Vice interview

Nieuwsberichten
Plaats reactie
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Vice interview

Bericht door Isabelle »

https://www.vice.com/nl/article/in-nede ... kte-hebben

Dit interview kreeg ik toegestuurd door een vriend van me.
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Vice interview

Bericht door Jannet V »

Het begint met: “Transgender mensen hebben het gevoel dat ze moeten bewijzen dat ze gek zijn, maar niet te gek om in transitie te gaan.”

Wat een onzin, ik had na 50 jaar eindelijk door dat ik niet gek was en zo heb ik het ook bij de psychiater neergelegd. Natuurlijk zijn we niet ziek, we hebben een aangeboren afwijking! (kom maar op met de reacties)
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Vice interview

Bericht door Isabelle »

Ja het begint met een quote van die een beetje raar is inderdaad. Ik snap op zich wel in welke context die is gezegd trouwens.
Een gevoel van jezelf moeten bewijzen dat er iets met je is, maar wel precies wat jij denkt wat er met je is, niks anders geks.
Dit natuurlijk allemaal omdat vanaf het begin jouw idee van jezelf en transgender zijn niet altijd serieus wordt genomen(betwijfels als in er kan nog meer mis zijn, we gaan wel even uitvogelen of jij echt transgender bent)

Ik vind het interview voor de rest het belangrijkst. Tevens is de geïnterviewde Ryan een familie lid van die vriend van mij, vandaar dat het me ook aantrok.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Vice interview

Bericht door Jer158 »

Dat is idd een vreemde uitspraak, die overigens in het vervolg wel wordt uitgelegd. In die uitleg kan ik mij wel vinden. De huidige situatie met de poortwachters is idd eentje waarin het kan voelen alsof je je moet bewijzen, bewijzen dat je trans ben met ernstige dysforie enerzijds, en anderszijds bewijzen dat je verder wel spoort.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Vice interview

Bericht door Anon20230219 »

Had het artikel al gelezen maar snapte eigenlijk wel meteen waar ze naartoe wilde met die toch vreemde zin.
Heb soms echt wel het idee dat je je stinkende best moet doen om groen licht te krijgen.
Aan de andere kant kan het in sommige gevallen wel nodig zijn om mensen extra goed door te lichten maar toch..
De term of zin "hoop dat ik maar trans genoeg ben om groen licht te krijgen" is een bekende...
LiliFee
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 jul 2016, 15:24
Gender: Vrouw
Locatie: Duitsland

Re: Vice interview

Bericht door LiliFee »

Jannet V schreef:Het begint met: “Transgender mensen hebben het gevoel dat ze moeten bewijzen dat ze gek zijn, maar niet te gek om in transitie te gaan.”

Wat een onzin, ik had na 50 jaar eindelijk door dat ik niet gek was en zo heb ik het ook bij de psychiater neergelegd. Natuurlijk zijn we niet ziek, we hebben een aangeboren afwijking! (kom maar op met de reacties)
Ik denk dat het met de reacties wel mee zal vallen, dit is geen openbare facebook groep ;)

Wat me telkens weer opvalt is dat degene die echt wat aan deze wachttijden kan veranderen (minister Schippers) telkens weer laat zien dat ze liever voor de geneesmiddelenindustrie dan voor de patienten werkt (zie talloze documentaires van Zembla etc). Nogal logisch dat veel mensen uitwijken naar gevestigde psychologen zoals Tanja van Hengel en Alwin Man!

