kind te kunnen dragen. Idem dito met een vrouw die haar baarmoeder kwijt is geraakt aan kanker. Is dat dan ook egoistisch? Het geeft in ieder geval aan hoe diep die wens kan zitten... En vergeet ook niet Lili Elbe...

http://www.cbsnews.com/news/woman-gives ... e-fiction/
http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... f-joy.html

Bovendien, is het dan niet ook mogelijk om te stellen dat voor jezelf leven en alleen doen wat jij leuk vindt egoistisch is? (En ja, dat is mogelijk, omdat mensen van nature egoistische wezens zijn--en uiteindelijk is ons doel in dit leven, biologisch gezien, voortplanting).
meerdere zakken met zaagsel