Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Nieuwsberichten
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Emma »

Werkelijk zeg, jullie staan tegenover elkaar alsof jullie het over dingen hebben die elkaar uitsluiten. Dat doen ze niet.

Heeft een van jullie cijfers over de leeftijd van de mensen die zich aanmelden bij het VUmc, hun plaats op het genderspectrum waartoe ze zich gedwongen voelen, en de plaats op het genderspectrum die zij zichzelf het liefst zien innemen, en dat laatste dan bij aanmelding, start diagnostiek, start RLE, einde RLE, einde behandeling en 5 jaar na einde behandeling? Mijn onderbuik zegt dat die gewenste plaats op het genderspectrum verandert naarmate mensen meer leren over zichzelf, de behandelmogelijkheden en -onmogelijkheden en de mate waarin zij zich door de maatschappij geaccepteerd voelen.

Ik heb ook het vermoeden dat ouders van jonge meisjes die zich geen meisje voelen, nu eerder aan een gendertraject denken dan vroeger, en in het algemeen FtMs opstaan omdat ze ontdekken dat het ‘niet vrouwelijk’ zijn , wat maatschappelijk enigszins gedoogd wordt, niet genoeg is. FtMs lijken historisch gezien zich beter zonder behandeling te kunnen handhaven dan MtFs, die al snel in kermisattracties veranderden in plaats van het onderwerp van heldenverhalen. Een inhaalslag op basis van een veranderd genderbewustzijn lijkt dus op zijn plaats.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Citizen Erased »

JustMe schreef: 21 jul 2018, 08:17 Nou mischien zou grotere aandacht in de media en grotere acceptatie er wat mee te maken kunnen hebben? Dat is iets van de laatste jaren.
Dat verklaart nog altijd niet de omslag van het dominante beeld man-vrouw naar vrouw-man. En ook niet waarom het met name de jonkies lijkt te raken (die in toenemende mate last lijken te hebben van 'Rapid Onset Gender Dysphoria', ook iets van de laatste jaren).
JustMe schreef: 21 jul 2018, 08:17 Die theorie over gender is al zeker een jaar of veertig populair.
Dat valt wel mee hoor. Voor de komst van Tumblr en consorten bestonden er geen zeventig verschillende genderidentiteiten. Dat is echt iets van de laatste vijf jaar; precies die periode waar je dus ook de omslag ziet van dat veranderde beeld waar ik het hierboven al over had. Dan laten we die toename in aanmeldingen nog maar even links liggen.
JustMe schreef: 21 jul 2018, 08:17 Je geeft trouwens geen antwoord op mijn vraag.
Hoeveel gendercreatievelingen er tegenwoordig bijzitten? Dat zou ik niet weten. Er is een toename van niet-traditionele behandelwensen, zoveel is wel duidelijk.
JustMe schreef: 21 jul 2018, 08:17 Ook typisch dat je kristallen bol je nu verteld dat ze allemaal een aaibaar, vrouwelijk en toch ook weer mannelijk willen zijn.
Dit is geen Nederlandse zin. Soit.
Het lijkt mij de meest plausibele verklaring van wat er gaande is, ja:
JustMe schreef: 21 jul 2018, 08:17 In je argument sluipt trouwens een stukje ondersteuning voor gender als sociale rol. Waarom zouden vrouwen mannelijkheid willen omarmen als ze geen trangender zijn?
Mijn argument is dat gender geen sociale constructie is en dat dat veranderde beeld enkel onderschreven kan worden vanuit de heersende gedachte dat het dat wél is tesamen met het veranderde, geframede man-vrouw beeld, waarbij met name mannelijkheid het moet ontgelden en het geaccepteerder is dan ooit een vrouwelijke man te zijn. Ergo: waar van oudsher vrouw-man minder aandrang voelden in transitie te gaan omdat we in een minder feminiene maatschappij leefden is dat nu andersom het geval bij man-vrouw.
Het feit dat veel vrouw-man transgenders zich (in eerste instantie) veel vaker lijken te bestempelen als 'non-binair' en zeer scheutig zijn met termen als mannelijk (wit) privilege, giftigheid ed. versterkt mijn vermoedens dat het transitioneren lijkt te geschieden vanuit een ideologisch, geframed wereldbeeld. Niet goed.
JustMe schreef: 21 jul 2018, 08:17 Je kan je argument heel makkelijk nog verder omdraaien: “De drijfveer voor het aanmelden van ftm’s is dat je in deze wereld waar vrouwen onder duim worden gehouden je beter man kan zijn. Gender is niet meer dan een sociale constructie en een methode om vrouwen te onderdrukken.”
Dat was niet mijn argument, maar het zoeken naar een verklaring voor een ontwikkeling die onhoudbaar lijkt te zijn. Deze omgekeerde redenatie zal zeer in de smaak vallen bij links-feministische droeftoeters, maar heeft met observeerbare realiteit weinig te maken. Vrouwen worden in het westen niet onderdrukt. Integendeel zelfs.
JustMe schreef: 21 jul 2018, 08:17 Beide argumenten zijn even weinig ondersteund door feiten en daarmee even geldig (totaal niet).
Uh, de feiten zijn: het veranderde man-vrouw vrouw-man beeld, meer aanmeldingen, toename niet-traditionele behandelwensen en een steeds jonger wordend publiek. Ik sta open voor verklaringen die niets met ideologische wereldbeelden en dus tijd- en plaats afhankelijke fenomenen te maken hebben. Graag zelfs, dat zou zeer goed nieuws zijn.
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Hielke »

