Nieuwe chat! Zie dit topic.

Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Nieuwsberichten
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Citizen Erased »

We zitten nog altijd niet op een nieuwe pagina, dus ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat ik op 'Voorbeeld' heb gedrukt ipv op 'Verstuur' :fpalm: :mrgreen:
Danielle schreef: 18 jul 2018, 18:36 Gaan we hier nu serieus een discussie voeren over wat je moet doen om 'trans genoeg' te zijn? En ik maar denken dat het trannier-than-thou denken aan het uitsterven was.
Nou, dat lijkt me exact de discussie die zou moeten plaatsvinden op 't moment dat de wachttijden de pan uit rijzen en er een heel ander soort 'transgender' op staat dan traditioneel gebruikelijk is geweest.

(Helaas levert de suggestie wekken dat het inclusieve karakter en 'vrijheid, blijheid'-credo van progressievelingen wel eens de achilleshiel kan zijn van hun beweging je net zo'n lauwe reactie op als aan een neo-nazi vragen of je die Hitler-poster als placemat mag gebruiken.
Dat is ook waarom het even angstvallig stil viel op dit draadje: gevaarlijk terrein.. en als je ze hun zin geeft ook verboden terrein).

Wanneer 99,7% van de mensen gedurende hun hele leven een patroon laten zien van overeenkomende sekse - genderidentiteit - genderexpressie kan je niet met droge ogen claimen dat daar sprake is van een sociale constructie.
Zeker niet wanneer ook duidelijk is dat dat bij 0,3% niet helemaal jofel is gegaan, maar toch in ieder geval die laatste twee een constante factor blijken en conversietherapie niet werkt om ze iets anders wijs te maken.
Nieuw is de notie dat die drie-eenheid onafhankelijk van elkaar kan bestaan en verschillen, soms zelfs van dag-tot-dag.
Dat is nl. wel een sociale constructie. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor, maar men ziet er geen 'kwaad' in, zoals bij alle ideologieën die uiteindelijk op de klippen lopen.
Er staat nogal wat op het spel, dus het is te hopen dat men op tijd wakker wordt.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Eva »

Dit is wat jij, Irene, citeerde uit mijn bericht:
Eva schreef.: ↑wo mei 09, 2018 4:43 pm
Kom dus gewoon zoals jij je het prettigste voelt. Je komt natuurlijk niet vermomd als drag queen, strandwacht of in groot gala. Ook is het geen travestiefeestje. We gaan als gewone mensen naar een gewoon café.
Breng ook gerust iemand mee die betrokken is, je partner bijvoorbeeld. Dat doen er wel meer en we bijten geen van allen
En dit was jouw reactie daarop:
kom gerust als Koekiemonster naar SamSamstraat
Je haalt dat de laatste tijd vaker uit en Ik ontkom niet aan de indruk dat je onze activiteiten belachelijk wilt maken. Eerder deze week heb je een erg persoonlijke aanval op mij geplaatst en heeft Emma, om escalatie te voorkomen je duidelijk gemaakt dat dit niet de bedoeling is.

Je lijkt het echter allemaal wel aanvaardbaar te vinden en blijft op de oude voet stelling nemen. Het is nu genoeg, het beste.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Emma »

Terug on topic, ik ben voor, maar ik wilde nog even iets ophelderen:
Irene schreef: 19 jul 2018, 22:04 Kijk.. je kunt het niet eens zijn met de inhoud of de opmerkingen wat 'flauw' vinden, maar ze zomaar verwijderen? dat roept op een open forum toch ongewenste gedachten op.. Ik heb verder ook geen zin in 'n potje trollen of treiteren, :whistle:
Een open forum? Daar kunnen we al over discussiëren. Het is in ieder geval niet gelijk aan de openbare ruimte. Maar zelfs daar geeft het recht om te zeggen wat je denkt, je de plicht om te denken over wat je zegt. En anderen voor gek zetten gewoon omdat je daar zin in hebt, lijkt me niet de bedoeling.

