"Spreek Jezus niet langer aan met hij"

Nieuwsberichten
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

"Spreek Jezus niet langer aan met hij"

Bericht door Anon20190501 »

"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: "Spreek Jezus niet langer aan met hij"

Bericht door Anon20180311 »

Hihi Sigrid, ook de Paus niet. Ik las ergens, dat er ooit een vrouwelijk Paus is geweest.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: "Spreek Jezus niet langer aan met hij"

Bericht door Benjamin »

Bij mijn weten een beetje oude koek ofzo die even gecanoniseerd moet worden? In Nederland bv. wordt eigenlijk alleen nog een beetje moeilijk gedaan over de Zij/Hij-kwestie in bevindelijk gereformeerde kringen. Dat gebeurt dan meestal een beetje sneaky zoals je ziet in het antwoord op deze mailert: link. Ergo: God gaat het man-zijn en vrouw-zijn te boven. God past Zich aan ons menselijke bevattingsvermogen aan in voor ons begrijpelijke beelden. God is in de Bijbel meestal Vader want iets met gezagsverhouding. God is als een Vader met moederlijke gevoelens (beetje genderqueer misschien). Kortom: niet moeilijk doen, enige nuance erin gooien en ondertussen niks veranderen aan de dagelijkse praktijk. De vragenrubriek van Refoweb is overigens een bron van vermaak, maar je moet er tegen kunnen, zeker voor wat betreft de vragen over transgenders. Maar dat geheel terzijde. In andere kerken, bv. de katholieke, is het de normaalste zaak van de wereld om in de homilie over God te spreken als moederlijk/vrouwelijk, zij het dat de standaardformuleringen in de liturgie niet zomaar zullen veranderen. Ik kan er niet van wakker liggen persoonlijk.

Overigens wordt God in de Bijbel soms heel mooi omschreven in vrouwelijke termen. Het evangelie van Matteüs (23, 37) heeft het bijvoorbeeld over: ´Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en diegenen stenigt die tot haar gezonden zijn! Hoe vaak heb Ik uw kinderen niet onder mijn hoede willen nemen, zoals een kip haar kuikens bijeen brengt onder haar vleugels.´ Pure oestrogeen.
Nick schreef: 03 jan 2018, 10:18 Hihi Sigrid, ook de Paus niet. Ik las ergens, dat er ooit een vrouwelijk Paus is geweest.

Grtz Nick ;)
Niet precies een vrouwelijke paus. We kennen bv. de Johannalegende. Daarvan wordt al heel lang aangenomen dat het inderdaad een legende is. Alleen de protestanten willen nog weleens beweren, dat Hare Heiligheid echt bestaan heeft. Verder kennen we Lucrezia, uit de heerlijk interessante en beruchte familie Borgia. Zij werd door haar vader (!) paus Alexander VI tijdelijk ingezet als hulpsinterklaas toen hij zelf even geen tijd had. Zie ook dit mooie schilderij van Frank Cadogan Cowper voorstellende deze absurde toestand.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: "Spreek Jezus niet langer aan met hij"

Bericht door Anon20180311 »

Dominic schreef: 03 jan 2018, 12:09 Bij mijn weten een beetje oude koek ofzo die even gecanoniseerd moet worden? In Nederland bv. wordt eigenlijk alleen nog een beetje moeilijk gedaan over de Zij/Hij-kwestie in bevindelijk gereformeerde kringen. Dat gebeurt dan meestal een beetje sneaky zoals je ziet in het antwoord op deze mailert: link. Ergo: God gaat het man-zijn en vrouw-zijn te boven. God past Zich aan ons menselijke bevattingsvermogen aan in voor ons begrijpelijke beelden. God is in de Bijbel meestal Vader want iets met gezagsverhouding. God is als een Vader met moederlijke gevoelens (beetje genderqueer misschien). Kortom: niet moeilijk doen, enige nuance erin gooien en ondertussen niks veranderen aan de dagelijkse praktijk. De vragenrubriek van Refoweb is overigens een bron van vermaak, maar je moet er tegen kunnen, zeker voor wat betreft de vragen over transgenders. Maar dat geheel terzijde. In andere kerken, bv. de katholieke, is het de normaalste zaak van de wereld om in de homilie over God te spreken als moederlijk/vrouwelijk, zij het dat de standaardformuleringen in de liturgie niet zomaar zullen veranderen. Ik kan er niet van wakker liggen persoonlijk.

