Film Girl valt in de prijzen in Cannes

Nieuwsberichten
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Film Girl valt in de prijzen in Cannes

Bericht door Emma »

Film Girl valt in de prijzen in Cannes

Op het filmfestival van Cannes heeft de Belgische film Girl vandaag een serie belangrijke prijzen gewonnen. Het drama over een jonge transgender die ballerina wil worden, won de Queer Palm - de award voor de best LHBT-film op het festival - en de prijs van de internationale filmcritici.

https://www.ad.nl/show/vlaams-nederland ... ~a51319dc/
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Linda
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 jul 2017, 15:05
Gender: Transgender

Re: Film Girl valt in de prijzen in Cannes

Bericht door Linda »

Weer een mooie vooruitgang voor ons allen en nu maar hopen dat hij massaal bekeken zal worden.
Fleur
Berichten: 249
Lid geworden op: 01 okt 2018, 12:19
Gender: Trans MtF
Locatie: Belgie

Re: Film Girl valt in de prijzen in Cannes

Bericht door Fleur »

Linda schreef:Weer een mooie vooruitgang voor ons allen en nu maar hopen dat hij massaal bekeken zal worden.
Ik ben super blij, niet alleen omdat het een Belgische film is, maar ook omdat transgender zijn helemaal bespreekbaar is. De aanvaarding, respect hebben is er een heel stuk op vooruit gegaan.
En het is een mooie film. Zeker kijkenAfbeelding
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Film Girl valt in de prijzen in Cannes

Bericht door Emma »

Deels achter de betaalmuur, maar te lezen als je nog niet heel vaak op hln.be komt:

https://www.hln.be/de-krant/-vlak-voor- ... ~aea088fa/
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Film Girl valt in de prijzen in Cannes

Bericht door Anon20190516 »

Wel een beetje jammer dat in het stukje artikel dat ik kon lezen kwistig met de woorden”hij,hem en jongen” word gestrooid !
(Dan doel ik met name op het stukje tekst onder de link naar het YouTube filmpje..)
Offline
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Film Girl valt in de prijzen in Cannes

Bericht door Emma »

Heden en verleden, Rikki. In de gedachten van mijn ouders was het ook geen meisje dat in 1974 voor het eerst alleen naar de kleuterschool liep. Ik vind het niet heel prettig, maar ik kan mijn ouders die herinneringen niet ontzeggen of ontnemen, daarvoor zijn ze mij te dierbaar en me in het hele traject te veel tot steun geweest. Als die herinneringen niet meer mogen zou ik een vreemde voor ze worden die 6 jaar geleden plotseling in hun leven opdook. Die herinneringen zijn de reden dat ze mij hun dochter noemen, daaran tornen zou een omgekeerde wereld veroorzaken: niet de ouders verstoten het kind dat transgender blijkt waardoor ze er niet meer van kunnen houden, maar het kind verstoot de ouders die van hun kind houden, omdat het kind niet van zichzelf kan houden.

In het artikel worden terugblikken op het interview van 10 jaar geleden gegeven, en toen zat de wereld nog net anders in elkaar. In het verhaal wordt het gebruik van gender op deze manier gebruikt.

Bovendien denk ik zomaar dat Nora er toestmming voor gegeven heeft het zo te publiceren, en ze lijkt me niet iemand die uit onervarenheid met de media zich tegen haar zin opzettelijk laat misgenderen door de eerste de beste journalist. En dit was niet eens de eerste de beste journalist, maar degene die ook het interview in 2008 gedaan had en dus juist erg betrokken was.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Film Girl valt in de prijzen in Cannes

Bericht door Anon20190508 »

https://www.trouw.nl/opinie/-girl-is-ee ... ~a3cdb12b/

Kwam net langs dit artikel, trouwens, waar ik het veel meer mee eens ben dna alle lofzangen over de film. Natuurlijk kan je beargumenteren dat 'any publicity is good publicity' maar helaas...
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Film Girl valt in de prijzen in Cannes

Bericht door Wolfy_girl »

Ik kan me wel vinden in dat artikel. Ikzelf vond de film goed (goed camerawerk, goed acteerwerk), maar ik heb wel een aantal kanttekeningen.

