Taxibedrijf Mama Taxi discrimineert Ridderkerkse transgender

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Taxibedrijf Mama Taxi discrimineert Ridderkerkse transgender

Bericht door Alexandra »

Welkom in 2017!

http://www.ad.nl/dossier-rotterdam/taxi ... ~a19c6473/

Het Rotterdamse taxibedrijf Mama Taxi heeft zich schuldig gemaakt aan discriminatie, oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. De Ridderkerkse Lisa Marit van Wijk (57) werd afgewezen voor een baan, omdat ze transgender is. Dat is verboden.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Taxibedrijf Mama Taxi discrimineert Ridderkerkse transgender

Bericht door Dieuwertje »

En dan lees je dit als commentaar bij het artikel
Omdat je al jaren als 'vrouw - met wat extra's' leeft ben je dat nog niet. En een valse (onjuiste) naam opgeven en een verkeerd geslacht zijn wat mij betreft prima redenen om alsnog niet aangenomen te worden. Het is gewoon puur bedrog. Het college voor de Rechten van de Mens heeft volgens mij een verkeerde beslissing genomen.
Dan weet je dus dat er nog heel wat water door de Rijn zal stromen voordat mensen het maar een beetje gaan begrijpen.
Helaas, ook in Nederland zijn we er nog lang niet :-(
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Taxibedrijf Mama Taxi discrimineert Ridderkerkse transgender

Bericht door Anon20230219 »

Tja ik moet daarbij terugdenken aan een beoordeling gesprek welke ik vorig jaar had en ik dus hun inlichtte over mijn aanstaande transitie en ik te horen kreeg:"als we er teveel last van krijgen qua ziekteverzuim dan moet je maar gaan wieberen".
En dat is dan een sociale werkvoorziening :(
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Taxibedrijf Mama Taxi discrimineert Ridderkerkse transgender

Bericht door Jannet V »

Afgewezen worden om wat voor reden dan ook is helemaal geen nieuws. In de kleurrijke loop van mijn werkende geschiedenis ben ik op de meest creatieve manieren afgewezen. De allereerste, te hoge ambities. Vervolgens te hoge opleiding dan word ik bijna afgewezen omdat ik niet kan voetballen maar toch aangenomen om m'n klaverjas ervaring. Na een vrijwillige pauze werd ik afgewezen bij een kinderopvang (1992) omdat ik een man was. Weet je, iedereen kan in alle tijden om de meest uiteenlopende redenen worden afgewezen. Het is niet meer dan toen of minder dan nu. Het is er gewoon! En jammer genoeg zal het altijd blijven.
Eerlijk gezien was het 30 jaar geleden vele malen erger. Toen gebeurde het en lieten we het gebeuren, nu voelen we ons al gediscrimineerd als iemand achter ons "Hé jij!" roept. Niet de discriminatie is verergerd, wij zijn watjes geworden. Erg hè?

En eigenlijk zijn jullie watjes geworden want ik verkeer in de vervelende omstandigheid dat het voor mij een worst mag wezen.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Taxibedrijf Mama Taxi discrimineert Ridderkerkse transgender

Bericht door Anon20180501 »

Je keurt het gelukkig nog net niet goed Jannet.. :)

Maar ik kan je hierin wel een beetje volgen, al vind ik wel dan dat we het nu niet net als toen zomaar allemaal moeten laten passeren.
Maar dat cq ons geluid is gelukkig al doorgedrongen tot in de hoogste gelederen der liederlijke machten, job is almost done... :)

Oja, ik had maar Mavo en kon wel een beetje voetballen
dus let niet al teveel op spelfoutjes en zo... ;)
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Taxibedrijf Mama Taxi discrimineert Ridderkerkse transgender

Bericht door Jannet V »

Wij hebben het toen ook niet zo maar laten gebeuren gelukkig. Als het goed wordt opgepakt kun je daar nu de vruchten van plukken.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Taxibedrijf Mama Taxi discrimineert Ridderkerkse transgender

Bericht door Nate_0 »

Ik ben zo ooit afgewezen op basis van onvoldoende werkervaring... voor een zaak waarvoor ik bij een ander filiaal 7 maanden naar volle tevredenheid had gewerkt en met een volledig andere plaatsnaam dan waar ik had gesolliciteerd.

Maar goed, het is inderdaad altijd goed om dit soort dingen wel te bespreken en publiek te maken.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Taxibedrijf Mama Taxi discrimineert Ridderkerkse transgender

Bericht door Mr.X »

Om ook even een positieve ervaring hier toe te voegen: Toen ik net afgestudeerd was en geen werk kon vinden, heb ik gesolliciteerd op een callcentre functie bij TnT of PTT of postNL...hoe het dan nu ook maar heet tegenwoordig. Op het einde van het gesprek vroegen ze die algemene vraag: Is er nog iets wat je graag kwijt wilt of heb je nog vragen? Ik zat toen echt nog maar net aan de Testo, dus in zo'n lastige middenfase en dacht, laten we eens de proef op de som nemen. Dus ik heb heel eerlijk gezegd 'Ja, ik ben transgender en bezig met transitie'. Ze reageerden er heel goed op. Even later belden ze me op dat ik de baan gekregen had (wat ik toen niet heb aangenomen want ik kon ook bij de ING bank aan de slag, waar ze een beter loon hadden, haha).
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Taxibedrijf Mama Taxi discrimineert Ridderkerkse transgender

Bericht door Alexandra »

Wat me opvalt, is dat de eigenaresse van het taxibedrijf een donkere huidskleur heeft. Je zou verwachten dat ze weet wat discriminatie is en wat dat met je doet...

Dit exciteert alleen maar mijn pessimistische voelsprieten... het is utopiedenken dat we dit ooit kunnen veranderen. Volgens mij zit het in onze genen om te discrimineren. Lastig te accepteren, maar er zit volgens mij wel een kern van waarheid in.

Documentairetip: Wit is ook een kleur. http://www.vpro.nl/programmas/2doc/2016 ... kleur.html

Docu van Sunny Bergman. Die gelukkig wel zulke (broodnodige) vragen durft te stellen.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Taxibedrijf Mama Taxi discrimineert Ridderkerkse transgender

Bericht door Cait »

10 jaar als vrouw leven en nog steeds paspoort niet aangepast....sorry hoor dan maak je het zelf ook niet makkelijker op