Transinclusieve campagnes doorbreken menstruatie-taboe

Nieuwsberichten
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Transinclusieve campagnes doorbreken menstruatie-taboe

Bericht door Anon20190501 »

"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Transinclusieve campagnes doorbreken menstruatie-taboe

Bericht door Citizen Erased »

Over menstruatie moet vast gepraat worden omdat het lijden significeert (altijd handig wanneer je jezelf eeuwig slachtoffer waant), maar het valt qua smaakvolle natuurschijnselen in het rijtje neus met snottebel en krokante korstjes aan je aars. Taboe? Mwah. Sommige dingen zijn gewoon minder geschikt als gespreksonderwerp.
Hoeveel zinnigs kun je nu werkelijk over een menstruatie in de rondte spuien? 'Schat, vanmorgen 10CC' of 'Mijn tampon zit kut'?
Houd dat lekker voor jezelf joh.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Transinclusieve campagnes doorbreken menstruatie-taboe

Bericht door Anon20190712 »

Oh nee toch... :fpalm:
Goose
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2017, 20:25
Gender: Genderqueer

Re: Transinclusieve campagnes doorbreken menstruatie-taboe

Bericht door Goose »

Ik snap het hele wasrijtje van "women, trans men, girls with ..." sowieso niet. Alsof iemand met autisme anders niet aangesproken wordt ofzo. Maar goed.

Ik vind het goed dat er meer mensen menstrueren dan alleen vrouwen, maar ik denk dat de meesten daarvan er liever niet aan herinnerd willen worden. Ik denk er zelf liever ook niet aan.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Daan
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Transinclusieve campagnes doorbreken menstruatie-taboe

Bericht door Simão »

Ik vind het wel goed dat menstruatie niet alleen gaat over mooie jonge blondjes op een fiets in een tamponreclame, of dat wordt gedaan alsof het niet bestaat.
Ze zouden ook eens iets met incontinentie kunnen doen dat niet alleen over oude mensen gaat.

Feit is dat mensen er niet zo snel bij stilstaan dat menstruatie hinderlijk kan zijn. Er worden vooral veel misselijke denigrerende grappen over gemaakt en er zijn maar weinig mensen die het beestje bij het naampje noemen, of men heeft het er liever niet over, dus er is wel degelijk een taboe.
Ik denk dat er niks mis is met het er eens over te hebben en dat daar diversiteit bij hoort, lijkt me niet meer dan logish voor een realistisch beeld...
Want het zijn niet alleen mooie jonge blondjes die menstrueren en daar dan ook nog eens totaal geen last van ondervinden zoals bij reclames voor tampons en maandverband wordt gesuggereerd. Dat maakt het byzonder moeilijk voor mensen die er last van hebben om geloofwaardig over tekomen.


En we vechten toch om zichtbaarder te zijn en beter begrepen te worden? Dan is het toch machtig dat we in campagnes erbij gehaald worden?
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Transinclusieve campagnes doorbreken menstruatie-taboe

Bericht door Anon20190712 »

Nouja ik zie niet hoe het voor vrouwen een maatschappelijk taboe is. Voor transmannen is het een groot persoonlijk probleem waar je zelf al de aandacht niet op wil leggen: laat staan dat je blij bent met een goed bedoelde publieke campagne die jouw dysforie nog even extra triggert... Maar goed, persoonlijk vecht ik dan ook niet voor zichtbaarheid, maar om geruisluis op te gaan als gewone doorsnee man in deze maatschappij.
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Transinclusieve campagnes doorbreken menstruatie-taboe

Bericht door Simão »

Met zichtbaarheid bedoel ik geen persoonlijk zichtbaarheid, maar dat het bekend is dat transmannen BESTAAN. En dat als je transman bent, je niet het idee hebt dat je de enige op de wereld bent.
Natuurlijk wil je in eerste instantie gewoon als man gezien worden, en het geluk van de transman is dat we over het algemeen redelijk makkelijk passable zijn zodat we ook gewoon makkelijk opgaan in de rest, maar we hoeven ook weer niet te doen alsof het fenomeen menstruerend man niet bestaat.
Op het moment dat iemand producten moet gaan kopen als menstruerende transman is het wel fijn als je weet dat er specifieke producten bestaan waar je gemak aan kunt hebben en waar je dat kunt vinden bv.

