Nieuwe chat! Zie dit topic.

SIRE spotje over jongens

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

SIRE spotje over jongens

Bericht door wiggeltje »


https://www.youtube.com/watch?v=_BVh9Sr_aQs
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Marijn »

Gevalletje goed bedoeld, verkeerd uitgevoerd.

Want ik geloof best dat er op scholen (en thuis) tegenwoordig minder ruimte is om 'jongensachtig' te zijn, waar het extreme gebrek aan mannen in het basisonderwijs aan bij zal dragen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat alle jongens dat moeten zijn, nog dat meisjes dat juist niet mogen zijn. 'Laat een kind zichzelf zijn' zoals ergens geschreven werd lijkt me een stuk beter.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Sara »

Inderdaad, vervang het woord 'jongen' door het woord 'kind' en je hebt volgens mij een prima spotje. Ik weet niet precies in welke wereld de mensen van SIRE leven dat ze denken dat jongens te weinig aandacht krijgen en onvoldoende de ruimte hebben om zich te ontwikkelen.
Laatst gewijzigd door Sara op 25 jul 2017, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Dieuwertje »

Helemaal met Sara eens. Zo wordt veel te veel de nadruk gelegd op dat jongens dit soort dingen moeten doen. Toch een beetje verkapt dat er toch iets mis is met jongens die dat allemaal niet willen (of minder) en natuurlijk ook met meisjes die dat wel willen. En dat staat m.i. helemaal los van genderdysforie.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Dieuwertje »

Marijn schreef: 25 jul 2017, 17:08waar het extreme gebrek aan mannen in het basisonderwijs aan bij zal dragen.
Ik denk eerder dat de angst voor claims als er iets niet goed gaat een enorme rem op ravotten op scholen legt dan het feit dat er veel vrouwen lesgevenden zijn. Die waren er in mijn tijd ook al en toen was het kennelijk geen probleem.
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Sara »

Het huidige (algemene) onderwijs is gebaseerd op een model waar een subset van de jongens en een subset van de meisjes niet goed onder gedijd. Denk aan de hoeveelheid persoonlijke aandacht/begeleiding, zelfstandig leren of samenwerken, 'prikkels', dagindeling, etc. etc. etc. Het zou goed kunnen dat de subset jongens groter is, al dan niet vanwege bepaalde 'biologische' aspecten of het stukje 'nurture' dat ze tegen die tijd al ruimschoots hebben gehad. Dat een vrouwelijke leerkracht een jongen niet de aandacht of ruimte kan geven die hij nodig heeft, lijkt me flauwekul. Dat soort didactische/pedagogische vaardigheden leer je nou juist (of hoor je te leren) op de PABO.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Marijn »

Voor de duidelijkheid, ik had dat van die leraren meen ik een keer ergens gelezen. Heb me er verder niet in verdiept.

Op mijn lagere school van het trouwens nog 50/50. Eerste die klassen juffen, daarna meesters.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Emma »

Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Anon20190501 »

Dieuwertje schreef: 25 jul 2017, 17:35
Marijn schreef: 25 jul 2017, 17:08waar het extreme gebrek aan mannen in het basisonderwijs aan bij zal dragen.
Ik denk eerder dat de angst voor claims als er iets niet goed gaat een enorme rem op ravotten op scholen legt dan het feit dat er veel vrouwen lesgevenden zijn. Die waren er in mijn tijd ook al en toen was het kennelijk geen probleem.
IMO slaat Dieuwertje hier de spijker op de kop. Onze maatschappij is zodanig risicomijdend geworden dat écht spelen nauwelijks meer kan. En dan maar zeuren dat de jeugd van nu niet meer van achter hun schermpjes weg te krijgen is.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Jannet V »

Goed spotje! Gewoon even door de hokjes heen kijken.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.