Nieuwe chat! Zie dit topic.

London Underground schrapt 'Ladies and gentlemen"

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

London Underground schrapt 'Ladies and gentlemen"

Bericht door Emma »

Genderneutraal wordt steeds gewoner, lijkt het.

http://www.telegraph.co.uk/news/2017/07 ... ts-gender/
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: London Underground schrapt 'Ladies and gentlemen"

Bericht door Anon20190501 »

Voor de Telegraph lezende Brit of Britse met de pet in elk geval niet. De Commentaren op het artikel spreken boekdelen.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: London Underground schrapt 'Ladies and gentlemen"

Bericht door Dieuwertje »

Sigrid schreef:Voor de Telegraph lezende Brit of Britse met de pet in elk geval niet. De Commentaren op het artikel spreken boekdelen.
Ach, het is meestal ook wel een bepaalde categorie die zich geroepen voelt om commentaar te leveren.
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: London Underground schrapt 'Ladies and gentlemen"

Bericht door Mirthe_s »

Het verschil is niet alleen gender neutraal, maar ook minder formaliteit. Iets dat belangrijk is in die cultuur.
"Goedemiddag dames en heren" klinkt veel formeler dan "goedemiddag iedereen" of "hoi iedereen".

Ik snap daarom de weerstand wel.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: London Underground schrapt 'Ladies and gentlemen"

Bericht door Jannet V »

Dieuwertje schreef:
Sigrid schreef:Voor de Telegraph lezende Brit of Britse met de pet in elk geval niet. De Commentaren op het artikel spreken boekdelen.
Ach, het is meestal ook wel een bepaalde categorie die zich geroepen voelt om commentaar te leveren.
:laughing-rolling:
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: London Underground schrapt 'Ladies and gentlemen"

Bericht door wiggeltje »

Ach gossie, die zieligheidsgroepen hebben het weer voor elkaar gekregen :o poeh poeh..
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: London Underground schrapt 'Ladies and gentlemen"

Bericht door Nate_0 »

wiggeltje schreef:Ach gossie, die zieligheidsgroepen hebben het weer voor elkaar gekregen :o poeh poeh..
Kun jij het begrip "zieligheidsgroepen" definiëren? Ik vind het namelijk een beetje een rare en lullige opmerking, zeker op een forum voor transgenders én genderqueers.

Ik ben overigens best voor deze ontwikkeling. Niet alleen omdat meer en meer mensen zich als nonbinary (of anders) identificeren, maar ook omdat ik "ladies and gentlemen" een beetje achterhaald vind en ook niet heel erg kindvriendelijk. Dat er weerstand is lijkt me niet meer dan logisch, maar ik hoop dat dit soort ontwikkelingen mensen doet wennen aan het idee van een niet-binair gendersysteem.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: London Underground schrapt 'Ladies and gentlemen"

Bericht door Emma »

wiggeltje schreef:Ach gossie, die zieligheidsgroepen hebben het weer voor elkaar gekregen :o poeh poeh..
Waar haal je dat vandaan? Is alleen jouw zaak goed genoeg om voor te vechten?

Het 'vieren' van dit soort overwinningen mag wat mij betreft wat anders, het werkt naar mijn gevoel niet in ons voordeel zoals het nu gebeurt. Het lokt vooral negatieve reacties uit. Maar verder? In het geval van de Underground heeft het ook iets praktisch: als je de passagiers die op Holborn zijn ingestapt een goedemorgen wilt wensen en wilt informeren over een stremming op de Northern, heb je nauwelijks genoeg tijd om "Good morning ladies and gentlemen" te zeggen voor je Tottenham Coirt Road binnenrijdt. En dan mag je van geluk spreken dat station British Museum al een aantal decennia gesloten is ;)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: London Underground schrapt 'Ladies and gentlemen"

Bericht door Nate_0 »

Negatieve reacties betekenen wel dat het mensen aan het denken zegt. Ik denk niet dat activisme alleen het uitlokken van positieve gevolgen is--integendeel, zelfs, wanneer grote veranderingen voor het eerst ingevoerd worden lijkt het me juist niet meer dan logisch dat er een grote negatieve respons is.

En dat het "niet in ons voordeel" werkt zal alleen transgender personen betreffen die zich wél binnen een van de twee binaire geslachten identificeren. Ik ken ook nonbinair-identificerende mensen die deze juist wél fijn vinden, omdat iig de (in dit geval Britse) overheid ze wél serieus neemt. Zeker omdat in het Engels wél een passend persoonlijk voornaamwoord is voor NB-personen (they/them/their).
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: London Underground schrapt 'Ladies and gentlemen"

Bericht door Emma »

Ik bedoel met het 'niet in ons voordeel' dat een kleine groep hele harde schreeuwers alweer tekeer zal gaan tegen 'alweer een minderheid die zijn wil oplegt aan de meerderheid'. Die minderheid, dat zijn wij allemaal, TIQ, en waarschijnlijk worden LH en B er ook voor het gemak maar bij getrokken.
Die kleine groep schreeuwers heeft een grote groep zwijgende volgers, te vinden in zowel rechts- als linkspopulistische hoek. Mensen die collectief terug willen naar een tijd dat ze met niemand rekening hoefden te houden maar wel de verzorgingsstaat achter zich hadden, toen de mannen nog van staal waren en de gesloten gordijnen van eikenhout.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]