Of, zoals ik; uiteindelijk in het buitenland eindigen. Maar dat had niet geheel en al met de transitie te maken, al moet ik zeggen dat al die problemen die ik hoor over het VUmc (geen aandacht voor de persoon, wachttijden, poortwachtersmentaliteit) hier totaal anders zijn. Dus in dat opzicht heb ik echt het gevoel dat het VUmc, wat vroeger een koploper was, tegenwoordig hopeloos in het verleden leeft.
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Vice interview

Bericht door Amy »

Volgens hen begint het allereerst met het afschaffen van de medicalisering van transgenders. "Jij bent de enige die kan bepalen of je transgender bent of niet. Psychologen en artsen hoeven alleen te controleren of je helder genoeg bent om een diagnose bij jezelf te stellen," zegt Brand.
Ik vind dit wel een mooie opmerking van Brand Berghouwer die ze interviewen in een deel er van.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Vice interview

Bericht door Anon20190501 »

Ik heb het al eerder gezegd, maar ik zou voorzichtig blijven met het pleiten voor een volledige demedicalisering. Dat kan de deur openzetten voor ziekenfondsen, verzekeraars en niet in het minst de politiek om dan ook maar de vergoedingen voor de transgenderzorg in vraag te stelllen.

Heel contradictorisch van mij natuurlijk, want ik vind evenmin dat TG een ziektebeeld is.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Vice interview

Bericht door Anon20230219 »

Sigrid schreef:Ik heb het al eerder gezegd, maar ik zou voorzichtig blijven met het pleiten voor een volledige demedicalisering. Dat kan de deur openzetten voor ziekenfondsen, verzekeraars en niet in het minst de politiek om dan ook maar de vergoedingen voor de transgenderzorg in vraag te stelllen.

Heel contradictorisch van mij natuurlijk, want ik vind evenmin dat TG een ziektebeeld is.
Ja daar ben ik ook totaal niet voor om de deuren wagenwijd open te zetten en een ieder meteen aan de HRT te zetten, maar vind het nu soms beetje te krom en omslachtig.
Er zal ergens een goede middenweg moeten worden gevonden maar dan heb je nog het probleem dat het ene mens weer anders in elkaar zit dan de ander..eigenlijk maatzorg waar men het al meer over heeft gehad maar in uitvoering nog wel eventjes op zich laat wachten.
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Vice interview

Bericht door Charlotte_C »

Sigrid schreef:Ik heb het al eerder gezegd, maar ik zou voorzichtig blijven met het pleiten voor een volledige demedicalisering. Dat kan de deur openzetten voor ziekenfondsen, verzekeraars en niet in het minst de politiek om dan ook maar de vergoedingen voor de transgenderzorg in vraag te stelllen.

Heel contradictorisch van mij natuurlijk, want ik vind evenmin dat TG een ziektebeeld is.
Ik begrijp heel goed waar je heen wilt met dit punt en als dat inderdaad zo is dan deel ik het volmondig. Als genderdysforie volledig gedemedicaliseerd zou worden, dan krijg je een situatie waarin verzekeraars gaan zeggen "ja ho eens even, het is geen aandoening dus wij vergoeden niets, ga maar sparen". Net als jij vind ook ik dat het wel degelijk een medische aangelegenheid is, daarom ook moeten we ergens wel dankbaar zijn dat het als zodanig ook geboekt staat.
Lisa1973 schreef:Ja daar ben ik ook totaal niet voor om de deuren wagenwijd open te zetten en een ieder meteen aan de HRT te zetten, maar vind het nu soms beetje te krom en omslachtig. Er zal ergens een goede middenweg moeten worden gevonden maar dan heb je nog het probleem dat het ene mens weer anders in elkaar zit dan de ander..eigenlijk maatzorg waar men het al meer over heeft gehad maar in uitvoering nog wel eventjes op zich laat wachten.
Ik ervaar tot nu toe toe eigenlijk op hier en daar een klein futiliteitje na helemaal geen problemen in de relatie met de VUmc, dat kan natuurlijk altijd nog komen en op dat moment horen jullie het ook, maar vooralsnog heb ik van mijn psych in ieder geval het idee dat ze juist wel bezig is met het leveren van maatwerk waar mogelijk. (een keertje positief over mijn psychje praten mag ook weleens één keertje hihi).
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Plaats reactie