TV tip; Worden wie je bent, 'M/V/X'

Nieuwsberichten
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Re: TV tip; Worden wie je bent, 'M/V/X'

Bericht door anon20181206 »

Wat heeft die Paulien een mooi haar 8-)
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1427
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: TV tip; Worden wie je bent, 'M/V/X'

Bericht door Alice »

Vervolguitzendtijden 'M/V/X'
woensdag 24 januari - 21:25 afl. 1/4
donderdag 25 januari - 14:15 afl. 1/4 (herh.)
woensdag 31 januari - 21:25 afl. 2/4
donderdag 1 februari - 14:15 afl. 2/4 (herh.)
etc. etc..

'België Een', Ik heb dit maar zo geschreven om verwarring te voorkomen. De naam van de zender wordt op verschillende wijze geschreven, Een, Eén, een, één en dan loopt het woord VRT er ook nog tussen door. Voor niet Belgen is het niet zo overzichtelijk en daarom heb ik er het België maar toegevoegd zodat men weet op welke land/zender een (1) uitgezonden wordt.
Als simpel zieltje zijn de posten op mijn ontvanger/recorder gemerkt met NL I NL II NL III, B I B II, BBC I BBC II.

"Tv-recensie ‘M/V/X’ (Eén)
“Doen wat goed voelt”: vijf Vlaamse transgenders zoeken naar een leven dat minder wringt ★ ★☆☆☆

In ‘M/V/X’ brengt de openbare omroep nu een programma over vijf Vlaamse transgenders en hun zoektocht naar een leven dat ‘minder wringt’.
Voor de goede verstaander: een transgender is een man of vrouw die zich tot het tegenovergestelde geslacht voelt behoren dan zijn of haar biologische.
We zagen de 18-jarige Dylano zijn natuurlijke borsten afplakken terwijl de 44-jarige Paulien (né Peter) borstprotheses opplakte. We volgden hen bij de dokter, maar ook dichter bij huis. Zo zagen we onder meer hoe de bomma van Ariane (21) met lede ogen aanzag hoe haar voormalige kleinzoon online lederen rokjes bestelde.
Aan sceptische figuranten overigens geen gebrek. Denk bijvoorbeeld aan de zwemclubvrienden van Paulien die met grote reserve hun voormalige kameraad in badpak zagen voorbij schrijden. De aanwezigheid van een camera levert dan mooie toneeltjes op. “Tja, ge hoort dat tegenwoordig vaak hé. Ge moet doen waar ge u goed bij voelt, zeker?” Transgenders en bij benadering holebi’s worden dagelijks doodgeslagen met dat soort prietpraat.
VRT heeft in de strijd voor genderneutraliteit geprobeerd om een zo neutraal mogelijk programma te maken maar had de publieke opinie gerust meer mogen sturen en meer liefde en mededogen mogen opwekken voor zulke dappere getuigen.
Op slechts één moment werd ik als kijker écht met de neus op de feiten gedrukt. Toen Senne, die nog enkele dagen gevangen zat in het lichaam van Sanne, quasi doodsangsten uitstond voor een echografie. “Voor iemand die niet eens een vagina of eicellen hoort te hebben, voor mij, voelt dat als een verkrachting. Want er hoort bij mij niets in te gaan.”
De weg van een geslachtsverandering is lang. Die van een mentaliteitsverandering mogelijk nog langer.
‘M/V/X’ is slechts/alvast een stapje in de goede richting. Schrappen wat niet past."
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: TV tip; Worden wie je bent, 'M/V/X'

Bericht door Hrafn »

Samen met mijn lief gekeken al ging het lifestreamen niet zo best, vanaf nu maar lekker bij mij thuis op mijn ouderwetse oude tv'tje kijken!
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: TV tip; Worden wie je bent, 'M/V/X'

Bericht door Elise »

Ik vond de opzet van het programma goed. Ben benieuwd naar aflevering 2.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: TV tip; Worden wie je bent, 'M/V/X'

Bericht door Anon20190501 »

Het was niet slecht. Positief was zeker de totale afwezigheid van sensatiezucht. De Vlaamse kneuterigheid die uit elke porie van het programma sijpelde was minder geslaagd. Anderzijds kan de alomtegenwoordigheid van gewone menschen in de uitzending de emancipatie van OSM wellicht een klein stapje vooruit helpen.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Re: TV tip; Worden wie je bent, 'M/V/X'

Bericht door anon20181206 »

Deel 2 was weer mooi, op naar deel 3 :)
moonlight89
Berichten: 359
Lid geworden op: 11 aug 2014, 11:32
Gender: Trans FtM

Re: TV tip; Worden wie je bent, 'M/V/X'

Bericht door moonlight89 »

Is dit nog ergens terug te zien?
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: TV tip; Worden wie je bent, 'M/V/X'

Bericht door Anon20190501 »

moonlight89 schreef: 01 feb 2018, 19:19 Is dit nog ergens terug te zien?
https://www.vrt.be/vrtnu/
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: TV tip; Worden wie je bent, 'M/V/X'

Bericht door stella »

Sigrid schreef: 01 feb 2018, 19:30
moonlight89 schreef: 01 feb 2018, 19:19 Is dit nog ergens terug te zien?
https://www.vrt.be/vrtnu/
Je hebt daarbij wel een account nodig en je moet in Belgie wonen (of gewoon invullen dat je in Belgie woont).
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: TV tip; Worden wie je bent, 'M/V/X'

Bericht door Anon20190501 »

stella schreef: 01 feb 2018, 20:44
Sigrid schreef: 01 feb 2018, 19:30
moonlight89 schreef: 01 feb 2018, 19:19 Is dit nog ergens terug te zien?
https://www.vrt.be/vrtnu/
Je hebt daarbij wel een account nodig en je moet in Belgie wonen (of gewoon invullen dat je in Belgie woont).
Klopt.

Kodi met Retrospect addon valt ook te proberen als dat niet kan.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)