Als eerste zou ik het leuk vinden om eens een film te zien over een oudere transgender, maar ik weet dat veel mensen hier waarschijnlijk geen interesse in hebben. Ik denk dat de filmmakers zich ook wel goed hebben beseft dat kinderen / tieners meer aandacht trekken dan volwassen, simpelweg omdat niemand echt meer wat geeft om volwassenen.

Verder vond ik het verhaal aan de langdradige kant. Het verhaal is 'natuurlijk' opgebouwt, waarbij het voelt alsof je meekijkt in het leven van Lara en haar familie, maar dit is zowel een goed als slecht punt. In het begin vond ik namelijk de "slice of life" benadering erg interessant, maar ik moet bekennen dat ik na drie kwartier wel graag gezien had dat de film een duidelijk doel had om naar toe te werken. Dit betekend ook dat sommige plotpunten niet helemaal opgelost worden, en dat maakt voor een einde dat eigenlijk niet zozeer voelt als een einde maar meer als 'een moment waar de film besluit op te houden'. Het feit dat het einde ook nog eens een smakeloze scene bevat voegt ook verder niks toe, behalve een poging om sympathie op te wekken voor Lara dat de plank volledig misslaat (ik bespaar jullie de spoilers, beloofd).

Ook ben ik het met dat artikel eens dat Lara's personage wat meer emotie had mogen tonen. Ik snap dat het doel van de film was om haar te tonen als iemand die in haarzelf gekeert is en mensen liever niet opzadelt met haar lijden, maar een iets meer actieve Lara had de film naar mijn mening zeker een hoop interessanter gemaakt. Dat neemt overigens niet weg dat Victor, die de rol van Lara speelde, puik werk heeft gelevert. Ook de ondersteunende rollen waren erg sterk neergezet, en dat maakt het einde des te meer jammer omdat het zo weinig resolutie kent. Nu is het vooral een leuke "slice of life" film, wat moeite heeft met enige spanning opbouwen en eindigt op een punt waar alleen de maker een verklaring voor heeft.
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Film Girl valt in de prijzen in Cannes

Bericht door Simão »

Wolfy_girl schreef: 18 nov 2018, 06:09

Als eerste zou ik het leuk vinden om eens een film te zien over een oudere transgender, maar ik weet dat veel mensen hier waarschijnlijk geen interesse in hebben. Ik denk dat de filmmakers zich ook wel goed hebben beseft dat kinderen / tieners meer aandacht trekken dan volwassen, simpelweg omdat niemand echt meer wat geeft om volwassenen.
Ik kan niets over de film zegen, want niet gezien (vind alleen een engelse titel behoorlijk opvallend voor een Belgisch product daar de Belgen juist zo taaltrouw zijn, maar weet de reden voor die titel niet, dus kan ook daar niets van zeggen.)

Wat betreft oudere transgenders: Er zijn ook al films gemaakt over volwassen transpersonen.
Recentelijk was de personage in het waar gebeurde verhaal "The Danish girl" ook echt geen tiener (ze was 48 toen ze geopereerd werd om van geslacht te veranderen), om maar wat te noemen.

Als je de hele lijst bekijkt, zul je zien dat eigenlijk in verhouding maar weinig films over tieners gaan.

https://www.ranker.com/list/best-transg ... vies-lists

En in het algemeen: Een film moet natuurijk wel inhoud hebben, dus je moet een plot kunnen maken omtrent die oudere persoon. Tenzij ze als oudere persoon nog in transitie gaan of iets byzonders doen of beleven, is het leven van een oudere transpersoon net zo (on) interessant als elke gemiddelde vrouw of man. Dus wat wil je precies zien als je het hebt over een film over een oudere transgender? Wat mis je?
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Film Girl valt in de prijzen in Cannes

Bericht door Anon20190508 »

Sowieso denk ik dat 'de filmmakers' heel gemakkelijk in die valkuil belanden van 'het is allemaal vervelend!!!! ze lijden alleen maar!!!' als het gaat over jongere transgenders (tussen leeftijd 5-25 ofzo?) en laten we eerlijk zijn: een film over een jonge trans die meer gericht is op hoe de veranderingen hem/haar beter laten voelen ipv hoe waardeloos dysforie wel niet is, trekt minder aandacht dan Pain And Suffering. Zo werkt het nu eenmaal. Natuurlijk is de dysforie een enorm onderdeel van het 'leven als trans', maar ik zou graag ook meer euforie zien.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Plaats reactie