ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1427
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Bericht door Alice »

Stijn (17) uit Breda heeft aangifte van discriminatie gedaan nadat hij bij geen vrouwenkleding mocht passen en afrekenen.

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 0692308168
https://www.lindanieuws.nl/lhomo/zara-o ... nafdeling/
https://www.metronieuws.nl/nieuws/binne ... leren-koop
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Bericht door Jer158 »

Blijkbaar is het een terugkerend thema bij meerdere Zara vestigingen. Column van Mounir Samuel. Heeft iemand hier ervaring met Zara?
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Bericht door Danielle »

Dit is standaard bij Zara en in opdracht van het hoofdkantoor. Eerder deze week is er een klein protest geweest van twee Amsterdamse gemeenteraadsleden in de Zara aan de kalverstraat. Naar verluidt heeft Zara er inmiddels de dialoog met protesteerders geopend.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Bericht door Elise »

Om eerlijk te zijn heb ik nooit problemen gehad bij de zara. En ook vrouwenkleding gepast toen ik echt nog niet op mijn vrouwelijkst uitzag.

Maar ik vind het wel storend dat alles op een hoop wordt gegooid aan klachten.

Het is natuurlijk raar als een man die tussen de vrouwenkleding kijkt in de gate moet worden gehouden. Een man kan ook iets voor zijn vriendin kopen voor haar verjaardag.

Dat de vrouwenkleding alleen op de vrouwenafdeling afgerekend mogen worden lijkt me ook onzinnig. Maar als dat de regel zou zijn. Dan geldt dat wel voor alle kledingstukken hetzelfde en is dat vrij consequent, en zou je inderdaad als man vrouwenkleding bij de dames afdeling moeten afrekenen.

Dat je als man vrouwenkleding alleen op de mannen afdeling mag passen is natuurlijk een lastigere, vooral als je de kleren dan weer niet op diezelfde afdeling mag afrekenen. Dat is dan weer een kromme redenatie.

Dus ergens moet de zara zorgen dat de eigen regels wel logisch en consequent zijn. En voor iedereen hetzelfde gelden.
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Bericht door Sara »

Misschien is het selectieve berichtgeving of een selectief geheugen, maar ik hoor dit soort berichten veel vaker over Zara dan over andere kledingwinkels uit hetzelfde segment (of überhaupt over winkelketens). Nu ben ik er zelf natuurlijk niet bij geweest en gaat het wellicht om op zich staande incidenten, maar ik zie in de officiële reacties van Zara ook niet echt terug dat ze deze schijn van structurele discriminatie in hun winkels willen tegengaan.

Een verhaal kan natuurlijk twee kanten hebben, zie het geval van de dame uit Nijmegen die beweerde dat ze door de buschauffeur was geweigerd omdat ze transgender was, wat later om een bakje friet bleek te gaan. Los van hoe aannemelijk het verhaal was, heeft het vervoersbedrijf toen adequaat gereageerd door het verder uit te zoeken en er open over te communiceren.

Nu ben ik persoonlijk niet echt geneigd om bij Zara te shoppen (smaken verschillen), maar dit versterkt wel het gevoel dat ik daar niks te zoeken heb.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Bericht door Jer158 »

Elise schreef: 15 sep 2017, 13:31Dat je als man vrouwenkleding alleen op de mannen afdeling mag passen is natuurlijk een lastigere, vooral als je de kleren dan weer niet op diezelfde afdeling mag afrekenen. Dat is dan weer een kromme redenatie.
Het gaat blijkbaar niet alleen over mannenkleding en vrouwenkleding die op de bijbehorende afdelingen moeten worden gepast, maar ook om wie de kleding past. Volgens Mounir mag een man (of eigenlijk iemand die volgens Zara een man is) zowel op de mannenafdeling als op de vrouwenafdeling geen vrouwenkleding passen:
Mounir schreef:In de Zara dames en heren mag u uitsluitend de kleding van de door de Zara aan u toegewezen gender passen in de daarvoor voor uw gender bestemde pashokjes. Dit betekent dat een vrouw geen mannen-hemd mag passen. Zij mag namelijk niet gebruik maken van de heren-pashokjes en het shirt ook niet een verdieping lager aantrekken in de dames-paskamers. Andersom kan een man die het leuk vindt zo nu en dan een jurkje aan te trekken wel kijken, maar niet proberen. Voor wie a-binair is, gender fluïde of anderszins afwijkt van de cis-gender-norm is er blijkbaar geen kleding en geen paskamer.
Nu zal dat niet in alle filialen gelden, maar zelfs voor een enkel filiaal (of een enkele medewerker die dit probeert af te dwingen) is dit bizar
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Bericht door Nate_0 »

Ik ken iemand die bij een Zara werkte en ze schijnen ook niet zo tof te zijn tegenover hun medewerkers... Dat meisje is er uiteindelijk ook weg gegaan toen ze elders een bijbaantje vond.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Re: ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Bericht door Nick1703 »

Ik heb ineens heel erg zin om te gaan shoppen bij de Zara, kijken hoe ze reageren. Gewoon stoicijns de herenpaskamer inlopen. Ben een man ja.
I am, who I am.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Bericht door Anon20190712 »

Ik heb juist alleen maar positieve ervaringen bij de Zara, hebben nooit moeilijk gedaan ook niet pre-testo, dat kan ik over andere winkels niet zeggen.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3659
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik ben er weleens geweest ook toen ik me nog niet vrouwelijk presenteerde, maar kan me ook geen negatieve dingen herinneren ook geen positieve trouwens.
Irene