Voor wie vindt dat dat wel moet mogen hier: rechtsbovenaan is een linkje ‘uitloggen’. Klik daar op, verwijder alles met ‘t-nederland.nl’ uit je browse-geschiedenis en gooi alle bookmarks naar t-nederland.nl weg, en voeg het volgende toe aan je hosts file: 127.0.0.1 t-nederland.nl www.t-nederland.nl.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Emma »

Ik vind het depathologiseren wel een goed idee, zolang dat berust op de gedachte dat we niet ziek zijn.

Niet ziek zijn betekent niet dat een behandeling dan maar geld moet gaan kosten. Je kunt het ook zien als preventie, het voorkomen van schade aan de gezondheid. En er zijn genoeg voorbeelden te noemen, bijvoorbeeld preventieve operaties als je drager bent van het BRCA gen. En zo zijn er veel meer te noemen. Genderdysforie levert dan (gezondheidstechnisch gezien) geen direct fysieke schade op, maar wel geestelijke gevolgschade. En die kost de maatschappij ook geld.

Verder heeft iedereen het recht om af te zien van medische behandelingen. Wie dat doet in het genderspectrum is niet minder trans of zo. Iemand mag nooit verplicht worden een medische ingreep te ondergaan. En andersom: het simpele feit dat er mensen zijn die afzien van behandeling, mag nooit tot de conclusie leiden dat het dan wel meevalt en dat de rest dus maar aanstellers zijn.

Bewijzen dat je transgender bent, dat kun je nooit. Dat onomstotelijk bewijs kun je niet leveren. Het beste bewijs, als dat nodig is, is om uberhaupt bereid te zijn de behandelingen te ondergaan. Andersom geldt het niet dat als iemand daar niet toe bereid is, die persoon dan geen transgender is. En ik denk dat daar de crux van de hele discussie zit, die twee worden voor het gemak maar aan elkaar gekoppeld. En dat kan niet.

Over sociale constructies: ze zijn er. Bijvoorbeeld het verschil tussen mannen- en vrouwenkleren, of de rolverdeling tussen mannen en vrouwen. Die verschillen veranderen met de tijd en met de plaats op de wereld waar je bent. Wij transen gebruiken ze meestal ten volle, om gemakkelijker onze definitieve plek in de maatschappij terug te vinden. Maar voor velen zijn ze ook verwarrend, omdat die maatschappelijke indeling vrij binair is, en wij, doordat we gedwongen worden over onszelf na te denken, gaan beseffen dat dat binaire niet met je gevoel hoeft te stroken. Mensen die zich geen transgender voelen zijn vaak net zo non-binair, zonder het te beseffen. Kijk om je heen, de meerderheid voldoet niet aan die sociale binary, maar ze hebben er nog nooit over nagedacht omdat dat niet hoeft, ze doen maar wat het beste uitkomt. In ieder geval is het niet zo dat je transgender bent alleen maar omdat je ook wel eens een rok aan wilt of automonteur wilt worden. De behoefte om aan dat sociale deel te voldoen is maar een symptoom, en het wegnemen van sociale constructies is alleen symptoombestrijding, ook dan blijven transgenders gewoon bestaan.

En volgens mij zijn we er dan. Dat dat maatschappelijk allemaal wat gevoelig ligt, komt door het simpele feit dat veel mensen het hele transgender verhaal maar raar vinden. Maar er is geen enkele reden om ons daar door te laten leiden, toch?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Danielle »

Citizen Erased schreef: 20 jul 2018, 12:00 We zitten nog altijd niet op een nieuwe pagina, dus ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat ik op 'Voorbeeld' heb gedrukt ipv op 'Verstuur' :fpalm: :mrgreen:
Danielle schreef: 18 jul 2018, 18:36 Gaan we hier nu serieus een discussie voeren over wat je moet doen om 'trans genoeg' te zijn? En ik maar denken dat het trannier-than-thou denken aan het uitsterven was.
Nou, dat lijkt me exact de discussie die zou moeten plaatsvinden op 't moment dat de wachttijden de pan uit rijzen en er een heel ander soort 'transgender' op staat dan traditioneel gebruikelijk is geweest.
Een meetlatje waarmee het VUmc objectief kan meten of je trans genoeg bent binnen te mogen? Zodat ze nog meer poortwachter worden dan wat ze nu al zijn? Dr onderzoeken van Swaab opduiken? Of een 'commissie van wijze transen' waar je op audiëntie moet om te bewijzen dat je jezelf bent.