Wat stigma en taboe betreft, dat komt aan bod in deze video en bijgaand artikel https://www.independent.co.uk/life-styl ... 57131.html
Dat is van de genoemde verwenboxen (pink parcel).

Met triggers hoeven campagnes geen rekening te houden, dat is namelijk een persoonlijk probleem, waar men hulp bij kan krijgen om er mee om te leren gaan.
Men kan alleen uitgaan van wat maatschappelijk aanvaardbaar is.
Wel is het zo dat als er een groep op zou staan met bezwaar, dat een campagne onmiddelijk zal stoppen.

Weet je wat het is, als transmannen er niet bij betrokken worden spreekt men weer van uitsluiting, maar als men ze er wel bij betrekt, komen er ook weer bezwaren. Ze kunnen het nooit goed doen.

Hier meer over dat Amerikaanse merk dat genoemd werd. https://mic.com/articles/131096/here-s- ... .FPUJExwYR
Daar komt dat uitsluiten aan bod.

Ik weet niet of de links in het oorspronkelijke bericht stonden, maar ik kon ze niet vinden en ik vind het wel altijd belangrijk om te zien waar ik over oordeel, dus ik heb ze opgezocht.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Transinclusieve campagnes doorbreken menstruatie-taboe

Bericht door Anon20190712 »

Tja ben het er niet mee eens, ik vind het zoeken naar problemen en de slachtofferrol uitmelken. Denk niet dat het goed uitpakt voor de beeldvorming over transmannen en wat stigma betreft, dat is er gewoon niet, maar op deze manier creeer je er wel een. Menstrueren is gewoon voor vrouwen: daarom willen transmannen er dolgraag vanaf. Dat sommigen nog wel menstrueren maakt menstruatie niet ‘ook voor mannen’. Maar goed, let’s agree to disagree.
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Transinclusieve campagnes doorbreken menstruatie-taboe

Bericht door Citizen Erased »

Simão schreef: 10 mei 2018, 11:06 Wat stigma en taboe betreft, dat komt aan bod in deze video en bijgaand artikel https://www.independent.co.uk/life-styl ... 57131.html
Dat is van de genoemde verwenboxen (pink parcel).
Och, de oplettende kijker heeft door dat Pink Parcel haar hele bestaansrecht ontleent aan het door henzelf gepropageerde taboe. Met een transman in je campagne kweek je nog meer goodwill bij diegenen die toch al vatbaar waren voor je oorspronkelijke boodschap en daarnaast krijg je een vrachtlading gratis publiciteit, plus schouderklopjes omdat je het ‘risico’ aan hebt gedurfd.. waardoor je met een commerciële onderneming toch een heerlijk filantropisch imago kunt behouden.
Het zit best aardig in mekaar.
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Transinclusieve campagnes doorbreken menstruatie-taboe

Bericht door Simão »

Wat ik zeg, ze doen het nooit goed.

Lucas, ik vind trouwens wel dat je gelijk hebt in je laatste post, hoor. Zo dwars sta ik nou ook weer niet op je mening, maar je moet bij mij niet met triggers beginnen als argument. Triggers zijn een persoonijk psychisch probleem, daar kan de wereld geen rekening mee houden.

En het is echt niet zo dat ik zo´n campagne ga verdedigen, maar ik zie gewoon wel hoe ze erin staan. Plus een beetje discussie over een en ander houdt een topic levendig, dus breng ik gewoon wat argumenten op tafel.

Ik ben niet bekend met de bedrijven. Ik heb wel info over de campagnes opgezocht omdat ik graag weet waar we het precies over hebben.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Plaats reactie