Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Nieuwsberichten
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Anon20190712 »

Nieuwsuur besteedde aandacht aan de wachtlijsten, hoeveelheid aanmeldingen etc

https://www.npostart.nl/nieuwsuur/14-07 ... ON_1290302
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Nisss »

Het is voor nieuwe patiënten inderdaad te lang. Het lijkt haast wel alsof ze het (voorlopig) bewust zo laten.
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Citizen Erased »

We weten niet waar de toename in aanmeldingen vandaan komt, we weten niet waar de verschuiving man-vrouw naar vrouw-man vandaan komt (hint: een biologisch gedreven fenomeen lijkt in dezen uitgesloten), we weten wél dat er meer capaciteit bij moet. En die man-vrouw tweedeling die ons al miljoenen jaren op de been houdt is ook maar achterhaald.. zo van: laten we het gladde ijs waar we ons op begeven ook nog ‘ns dunner maken.
Genderzorg begint op een auto-ongeluk in slow motion te lijken. Triest. Heel triest.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Anon20190712 »

Citizen Erased schreef: 15 jul 2018, 13:21 .... zo van: laten we het gladde ijs waar we ons op begeven ook nog ‘ns dunner maken.
Genderzorg begint op een auto-ongeluk in slow motion te lijken. Triest. Heel triest.
Inderdaad. Heb daardoor zelf besloten niet langer te wachten met de laatste stappen van het traject, heb het gevoel dat ik de crash voor moet zijn.
Ik snap niet dat ze enerzijds tot onderzoeksresultaten komen die biologische oorzaak bevestigen, secuur te werk willen gaan om geen spijtoptanten te krijgen, de zorg betaalbaar en onder de basisverzekering willen behouden, maar ondertussen meeliften op een maatschappelijke trend dat gender (ipv genderexpressie) een sociale constructie zou zijn en die de man-vrouw tweedelig als achterhaald zien. Hoe lang kunnen ze medische ingrepen vergoed door de verzekering überhaupt
verantwoorden als gender toch maar een sociale constructie is? Ik zie transgenderzorg zo naar prive klinieken onder puur informed consent gaan, waar we flink voor moeten dokken. Mensen die echt dysforie hebben gaan daar keihard de dupe van zijn.
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door anon20181206 »

Waar kan ik terecht voor een wachttijden-dysforie?
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Citizen Erased »

Lucas schreef: 15 jul 2018, 14:33 Ik snap niet dat ze enerzijds tot onderzoeksresultaten komen die biologische oorzaak bevestigen, secuur te werk willen gaan om geen spijtoptanten te krijgen, de zorg betaalbaar en onder de basisverzekering willen behouden, maar ondertussen meeliften op een maatschappelijke trend dat gender (ipv genderexpressie) een sociale constructie zou zijn en die de man-vrouw tweedeling als achterhaald zien.
Ik weet niet in hoeverre dat een verklaring zoeken is voor de figuren die aan komen gespoeld of dat men daar zelf ook echt zo over denkt; het is helaas niet ondenkbaar dat mensen die zich bezig houden met genderzaken op ideologisch vlak nogal gedreven zijn door gendertheorie.. niet goed.
Het "grappige" is wel dat het accepteren van genderidentiteit als een soort spectrum en iets wat bovendien veranderbaar en contextueel is / kan zijn, de beste argumenten zijn tégen transgenders die medische transitie zoeken. Wanneer dat laatste waar zou zijn is conversietherapie nl. verreweg de makkelijkste optie.
Dat die twee kampen (laten we zeggen het biologisch-wetenschappelijke en het sociologisch-ideologisch-gepolitiseerde) gaan botsen is onvermijdelijk: die laatste haalt het fundament weg waar het eerste op gebouwd is.
Uiteindelijk moet er gekozen worden en is niet kiezen ook kiezen: we weten allemaal dat die laatste stroming meer momentum heeft. Sterker nog, men is in allerlei landen praktisch begonnen met het legaliseren van gendertheorie. Er staan zelfs boetes op het (al dan niet intentioneel) iemand niet aanspreken met zelfgekozen voornaamwoorden (en dan heb ik het niet over hij/zij). Takes some balls om nu een wat conservatievere houding aan te nemen.
Lucas schreef: 15 jul 2018, 14:33 Hoe lang kunnen ze medische ingrepen vergoed door de verzekering überhaupt
verantwoorden als gender toch maar een sociale constructie is? Ik zie transgenderzorg zo naar prive klinieken onder puur informed consent gaan, waar we flink voor moeten dokken. Mensen die echt dysforie hebben gaan daar keihard de dupe van zijn.
Dat is inderdaad het gevolg. Allerlei lobbygroepjes zijn hard bezig om onze hobby (want wat is het precies als het geen aandoening, ziekte, conditie of kwaal is?) van díe lijstjes af te krijgen waaraan je een medische indicatie kunt ontlenen voor je knip -en plakwerken.. want o, o, wat zijn we 'normaal'.. Hang nog zo'n vlag boven je bed; uit het raam voor mijn part en laat de gekte daar stoppen. Dit loopt niet goed af.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Anon20190712 »