Dat zijn de dingen die nodig zijn als je 'een ander soort transgender' wilt weren in de zorg. Zijn we weer terug in de jaren '80.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Citizen Erased »

Danielle schreef: 20 jul 2018, 17:20 Een meetlatje waarmee het VUmc objectief kan meten of je trans genoeg bent binnen te mogen? Zodat ze nog meer poortwachter worden dan wat ze nu al zijn? Dr onderzoeken van Swaab opduiken? Of een 'commissie van wijze transen' waar je op audiëntie moet om te bewijzen dat je jezelf bent.

Dat zijn de dingen die nodig zijn als je 'een ander soort transgender' wilt weren in de zorg. Zijn we weer terug in de jaren '80.
Mwah. Het loslaten van ideologie en je bezig houden met dat wat je wel zeker weet wanneer er zoveel onzeker is volstaat al. De grote vraag is of gendercreatievelingen op lange termijn gebaat zijn bij genderzorg. Ik denk van niet.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Anon20190712 »

Danielle schreef: 20 jul 2018, 17:20 [quote="Citizen Erased" post_id=137093 time=<a href="tel:1532080858">1532080858</a> user_id=1479]
We zitten nog altijd niet op een nieuwe pagina, dus ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat ik op 'Voorbeeld' heb gedrukt ipv op 'Verstuur' :fpalm: :mrgreen:

[quote=Danielle post_id=136973 time=<a href="tel:1531931808">1531931808</a> user_id=143]
Gaan we hier nu serieus een discussie voeren over wat je moet doen om 'trans genoeg' te zijn? En ik maar denken dat het trannier-than-thou denken aan het uitsterven was.

Nou, dat lijkt me exact de discussie die zou moeten plaatsvinden op 't moment dat de wachttijden de pan uit rijzen en er een heel ander soort 'transgender' op staat dan traditioneel gebruikelijk is geweest.
Een meetlatje waarmee het VUmc objectief kan meten of je trans genoeg bent binnen te mogen? Zodat ze nog meer poortwachter worden dan wat ze nu al zijn? Dr onderzoeken van Swaab opduiken? Of een 'commissie van wijze transen' waar je op audiëntie moet om te bewijzen dat je jezelf bent.

Dat zijn de dingen die nodig zijn als je 'een ander soort transgender' wilt weren in de zorg. Zijn we weer terug in de jaren '80.
Trans genoeg zou je zeker niet moeten zijn voor een medische behandeling wanneer hetgeen je dwars zit het sociale aspect is; genderexpressie en genderrollen. Als je omwille van je vrouwelijkheid of mannelijkheid gaat sleutelen aan jezelf, dan ben je niks anders dan Dolly Parton. Waar eerst ‘je identificeren met het andere geslacht’ en lijden door de dysforie nodig was om je transseksueel te noemen en behandeling te kunnen krijgen is nu ongemak met sociale rollen, je mannelijk, vrouwelijk of geen van beide voelen genoeg om in transitie te gaan en gooien we het onder de noemer transgender. Dat is nogal wat.

Genderexpressie en de sociale rollen, dat zijn dingen waar je zelf mee aan de slag kan, waar velen van ons na hun jeugd een plek in vinden en sommigen mee blijven spelen of tegen vechten. Maar het is wat anders dan transseksueel zijn. Als zo iemand wil knutselen aan zichzelf zou dat wat mij betreft mogelijk moeten zijn, maar niet vergoed moeten worden. Net zo als we plastische chirurgie voor vrouwen die nog vrouwelijker willen zijn niet vergoeden, of ouderen die jonger willen lijken. Daar komt nog bij dat die groep voornamelijk links en activistisch is en slachtofferschap verheerlijken (oppression points, spaar ze allemaal), het is dus politiek, het gaat om de maatschappij, de rol, om mannelijkheid/vrouwelijkheid en niet om man zijn of vrouw zijn.

Die poortwachter functie is heel belangrijk.
Zoals Emma ook zei, als je een brca genmutatie hebt kun je ook vergoed noodzakelijke preventieve operaties krijgen. Heb ik toevallig gehad, gaat heel wat aan vooraf. Mensen die alleen bang zijn voor kanker krijgen niet zomaar een preventieve operatie. Mensen die kanker in de familie hebben ook niet. Het moet specifiek gaan om die mutatie. Daar gaat een heel proces aan vooraf. Kaf van het koren scheiden, zeg maar. En dat gebeurt nu dus steeds minder in de genderzorg.

