Zweden: transgender is geen geestelijke stoornis meer

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Re: Zweden: transgender is geen geestelijke stoornis meer

Bericht door Venusss »

Ik juich deze stap ook toe wat het is weer een stapje naar gelijkheid voor normalisatie van gender en gelijke rechten.

Wat ik alleen mis is het klein stukje uitleg (in het nederlands) wat exact een geestelijke stoornis dan wel is. De term zal voor velen een onbekend of onduidelijk begrip zijn.
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Zweden: transgender is geen geestelijke stoornis meer

Bericht door Anon20190501 »

@Venuss: ik vertaal even een stukje uit het persbericht van de Zweedse Socialstyrelsen ("National Board of Health and Welfare" in het Engels, geen officiële NLse omschrijving gevonden)

"Den transperson som i fortsättningen söker vård kommer inte att längre få sin könsidentitet klassad som en sjukdom"

"Voortaan zal de geslachtsidentiteit van de transgender persoon die zorg zoekt niet langer beschouwd worden als een ziekte"

Ik heb wat verder gezocht en zorg is in deze context ruimer dan tg-zorg. In het algemeen worden transgender personen bij contact met zorginstanties vaak geconfronteerd met ongepaste vragen, stigmatisering en discriminatie. Onder andere een nieuwe classificering moet eraan bijdragen om dit te verhelpen. Niet langer als een ziekte, maar als een "toestand" die tot gevolg heeft dat zorg vereist is.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Re: Zweden: transgender is geen geestelijke stoornis meer

Bericht door Venusss »

"Een psychische aandoening (ook wel geestesziekte of psychiatrische stoornis) is een aandoening die wordt gekenmerkt door afwijkende ervaringen en gedrag. Psychische aandoeningen worden onder andere vastgesteld aan de hand van gedragsobservaties. De zware psychische aandoeningen vormen de deelcategorie ernstige psychische aandoeningen (EPA)."

bron: wikipedia

Dit miste ik eigenlijk bij het artikel. Dus nu hopen dat er in de toekomst een invloedrijke persoon hierop googled en op deze pagina stuit ;)
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Zweden: transgender is geen geestelijke stoornis meer

Bericht door Alexandra »

Het blijft ingewikkelde materie... wel of geen stoornis.

Als ik het realistisch en objectief bekijk: persoonlijk heb ik er last van, dus dan zou het een stoornis moeten zijn. Biochemisch gezien, heb ik een mannenlijf met wat vrouwelijke verbindingen/hersenen, een mengelmoesje. Eigenlijk is elke trans intersexed in het hoofd, want de oorzaak is fysiek. Gender is ongrijpbaar, als een geest. Dat ligt ergens bovenop. Valt op te speculeren. Maar de oorzaak waardoor ik me zo voel, is toch echt fysiek... een fysieke stoornis.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb