Nieuwe chat! Zie dit topic.

Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Elise »

Lucas schreef: 15 jul 2018, 14:33
Inderdaad. Heb daardoor zelf besloten niet langer te wachten met de laatste stappen van het traject, heb het gevoel dat ik de crash voor moet zijn.
Ik snap niet dat ze enerzijds tot onderzoeksresultaten komen die biologische oorzaak bevestigen, secuur te werk willen gaan om geen spijtoptanten te krijgen, de zorg betaalbaar en onder de basisverzekering willen behouden, maar ondertussen meeliften op een maatschappelijke trend dat gender (ipv genderexpressie) een sociale constructie zou zijn en die de man-vrouw tweedelig als achterhaald zien. Hoe lang kunnen ze medische ingrepen vergoed door de verzekering überhaupt
verantwoorden als gender toch maar een sociale constructie is? Ik zie transgenderzorg zo naar prive klinieken onder puur informed consent gaan, waar we flink voor moeten dokken. Mensen die echt dysforie hebben gaan daar keihard de dupe van zijn.
Goed punt Lucas, dit is ook iets waar ik me zorgen om maak.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Danielle »

Gaan we hier nu serieus een discussie voeren over wat je moet doen om 'trans genoeg' te zijn? En ik maar denken dat het trannier-than-thou denken aan het uitsterven was.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Jannet V »

Danielle schreef: 18 jul 2018, 18:36 Gaan we hier nu serieus een discussie voeren over wat je moet doen om 'trans genoeg' te zijn? En ik maar denken dat het trannier-than-thou denken aan het uitsterven was.
Nee dat gaan we niet doen, heeft er zelfs helemaal niets mee te maken. (maar misschien antwoord je op het verkeerde draadje?)
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Gwenda
Berichten: 825
Lid geworden op: 06 nov 2016, 18:03
Gender: Trans MtF
Locatie: omg Leiden

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Gwenda »

Elise schreef:
Lucas schreef: 15 jul 2018, 14:33
Inderdaad. Heb daardoor zelf besloten niet langer te wachten met de laatste stappen van het traject, heb het gevoel dat ik de crash voor moet zijn.
Ik snap niet dat ze enerzijds tot onderzoeksresultaten komen die biologische oorzaak bevestigen, secuur te werk willen gaan om geen spijtoptanten te krijgen, de zorg betaalbaar en onder de basisverzekering willen behouden, maar ondertussen meeliften op een maatschappelijke trend dat gender (ipv genderexpressie) een sociale constructie zou zijn en die de man-vrouw tweedelig als achterhaald zien. Hoe lang kunnen ze medische ingrepen vergoed door de verzekering überhaupt
verantwoorden als gender toch maar een sociale constructie is? Ik zie transgenderzorg zo naar prive klinieken onder puur informed consent gaan, waar we flink voor moeten dokken. Mensen die echt dysforie hebben gaan daar keihard de dupe van zijn.
Goed punt Lucas, dit is ook iets waar ik me zorgen om maak.
Ik sluit me hierbij aan. Ik krijg het gevoel dat door de wijziging van de wet die het makkelijker maakt je geslacht te laten wijzigen er veel meer aanmeldingen zijn bij zorgaanbieders. Nu lijkt het erop alsof er aan schade beperking wordt gewerkt. Zeker nu er wetenschappers opstaan die zeggen dat je met een scan ‘genderidentiteitsissues’ zou kunnen aantonen. De andere beweging is dat genderissues ineens geen aandoening meer zijn. Daarmee ontstaat er een bijzondere situatie. Als genderissues geen aandoening meer zijn is er dus geen ziekte en hoeft men vanuit een verzekeraar niets te vergoeden. Gegeven de kosten van een transitie, zullen de verzekeraars daar best voor te porren zijn.
Het erge is dat velen wel degelijk psychisch lijden als ze niet naar hun wensgeslacht kunnen leven. Ik durf mijn hand in het vuur te steken dat menige transgender depressie ervaart in een of andere vorm of mate. Wachttijden bij een instelling maken het er niet beter op.
Ik ben net als de vorige posters er ook bang voor dat er weer een stok wordt gezocht om iets niet te hoeven doen. Volgens mij vragen we als transgender niet veel. We vragen:
- op redelijke termijn gehoord en geholpen te worden;
- door de medemens als gewoon mens behandeld worden, met dezelfde rechten als ieder ander op werk, opleiding en inkomen;
- gelijke mogelijkheden in behandeling.

Er zijn voorbeelden van transgenders die redelijk succesvol door hun transitie gaan, echter velen van deze groep hadden financieel waarschijnlijk betere middelen als de gemiddelde modale persoon. Door deze bewegingen lijkt het voor iedere persoon waar dan ook in het traject een issue te gaan worden of er nog wel vergoedingen zijn. Dit raakt niet alleen beginnende transgenders, het raakt ook anderen die al door het grootste deel van hun transitie heen zijn. Kosten van hormonen blijven immers na de transitie gewoon komen.

Gevolg is waarschijnlijk meer mensen die zelf hormonen gaan proberen. Of mensen die er zelf een eind aan maken. Gelukkig komen er onder andere door acties als bel 113 meer cijfers boven tafel komen. Het is dus zaak die cijfers ook in de pers en de politiek te krijgen.

Ook denk ik dat er een markt is voor ‘deskundigen’ die zich ik het big-register weten te laten registreren en dan voor een leuk bedragje een verklaring af willen geven. Ik realiseer me de misschien wat negatieve uitspraak in deze laatste zin. Helaas zijn de tekenen er ook.

De eerste bewegingen dat gender een sociale constructie is zijn er al. De staat spreekt niemand meer met dhr of mevr aan. Op zich is dat een goede zaak. Echter in de sociale omgang is enig gebruik van gender voor velen van ons wel belangrijk. De juiste aanhef die past bij je gevoel mag best geuit worden. Iedereen blij, denk ik.

Al met al is dit een complexe discussie. Ik denk wel dat we als mensen met transgender gevoelens nu onze stem hard moeten laten horen. Dit moeten we doen ongeacht of we nu wel of niet transitie plannen hebben. Iedere persoon heeft recht op een gewoon leven met gelijke kansen, ongeacht je eigen gevoelens ten opzichte van je lijf en je biologische uitvoering. En daar mag best ruimte voor zijn. One size fits all is al lang niet meer van deze tijd.
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Citizen Erased »

Waarom is mijn post geruisloos verwijderd? Tenenkrommend.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Eva »

Post verwijderd? Ik vermoed dat er iets anders mis is gegaan. Berichten worden hier niet zomaar verwijderd hoor, wees gerust :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Emma »

Citizen Erased schreef: 19 jul 2018, 12:03 Waarom is mijn post geruisloos verwijderd? Tenenkrommend.
Wat mij wel eens overkomt is dat ik iets post maar dan na het posten een waarschuwing krijg dat iemand anders intussen ook gepost heeft. Dan moet je nog een keer op ‘verzenden’ klikken, doe je dat niet, dan verdwijnt je post voordat oe geplaatst wordt...

Censuur wordt hier niet toegepast, laat staan stille censuur.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Anon20180730 »

Emma schreef: 19 jul 2018, 20:57

Censuur wordt hier niet toegepast, laat staan stille censuur.
Nou Emma.. eerdere post van mij zijn vorige maand <zonder enig nader bericht> tot tweemaal toe gewoonweg verwijderd. Ik kon het eerst bijna niet geloven.
Kijk.. je kunt het niet eens zijn met de inhoud of de opmerkingen wat 'flauw' vinden, maar ze zomaar verwijderen? dat roept op een open forum toch ongewenste gedachten op.. Ik heb verder ook geen zin in 'n potje trollen of treiteren, :whistle:
Gebruikersavatar
Gwenda
Berichten: 825
Lid geworden op: 06 nov 2016, 18:03
Gender: Trans MtF
Locatie: omg Leiden

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Gwenda »

Irene schreef:
Emma schreef: 19 jul 2018, 20:57

Censuur wordt hier niet toegepast, laat staan stille censuur.
Nou Emma.. eerdere post van mij zijn vorige maand <zonder enig nader bericht> tot tweemaal toe gewoonweg verwijderd. Ik kon het eerst bijna niet geloven.
Kijk.. je kunt het niet eens zijn met de inhoud of de opmerkingen wat 'flauw' vinden, maar ze zomaar verwijderen? dat roept op een open forum toch ongewenste gedachten op.. Ik heb verder ook geen zin in 'n potje trollen of treiteren, :whistle:
Ik vind dit te ver gaan @Irene. Er kunnen talloze technische redenen zijn waarom iets niet werkt. Uitspraken doen die je niet kunt onderbouwen met enig bewijs van manipulatie vind ik ongepast. Iedere handeling ook (al dan niet bewust) iets verwijderen laat sporen na. Ik zou het fijn vinden als je je uitspraak onderbouwd of je zwijgt, want dit gaat nergens over.

Ik heb ook wel eens een issue hier. Mij lukte het niet om bij een paar introductie berichten te reageren. Dat is opgelost. Het wijzen naar iemand zonder zelf onderzocht te hebben hoe en wat is erg makkelijk.

Graag terug on topic.
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc

Bericht door Anon20180730 »

vond 't verwijderen en 't topic sluiten ook ver gaan. Ging nergens over.
Ik zit niet aan de knoppen en 'T zal niet vaker gebeuren, want anders was er wel gemekker, maar heeft wel degelijk plaatsgevonden :o (dat weten ze ook wel)