Nieuwe chat! Zie dit topic.

TV show, "Hij is een Zij" Jan Kooijman niet blij met term ‘omgebouwde’

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: TV show, "Hij is een Zij" Jan Kooijman niet blij met term ‘omgebouwde’

Bericht door Dieuwertje »

Dat verbaasde mij ook, maar ik kreeg niet de indruk dat dat onwil van de ouders was. Eerder van 'we willen het beste voor ons kind en dit is wat de deskundigen adviseren, dus dat doen we'. Dat ge 'hij' en 'hem' gaat vast goed komen in de toekomst.
Het is wel een teken voor die kijkers die denken dat het de ouders zijn die een kind in een bepaalde genderrol drukken dat dat dus niet gebeurd.
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: TV show, "Hij is een Zij" Jan Kooijman niet blij met term ‘omgebouwde’

Bericht door Alexandra »

Ik had niet eens door dat er een andere presentator was... haha... nu je het zegt, ja... :D
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: TV show, "Hij is een Zij" Jan Kooijman niet blij met term ‘omgebouwde’

Bericht door Charlotte_C »

Net als Jan Kooijman ben ik ook allerminst blij met de term ombouwen en dit is nog als een grote understatement gesteld. Het hangt een beetje af van de situatie, de intentie en de persoon die ik tegenover me heb maar ik kan er best wel nijdig om worden als ik weer eens een vraag krijg waar het woord in zit. In die situaties probeer ik dan zo goed als gaat uit te leggen waarom die woordkeuze kwetsend is (en zeg daarbij ook dat we vroeger onze Nintendo lieten ombouwen en ik geen Nintendo ben). Sommige mensen zien dan in dat ze niet handig bezig zijn maar anderen gaan domweg door. Dat hou je toch.

Terugkomend op hoe Jan Kooijman de presentatie heeft gedaan ben ik erg positief. Gegeven, het is geen Arie maar op zijn eigen manier heeft hij het wel heel goed gedaan. Mis ik de presentatie door Arie Boomsma? Ja, maar ze hebben met Jan Kooijman een uitstekende keuze gemaakt.

Groetjes ,

Lotte/Charlotte
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
Fran
Berichten: 356
Lid geworden op: 11 mei 2014, 17:13
Gender: Trans FtM
Locatie: Amersfoort

Re: TV show, "Hij is een Zij" Jan Kooijman niet blij met term ‘omgebouwde’

Bericht door Fran »

Het is wel het eerste woord dat onwetenden gebruiken. Ik verbeter ze dan altijd vriendelijk.
- Vanaf 4 mei Androgel
- Half juli Nebido, alleen door apotheekfout Sustanon meegekregen
- Sinds eind oktober wél aan Nebido