Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Bericht door Emma »

Ik ben niet zo fatalistisch aangelegd. Ik hoop dat mijn kinderen een positieve bijdrage aan de wereld kunnen leveren...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Bericht door janine2363 »

tanisha schreef:Als jullie met 18 a 20 jaar bij het vu hadden gestaan hoe zou jullie leven er dan uit gezien hebben en hoe zouden kinderen daar in gepast hebben?
Dat weet ik niet, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat ik in dat geval had gedacht/geschreven wat ik in deze thread nu gedaan heb,
want wat ik schrijf komt voort uit het feit dat ik wel kinderen heb en hoe ongelofelijk belangrijk die voor mij, correctie: ons, zijn.

Ik heb lang eigenlijk geen kinderen gewilt en het dus uitgesteld, maar owww, dat lijkt me nu stom, stom, stom, stom. Ik ben 46, 18 jaar getrouwd, 21 jaar samen, onze kinderen 10 & 12 spiegels van onze karakters, sterktes en zwaktes, maar ook iets unieks, van zichzelf. Het is wonderlijk mooi om ze te zien opgroeien en hen te helpen (of in mijn geval, helpen ze misschien eerder mij dan andersom)

Maar aan de andere kant, ik was denk ik eerder nog niet klaar voor kinderen, net als ik eigenlijk ook denk dat ik niet eerder klaar was voor mijn
verandering nu. Vandaar dat ik wel begrip heb voor de jongen in het artikel. In zijn hoofd is hij misschien wel zeker dat het gewoon zo moet. Ik
hoop met heel mijn hart dat het hem lukt ...
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Bericht door Mr.X »

De drang om kinderen te krijgen is erg begrijpelijk, evolutionair gezien. De drang om je genen voort te zetten is soort eigen. Zonder deze drang zouden soorten niet voort blijven bestaan. So it makes sense.

Waar ik persoonlijk moeite mee heb is dat wij rationeel kunnen denken. En voor sommige mensen zou het beter zijn dat ze hun rationele kant gebruiken, in plaats van te reageren op een biologische behoefte. Als je de capaciteit niet hebt om een goede ouder te zijn, hetzij qua educatie, financien of basis behoeften, dan moet je geen kinderen krijgen. Ook vind ik dat als je op natuurlijke wijze geen kinderen kunt krijgen, je je niet in allerlei bochten moet wringen om toch kinderen te krijgen via wat voor methode dan ook. De natuur is vrij duidelijke daarin. Lukt het niet, dan is daar een reden voor. Wij mensen zien al geen natuurlijke selectie meer. In fact, wij overschrijven natuurlijke selectie door iedereen voort te laten planten. Dit gaat de mens, als soort, op de lange termijn niet ten goede komen. Vooral ook wetende dat er echt al teveel van ons zijn.

Maar goed. Dit is makkelijk zeggen voor iemand die 0% voorplantings drang heeft. Ik heb kids nooit wat gevonden. Nu ben ik bijna 30 en nog steeds loop ik liever met een grote boog om kinderen heen. Ik kan ook geen kinderen meer krijgen, en dit geeft me rust. Ik ben blij dat mijn genen niet in de menselijke genenpoel komen. I'm doing the world a favour.
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Bericht door Citizen Erased »

janine2363 schreef:Noties als "egoistisch" en "infantiel"; Mag ik daar woorden als "compassie" en "empathie" tegenover stellen ?

Maar "de joke is on us". Bedenk nog eens een groep mensen die het "ik wil en ik wil het nu" gevoel stevig uitstraald ?
Je zou denken / hopen dat in die groep mensen, die al genoeg nadelen ondervinden er meer begrip zou zijn ?
Maar het blijkt dan misschien dat we precies een gemiddelde doorsnee van de bevolking zijn, als het aankomt, niet
op onszelf maar anderen. Daar is ook een woord voor ;-)
Gut.. ik ben zo'n dorpsgek die niet vind dat belangen / wensen van volwassen mensenkinderen zwaarder wegen dan die van (on)geboren kinderen (integendeel zelfs).
Wat die gemiddelde doorsnee betreft, het is tegenwoordig vele malen hipper om overal het etiket 'vrije keuze' op te plakken. Wat die keuze precies inhoudt; dat doet er niet meer toe. Grijp je je economisch-sociale omstandigheden aan om abortus te plegen? Dikke prima. Zit je in diezelfde omstandigheden en zet je toch bewust een kind op de wereld? Ook dikke prima.
Als jij het maar naar je zin hebt, als jij je eigen belangen maar kunt nastreven, als jouw wensen maar uitkomen.. kennelijk hebben wij een ander beeld van de begrippen "compassie" en "empathie": die twee gaan wat mij betreft over meer dan alleen jezelf. Iets héél graag willen en het toch niet doen omwille van een ander valt daar bijvoorbeeld onder. Daar breng jij tegenover dat je je niet kunt voorstellen dat er überhaupt mensen bestaan die géén kinderen willen. Tsja.. en dan ben ik een gevoelloze zak?

En the joke is not on us. Dat je onderdeel van een minderheid uitmaakt betekent niet dat je die minderheid dan ook maar klakkeloos in alles moet volgen en iedere vorm van kritiek moet worden afgedaan als "onbegrip". Ik wens deze jongen en dat kind het allerbeste toe, alleen de keuze en omstandigheden vind ik bijzonder ongelukkig. Het is wat.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Bericht door Anon20190501 »

Wij zijn mensen. Geen amoebes. Geen pantoffeldiertjes. Ik heb niet zo'n hoge dunk van de mensheid (wel van een heleboel individuele mensen overigens).