Emma schreef: 20 jul 2018, 12:28 ...geeft het recht om te zeggen wat je denkt, je de plicht om te denken over wat je zegt.
Al even geleden getypt maar alsnog: dank voor deze wijze, heldere woorden! Een regelmatig bruikbare quote.
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Sara »

Ik kan het argument in dit onderwerp niet helemaal volgen. Ik lees:
  • Wachtlijsten zijn lang en er zijn verschuivingen in de de aantallen MtF/FtM.
  • Dit komt omdat meer mensen ‘gender’ als een ‘sociaal construct’ gaan zien (?)
  • Lange wachtlijsten zijn slecht.
  • Derhalve is gender als sociaal construct slecht (?)
  • Maar gender is geen sociaal construct (?)
Waaruit volgt nu eigenlijk dat gender geen sociaal construct is?
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Vethrvolnir »

yep. dit zat er wel aan te komen. als het te duur wordt omdat er teveel belangstelling is gaat men mopperen. zo ging het ook met de kinderopvang .
genderrollen in de maatschappij zijn een construct
maar genderdysforie is iets anders. dat heeft te maken met dat je hersens je vertellen dat er een piemel dan wel vagina zou moeten zijn waar je piemel dan wel vagina dingen mee zou moeten kunnen doen maar die is er niet.
dat je het naar vind dat je wordt aangesproken met mevrouw dan wel meneer en met de bijbehorende andere cultirele en gedragscomponenten die erbij horen is niet omdat die cultuur en gedragsuitingen niet matcht per se met je persoonlijke voorkeuren maar om waar die voor staan. je doet dit omdat je me ziet als. en ik ben geen.
om maar wat te noemen
gender is misschien deels een construct
maar ook deels iets waarin je groeit met het construct mee omdat het iets zegt over de genderdifferentiatie die iemand van zichzelf heeft
de kracht van het interne 'programma' van een persoon blijkt m.i. juist uit het de totaal onverwachte kant uit ontwikkelen dan de zichtbare secundaire en primaire geskachtkenmerken lijken te suggereren als een voor de hand liggende ontwikkelingslijn

er lijkt verwarring gezaaid te worden om onder kosten uit te komen
meer ftm ?
ze waren er al maar waarom zochten ze geen transitie?
is dit een issue? ja een kosten issue.
of
zijn de cis heren bang voor concurrentie?
:shock:
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Vethrvolnir »

Emma schreef: 21 jul 2018, 10:22 Werkelijk zeg, jullie staan tegenover elkaar alsof jullie het over dingen hebben die elkaar uitsluiten. Dat doen ze niet.

Heeft een van jullie cijfers over de leeftijd van de mensen die zich aanmelden bij het VUmc, hun plaats op het genderspectrum waartoe ze zich gedwongen voelen, en de plaats op het genderspectrum die zij zichzelf het liefst zien innemen, en dat laatste dan bij aanmelding, start diagnostiek, start RLE, einde RLE, einde behandeling en 5 jaar na einde behandeling? Mijn onderbuik zegt dat die gewenste plaats op het genderspectrum verandert naarmate mensen meer leren over zichzelf, de behandelmogelijkheden en -onmogelijkheden en de mate waarin zij zich door de maatschappij geaccepteerd voelen.

Ik heb ook het vermoeden dat ouders van jonge meisjes die zich geen meisje voelen, nu eerder aan een gendertraject denken dan vroeger, en in het algemeen FtMs opstaan omdat ze ontdekken dat het ‘niet vrouwelijk’ zijn , wat maatschappelijk enigszins gedoogd wordt, niet genoeg is. FtMs lijken historisch gezien zich beter zonder behandeling te kunnen handhaven dan MtFs, die al snel in kermisattracties veranderden in plaats van het onderwerp van heldenverhalen. Een inhaalslag op basis van een veranderd genderbewustzijn lijkt dus op zijn plaats.
ja eh dit was wat ik ook zou had willen proberen te zeggen. mee eens! gewoon een genderqueer vrouw zijn is niet genoeg. dat is het precies. want een genderqueer vrouw heeft een vrouwenlijf en dat voelt passend voor haar. en een ftm heeft frustraties over dat lijf die verder gaan dan vinden dat je niet mooi bent als vrouw. in tegendeel bijna
:shock:
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Vethrvolnir »

waarom zochten ze geen transitie? ze wisten niet dat het kon . en nu wel.
:shock:
Plaats reactie