SIRE spotje over jongens

Nieuwsberichten
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Dieuwertje »

Ze hadden die hokjes natuurlijk ook kunnen vermijden. Door hokjes heen kijken is iets waar heel veel mensen moeite mee hebben.
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Hrafn »

Het zou leuker zijn als er zowel jongens als meiden lekker aan het ravotten waren in dit spotje en, zoals Sara al zegt, het woord 'jongen' door 'kind' was vervangen.
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Jannet V »

Dieuwertje schreef: 25 jul 2017, 20:33 Ze hadden die hokjes natuurlijk ook kunnen vermijden. Door hokjes heen kijken is iets waar heel veel mensen moeite mee hebben.
Dat zegt meer over heel veel mensen dan over het spotje.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Emma »

Het zegt vooral veel over de mensen achter het spotje, vrees ik. Toen ik mijn ouders vier jaar geleden vertelde wie ik werkelijk was, was zo'n beetje de eerste reactie van mijn moeder "maar heb ik dan wat fout gedaan?" Dat ging over mijn opvoeding, over dat ik toch altijd wel met jongensspeelgoed had gespeeld en zo. Dat soort gedachten leven bij veel mensen, mijn moeder was niet de enige. Ik kan het haar dan ook op geen enkele manier kwalijk nemen. Dus ja, het zegt veel over de mensen. Maar het spotje richt zich dan ook op mensen dus dit was een mooie kans geweest om ze wat bij te brengen. Daar is SIRE per slot van rekening voor.

Een spotje dat zich op spotjes richt had ik ook wel een beetje raar gevonden.

Een campagne met zo'n titel bevestigt vooral de ideeën van de reparatisten. Of andersom. Kenneth Zucker zou zijn vingers er bij aflikken. Dat dat ellende veroorzaakt, weten we uit het verleden. Jammer dat SIRE zich dat niet heeft gerealiseerd.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Dieuwertje »

Jannet V schreef: 25 jul 2017, 20:59Dat zegt meer over heel veel mensen dan over het spotje.
Dat zegt absoluut een hoop over die mensen, maar je wil toch een effectief spotje hebben en niet één van misschien moeten we het anders zien dan er letterlijk verteld wordt. Dat gaat dus bij veel mensen niet werken. Bovendien zijn de uitspraken in het spotje ook nog eens niet aan feiten te staven. Zie de link die Emma reeds plaatste https://www.trouw.nl/samenleving/-door- ... ~a74e669c/
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Emma »

Ja, die link stond een beetje verdwaald. Zat in de auto (als bijrijder!) en had er wat bij willen posten. Mislukte even, ik werd afgeleid.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Jannet V »

Voor mij is de intentie van het spotje duidelijk genoeg. Maar dat er heel veel mensen zijn die het niet begrijpen en daarom maar over de inhoud struikelen is niet te missen, half Nederland heeft het er over. En dat maakt de campagne onbedoeld nog effectiever. :)
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Emma »

De intentie, dat kinderen gewoon in bomen moeten kunnen klimmen en zo, ben ik het helemaal mee eens. Sommige kinderen worden veel te veel beschermd.

Het gewoon jammer dat daar een traditionele genderrol op geplakt wordt. Want draai je 'm om, om meisjes gewoon meisjes te laten zijn, wat betekent dat dan?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Annet
Berichten: 422
Lid geworden op: 18 apr 2017, 10:04
Gender: Vrouw

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Annet »

is ook wel reclame voor die broek,vindd ik ook wat te na drukelijk op het einde.
maar op zich wel een leuk spotje moeten ze ook nog 1 voor meisjes maken anders zijn die achter gestelt en weten die niet wat ze moeten doen.
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Dieuwertje »

Ik zit nogmaals die spot te kijken, maar er wordt wel heel expliciet op gehamerd dat jongens die dingen allemaal moeten doen. Met de nadruk op jongens en moeten.
En ja, misschien levert een discussie met goede uitkomst op omdat het duidelijk heel wat los maakt. Toch denk ik werkelijk dat dat niet op deze manier de bedoeling is geweest van SIRE. Nog los van het feit dat er helaas genoeg mensen zullen zijn die zeggen 'zie je wel, jongens moeten dit soort dingen doen (en meisjes dus niet)'.
SIRE zou er goed aan doen om dit spotje zo snel mogelijk terug te nemen.
Plaats reactie