ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Nieuwsberichten
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Bericht door Anon20180730 »

kan me heel goed voorstellen dat mannen niet welkom zijn in vrouwelijke paskamers, kleedhokjes, toiletten. Over 't algemeen zijn ze seksistisch gezien een stuk aggresiever dan vrouwen en zo onveilig is de (onze) wereld niet. Wegwezen dus met die mannen daar..
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Bericht door wiggeltje »

Ylse schreef: 20 sep 2017, 06:59
Dan zullen je haren nog wel vaker te berge staan :lol:
Sara schreef: 20 sep 2017, 07:46 Misschien begrijp ik je positie niet goed en dan moet je het maar zeggen Wiggeltje, maar als je begint met het veronderstellen van een Soeverein, de Bijbel als absolute waarheid en..
Okay, ik had moeten zeggen; "ik erken de Bijbel als de absolute autoriteit boven alle mensenwetten. En niet meteen; "De Bijbel is - de absolute". Toegevend mijn fout, want geloof is geen wetenschap. En gelovigen beginnen vrijwel altijd met "ik erken". Als jij ook erkent dat mijn NL uitspraak niet altijd perfect is, dan zijn we al een heel eind ;)
Sigrid schreef: 20 sep 2017, 10:19
wiggeltje schreef: 20 sep 2017, 03:30 . Wat in de Bijbel staat dat telt altijd.
Hmm, ik ben geen exegeet maar als je dat echt vindt heb je als transpersoon een groot probleem.
Geheel terzijde vind ik de sprookjes van HC Andersen en de gebroeders Grimm spannender en van een grotere literaire waarde dan die in de bijbel.

Overigens zijn je uitspraken over mannen vs vrouwen ondubbelzinnig te klasseren als discriminerend.
Sigrid, ik begrijp je punt en waardeer deze, omdat je mij juist erkenning geeft. Ik moet een beetje denken aan mijn atheïstische vader. Er staat ook in de Bijbel in de laatste boeken dat de niet gelovigen het geloof juist als iets dwaas beschouwen en daar moeten gelovigen vrede mee hebben.
___________________________________________________________________________
Wat ik wil zeggen, omtrent discriminatie en seksisme in de kleedkamer, is het feit dat je eenmaal niet alles voor jezelf kunt opeisen en wegzetten als discriminatie en seksisme. Het is de wet des levens, zo erken ik. Men ziet een penis als iets dat kan penetreren en alles draait op het denken om seks, ook in de bijbel gaat het veelal over seksregels. Ik vind het zelf ook lastig hoor. Het gedoe met de penis, tja..

Punt is dat ik nu helaas niet de rust heb om te kunnen nadenken voor een discussie. Ik hoop graag een discussie die in goede banen leid, en excuses als ik misschien wat heftig klink, maar ik moet weer werken nu.. , geef me even de tijd
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Bericht door Alice »

Kinderafdeling Hema genderneutraal: 'jongen' en 'meisje' verdwijnt van de labels en zijn de jongens- en meisjesafdeling gefuseerd tot, in goed Nederlands, 'Kids'.
https://www.volkskrant.nl/mode-en-mooi/ ... ~a4517468/
https://nos.nl/video/2193892-uit-het-ar ... isjes.html
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Bericht door Jer158 »

Het komt helaas inderdaad wel vaak neer op het idee dat mensen met een penis per definitie een machtspositie hebben over mensen zonder penis. Man (of zichtbaar amab) = penis = paniek! Vrouw (of zichtbaar afab) = geen penis = oh, ok, die kan ons niets maken. Nu is dat natuurlijk stereotyperen, maar als je kijkt naar de statistieken van geweldplegingen, seksueel misbruik, etc. lijkt er helaas wel een kern van waarheid in te zitten, hoe "veilig" onze wereld ook is.