Overigens wordt God in de Bijbel soms heel mooi omschreven in vrouwelijke termen. Het evangelie van Matteüs (23, 37) heeft het bijvoorbeeld over: ´Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en diegenen stenigt die tot haar gezonden zijn! Hoe vaak heb Ik uw kinderen niet onder mijn hoede willen nemen, zoals een kip haar kuikens bijeen brengt onder haar vleugels.´ Pure oestrogeen.
Nick schreef: 03 jan 2018, 10:18 Hihi Sigrid, ook de Paus niet. Ik las ergens, dat er ooit een vrouwelijk Paus is geweest.

Grtz Nick ;)
Niet precies een vrouwelijke paus. We kennen bv. de Johannalegende. Daarvan wordt al heel lang aangenomen dat het inderdaad een legende is. Alleen de protestanten willen nog weleens beweren, dat Hare Heiligheid echt bestaan heeft. Verder kennen we Lucrezia, uit de heerlijk interessante en beruchte familie Borgia. Zij werd door haar vader (!) paus Alexander VI tijdelijk ingezet als hulpsinterklaas toen hij zelf even geen tijd had. Zie ook dit mooie schilderij van Frank Cadogan Cowper voorstellende deze absurde toestand.
Hoi Dominic,

Als God een vrouw was, was Maria overbodig. Als God een man was, was Maria eveneens overbodig.
Als God de bron des levens is, waren Adam en Eva meer dan voldoende( Incest, eventueel met Maria was totaal overbodig . We zijn trouwens allemaal kinderen van God of van Adam en Eva ;) ).

Grtz Nick ( Ik geloof in de schepping, God is voor mij: De bron des levens, de kunstenaar van alles wat we als leven kennen/ kenden en nog niet kennen ( Met een eigen evolutie, uit niets komt niets !). Als ik niet schilder, staat er ook niets op mijn doek ;) .

Maar bij deze, dit forum is totaal niet de plaats der geloof, maar der GD en trans-zijnde ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: "Spreek Jezus niet langer aan met hij"

Bericht door Anon20190501 »

Dominic schreef: 03 jan 2018, 12:09 . Ik kan er niet van wakker liggen persoonlijk.
Ik evenmin. Als kind liet ik me liever andere sprookjes voorlezen. Ook nu nog lees ik liever andere genres fictie, en cosplay is mijn ding niet zo.

Vandaar twimc
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: "Spreek Jezus niet langer aan met hij"

Bericht door Anon20180311 »

Sigrid schreef: 04 jan 2018, 10:27
Dominic schreef: 03 jan 2018, 12:09 . Ik kan er niet van wakker liggen persoonlijk.
Ik evenmin. Als kind liet ik me liever andere sprookjes voorlezen. Ook nu nog lees ik liever andere genres fictie, en cosplay is mijn ding niet zo.

Vandaar twimc

Hoi Sigrid,

Waarom dan je post ( Der geloof)?

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: "Spreek Jezus niet langer aan met hij"

Bericht door Anon20190501 »

Nick,

Ik schreef toch :TWIMC
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: "Spreek Jezus niet langer aan met hij"

Bericht door Anon20190122 »

Sigrid schreef: 03 jan 2018, 05:25 TWIMC
Ik moest deze opzoeken maar idd het interesseert mij niet een reet!
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: "Spreek Jezus niet langer aan met hij"

Bericht door Anon20210626 »

We zijn niet allemaal internetslang adepten hoor , inmiddels heb i k het opgezocht omdat je alleen die letters herhaalde .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: "Spreek Jezus niet langer aan met hij"

Bericht door Anon20210626 »

LB ( omdat je zo dol bent op afkortingen )
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Plaats reactie