Ben het compleet met je eens, dit loopt op deze manier echt niet goed af.
Citizen Erased schreef: 16 jul 2018, 09:35
Uiteindelijk moet er gekozen worden en is niet kiezen ook kiezen: we weten allemaal dat die laatste stroming meer momentum heeft. Sterker nog, men is in allerlei landen praktisch begonnen met het legaliseren van gendertheorie. Er staan zelfs boetes op het (al dan niet intentioneel) iemand niet aanspreken met zelfgekozen voornaamwoorden (en dan heb ik het niet over hij/zij). Takes some balls om nu een wat conservatievere houding aan te nemen.
Ik denk dat veel mensen die hier een wat conservatievere blik op hebben zich niet durven uitspreken. Wat je zegt, it takes some balls, en laten een hoop transgenders zich nou juist kwetsbaar voelen, helemaal in het begin van hun transitie. Je standpunt maken zonder uit de kast te moeten als trans levert ook alleen maar gedoe op, want wat weet jij er nou van als blanke cis man. En als je wel open bent over je trans zijn dan heb je waarschijnlijk last van geïnternaliseerde transfobie. Er valt geen goede discussie te voeren.
Wat er nu gaande is met het beboeten van misgenderen in andere landen, alsof je kan ruiken of iemand toevallig them/they genoemd wil worden, is bizar en levert alleen maar meer segregatie op. Precies datgene waar die lui in eerste instantie zo tegen waren. Ik zie het hier ook die kant op gaan, nu komt er een verbod op 'genderdiscriminatie'...alsof een verbod op discriminatie op basis van geaardheid en geslacht niet voldeed.
Allerlei lobbygroepjes zijn hard bezig om onze hobby (want wat is het precies als het geen aandoening, ziekte, conditie of kwaal is?) van díe lijstjes af te krijgen waaraan je een medische indicatie kunt ontlenen voor je knip -en plakwerken.. want o, o, wat zijn we 'normaal'.. Hang nog zo'n vlag boven je bed; uit het raam voor mijn part en laat de gekte daar stoppen. Dit loopt niet goed af.
Precies mijn angst. Het blijft ook typisch, degene die zeggen op te komen voor de belangen van transgenders zijn de lui die nu hard opweg zijn om ons noodzakelijke zorg af te nemen. Allemaal omwille van een ideologie. :fpalm:
Het maakt de acceptatie van (dare I say, echte) transgenders er ook niet beter op.
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Jannet V »

Heb al eerder geprobeerd hierover een gedachtewisseling los te weken maar heb het blijkbaar nooit goed verwoord. Dit dekt de lading beter en ik hoop dat er nu meer mensen mee gaan denken.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Anon20190712 »

Dat hoop ik ook Jannet!
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Anon20230219 »

Tja ik was zondag voor het eerst bij Trans Clinic en ook daar kreeg ik een beetje een apart gevoel.
Sowieso kost een consult bij diegene persoonlijk 90 euro per uur en in Amsterdam is het gratis.
Het consult aldaar verloopt rommelig en er lopen steeds mensen door je gesprek heen en dan ondanks dat je uitlegt dat je groen licht hebt maar door niemand wordt geholpen krijg je ook aldaar niet een recept mee.
Ze draait een praatje af en heb niet het lef om te zeggen van Ja dat weet ik want dat kan ze niet echt waarderen..
Ook was ze fel tegenstander van Androcur want met alleen vrouwelijk hormoon zou je meer dan genoeg resultaten kunnen behalen..
Ik moest maar 2 maanden gaan nadenken volgens mevrouw.
Vanwege de Gay Parade was er volgende maand geen consult dus zodoende 2 maanden wachten.
Dus het was voor mij echt een reis voor niks gemaakt en de vele uren wachten want het was druk.
Als ze dat aan de telefoon had gezegd dat ik geen recept zou meekrijgen die zondag had ik lekker lui op de bank gebleven.
Met het bovenstaande relaas wil ik gewoon aangeven dat velen nu in het open veld springen rondom de transgender zorg.
Maar of die zorg ook zo goed is?, het blijft een dubbeltje op zijn kant.
Hopelijk dat men de zorg eens goed gaat verbeteren want dit gaat echt een keer goed mis.
Plaats reactie