Ik ga er desondanks wel van uit dat wij als mens onze evolutionaire drang om kinderen te baren/verwekken en aldus ons genetisch materiaal te verspreiden kunnen ontstijgen, bijvoorbeeld wanneer dat in het belang van het nog niet verwekte kind is.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Bericht door janine2363 »

Mr.X schreef:Ook vind ik dat als je op natuurlijke wijze geen kinderen kunt krijgen, je je niet in allerlei bochten moet wringen om toch kinderen te krijgen via wat voor methode dan ook. De natuur is vrij duidelijke daarin. Lukt het niet, dan is daar een reden voor
Maar vul nu i.p.v. "kinderen" het "correcte gender identiteit" in. En dan wat ?

Kan je "genderwens" (zoals het leeft in in de psyche van een persoon, met alle bijbehorende effecten als de wens geblokkeerd wordt) belangrijker achten dan "kinder wens" ?

En je kan verder gaan. Als we praten over kinderen als "dingen" i.p.v. een essentieel onderdeel van ons welzijn (het plezier in het vormen van een gezin met kinderen). En daarna, het recht op het hebben van een "kind/ding" op basis van een kwalificatie als inkomen / "geschikt zijn"

Dan kan je weer gaan stellen dat in een democratie mesen niet geschikt zijn om te stemmen (omdat ze bijvoorbeeld op de verkeerde persoon
stemmen)
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Bericht door Anon20180501 »

Ik ben het wel met je eens hoor Janine, maar kinderen omschrijven als "dingen"..?
dat ben ik niet eerder tegengekomen, ook niet gemaskeerd...
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Bericht door Mr.X »

Maar vul nu i.p.v. "kinderen" het "correcte gender identiteit" in. En dan wat ?
Is compleet anders. Dat gaat om 1 individu die zijn of haar persoonlijke leven verbeterd. Dat heeft niks te maken met het verspreiden van genen die normaal gesproken niet verspreid zouden worden.
En je kan verder gaan. Als we praten over kinderen als "dingen" i.p.v. een essentieel onderdeel van ons welzijn (het plezier in het vormen van een gezin met kinderen)
Dit vind ik zelf erg interessant. Er zit zo'n gigantisch stigma op kinderen krijgen. Hoe het iedereen z'n leven verbeterd, mensen compleet maakt, hun leven meer zinvol en fufilling maakt. Ook logisch. Ouders zouden niet snel toegeven dat ze liever geen kinderen hadden gehad. Maar toch biljkt uit verschillende onderzoeken dat kinderloze mensen gelukkiger zijn (voorbeeld: https://oda.hio.no/jspui/bitstream/1064 ... 51post.pdf). Dus die culturele/sociale druk om kinderen te krijgen want 'het maakt je toch oh zo gelukkig' mag ook wel wat minder.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Bericht door janine2363 »

Daniéla schreef:Ik ben het wel met je eens hoor Janine, maar kinderen omschrijven als "dingen"..?
dat ben ik niet eerder tegengekomen, ook niet gemaskeerd...
:-) Ik heb hier mijzelf overtroffen inderdaad :-)

Ik zal nuanceren, of een poging doen althans.

Als je "ratio" en "wat is verstandig" zet tegenover "gevoel" en "waarbij voel je je wel", dan kan de ratio kant ontmenselijken en dat is riskant. Mijn uitdrukkking van een kind als "ding" is de extreme ontmenselijking, maar het is natuurlijk alleen maar een uitdrukking. Maar de wereld zien als een genen-pool is dat natuurlijk ook, maakt van mensen enkel chemisch-biologische machines.

Ratio is om te clasificeren, zaken in hokjes te passen. Dat helpt om met de complexiteit van de wereld om te gaan, maar de meest complexiteit
komt van buiten, dus pas je ratio eerder toe op anderen, niet op jezelf en dan ligt hypocrisie en opportunisme om de hoek, je gaat makkelijk met twee maten meten en opportunisme om zonder tegen reactie een graantje mee te pikken van een een situatie die eigenlijk verkeerd is. Ratio kan je gebruiken om dat te justificeren.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Nieuwsbericht: FtM en toch eerst een kind baren

Bericht door janine2363 »

Mr.X schreef: Is compleet anders. ..
Dus die culturele/sociale druk om kinderen te krijgen want 'het maakt je toch oh zo gelukkig' mag ook wel wat minder.
Het is hetzelfde als je het bekijk vanuit de wens van de individu. Zeker in de zin van het artikel, want (lees deze thread maar) de sociale druk in dit geval is om de jongen in kwestie te suggereren om geen kinderen te krijgen (want het is egoistisch of zo), i.e. wat ik wil zeggen dat sommige reacties hier een beetje voorbij gaan aan dat de jongen zou kunnen handelen vanuit zijn wens (gevoel) en de tegenargumenten zijn dat het niet
slim is (verstand)

Waarom is er geen reactie zo van: Hey, kunnen we geen crowdfund activiteit opstarten om dit figuur te helpen, en als je het vraagt, sorry ik kan niet meedoen want ik ben aan het sparen voor mijn volgende IPL behandeling