Zoals mijn vu psycholoog laatst zei; geef goed aan bij de artsen dat je de tijd wil nemen, het hele team heeft het idee vaart te moeten maken omdat we zo’n wachtlijst hebben en we in het verleden soms wat te lang de tijd hebben genomen’.

Ik voorspel dat we over een aantal jaar een hoop spijtoptantjes krijgen onder die nieuwe groep transgenders die nu op de wachtlijst verschijnen.
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door JustMe »

:doh: Hoeveel zogenaamde gendercreativelingen zitten er bij de dan bij die aanmeldingen? .

Je kan net zo goed zeggen dat de duivel er achter zit.

Zelfde geldt voor de theorie dat de invloed van ‘gender als sociale constructie’ de oorzaak is van de toename in het aantal aanmeldingen

Dit soort onderbuik uitspraken zijn een beetje de rode draad Hier.

Dit is overigens wel een feit: Om te bepalen of iemand dan wel trans genoeg is zal je ze moeten onderzoeken en daarvoor is....een wachtlijst.

Mischien kan je ook nog proberen of de kandidaat transen licht genoeg zijn om te drijven op water? Verzuipt de aspirant trans dan slaagt deze voor de test, als de aspirant blijft drijven dan moet het een gendercreatieveling zijn (op de brandstapel). Dat lost de wachtlijsten vast wel op. :dance:
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Citizen Erased »

JustMe schreef: 20 jul 2018, 20:32 Dit soort onderbuik uitspraken zijn een beetje de rode draad Hier.
JustMe schreef: 20 jul 2018, 20:32 Mischien kan je ook nog proberen of de kandidaat transen licht genoeg zijn om te drijven op water? Verzuipt de aspirant trans dan slaagt deze voor de test, als de aspirant blijft drijven dan moet het een gendercreatieveling zijn (op de brandstapel). Dat lost de wachtlijsten vast wel op. :dance:
Je meent het..
JustMe schreef: 20 jul 2018, 20:32 :doh: Hoeveel zogenaamde gendercreativelingen zitten er bij de dan bij die aanmeldingen? .

Je kan net zo goed zeggen dat de duivel er achter zit.

Zelfde geldt voor de theorie dat de invloed van ‘gender als sociale constructie’ de oorzaak is van de toename in het aantal aanmeldingen.
Geef één goede verklaring voor de dramatisch veranderde verhoudingen in het aantal man-vrouw vrouw-man aanmeldingen, wanneer die niets te maken zou hebben met het dwangmatige bekijken van gender als een sociale constructie en het omarmen van aaibare, feminiene mannelijkheid?
Waar van oudsher de nadruk op man-vrouw lag, is het nu vrouw-man wat de boventoon voert. In sommige landen gaat dat zelfs over 70 om 30% van de nieuwe aanmeldingen.
Onderbuik? Cijfertjes. Feiten. Ik ben heel benieuwd.
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door JustMe »

Nou mischien zou grotere aandacht in de media en grotere acceptatie er wat mee te maken kunnen hebben? Dat is iets van de laatste jaren. Die theorie over gender is al zeker een jaar of veertig populair.

Je geeft trouwens geen antwoord op mijn vraag.

Ook typisch dat je kristallen bol je nu verteld dat ze allemaal een aaibaar, vrouwelijk en toch ook weer mannelijk willen zijn. Mischien moet je dat ding eens de deur uit doen.

In je argument sluipt trouwens een stukje ondersteuning voor gender als sociale rol. Waarom zouden vrouwen mannelijkheid willen omarmen als ze geen trangender zijn?

Je kan je argument heel makkelijk nog verder omdraaien: “De drijfveer voor het aanmelden van ftm’s is dat je in deze wereld waar vrouwen onder duim worden gehouden je beter man kan zijn. Gender is niet meer dan een sociale constructie en een methode om vrouwen te onderdrukken.”

Beide argumenten zijn even weinig ondersteund door feiten en daarmee even geldig (totaal niet).