Overigens kun je op de blog van Mounir lezen dat hij als trans man ook niet welkom was bij de Zara op de mannenafdeling, dus soms gaat het wel beide kanten op.
Hung her from the branches of a mango tree
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Bericht door Sara »

wiggeltje schreef: 20 sep 2017, 13:07 Okay, ik had moeten zeggen; "ik erken de Bijbel als de absolute autoriteit boven alle mensenwetten. En niet meteen; "De Bijbel is - de absolute". Toegevend mijn fout, want geloof is geen wetenschap. En gelovigen beginnen vrijwel altijd met "ik erken". Als jij ook erkent dat mijn NL uitspraak niet altijd perfect is, dan zijn we al een heel eind ;)
Natuurlijk erken ik dat. Volgens mij is taal als middel soms verre van perfect en daarom wil ik ook uitkijken met wat ik zeg, vooral bij het parafraseren.

Desalniettemin verandert er denk ik weinig aan mijn punt. Er zijn mensen, waaronder ikzelf, die de Bijbel noch als waarheid zien, noch als autoriteit erkennen. Jij kunt jezelf op basis van een bepaalde gedragscode inperken, maar je zal wellicht ook moeten inzien dat anderen dat op bepaalde vlakken niet doen. Als verschillende belangen botsen, zullen we het erover moeten hebben.
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Bericht door Eva »

wiggeltje schreef: 20 sep 2017, 13:07Punt is dat ik nu helaas niet de rust heb om te kunnen nadenken voor een discussie. Ik hoop graag een discussie die in goede banen leid, en excuses als ik misschien wat heftig klink, maar ik moet weer werken nu.. , geef me even de tijd
Nou... nee Wiggeltje. Op dit forum worden geen religieuze discussies gevoerd.
Verzoek aan de overigen hier: niet reageren op quasi-religieuze uitlatingen als hierboven. Zonde om het draadje te sluiten om die reden.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Bericht door Sara »

Het Hema-geval wat Alice deelt vind ik ook interessant. Ik weet niet of dit nou een hele goede analogie is, maar het voelt een beetje alsof men bij een gevaarlijke kruising de verkeerslichten maar weghaalt omdat er te vaak door rood wordt gereden.
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Bericht door Alice »

Meer een kwestie van 'u vraagt, wij draaien' en als het ook nog met de kreet; 'genderneutraal' extra aandacht aan je goederen kunt geven en daardoor meer van kunt verkopen krijg je gelukkige kopers en verkopers.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Bericht door Jer158 »

Alice schreef: 20 sep 2017, 15:09 Meer een kwestie van 'u vraagt, wij draaien' en als het ook nog met de kreet; 'genderneutraal' extra aandacht aan je goederen kunt geven en daardoor meer van kunt verkopen krijg je gelukkige kopers en verkopers.
Dikke kans dat er ook genoeg mensen zijn die hierdoor juist niet meer bij Hema gaan kopen. Kijk maar naar de backlash die John Lewis (?) in het VK heeft gekregen. Of het daadwerkelijk de verkoopcijfers omhoog helpt weet ik dan ook niet zo zeker
Hung her from the branches of a mango tree
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: ZARA BREDA SUCKS!, aangifte van discriminatie gedaan.

Bericht door Alice »

Jer158 schreef: 20 sep 2017, 15:22 Dikke kans dat er ook genoeg mensen zijn die hierdoor juist niet meer bij Hema gaan kopen. Kijk maar naar de backlash die John Lewis (?) in het VK heeft gekregen. Of het daadwerkelijk de verkoopcijfers omhoog helpt weet ik dan ook niet zo zeker
De verkoopcijfers kunnen alle kanten opgaan het is altijd een gok, hoe goed je de markt ook analyseert. Ook is het een vraag hoeverre de Hema het assortiment van kinderkleding uitbreid met specifiek genderneutrale kleding.
Belangrijk is wel dat er over gesproken wordt dé vorm van reclame. Maak de mensen nieuwsgierig zodat ze naar binnen lopen en zien dat het best leuke producten zijn die ze willen kopen.

Het gaat volgens mij toch wel een trend worden 'genderneutraal'.

https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... john-lewis
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Plaats reactie