Transgender op de Zuidas

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Transgender op de Zuidas

Bericht door Jannet V »

Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Gwenda
Berichten: 825
Lid geworden op: 06 nov 2016, 18:03
Gender: Trans MtF
Locatie: omg Leiden

Re: Transgender op de Zuidas

Bericht door Gwenda »

Gaaf stuk. Het kan dus ook anders.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8018
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Transgender op de Zuidas

Bericht door Emma »

Interessante peptalk. Jammer dat die niet voor iedereen van toepassing is. Ik herken best wat dingen, omdat ook mijn transitie me niet in een financieel of sociaal gat heeft gestort. Maar ik ben niet blind, en zie dat er mensen zijn die gewoon steun nodig hebben, diezelfde peptalk, of gewoon een schop onder hun kont. Ik vind het wat neerbuigend, die conclusie aan het einde, en daar ga ik niet in mee.

Misschien dat ik me wat teveel persoonlijk aangesproken voel, aangevallen misschien zelfs. Maar wat werkt voor de een is nu eenmaal niet altijd van toepassing op een ander.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Transgender op de Zuidas

Bericht door Benjamin »

Ik deel jouw sentiment, @Emma. Het had best wat vriendelijker en inclusiever gekund.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Gwenda
Berichten: 825
Lid geworden op: 06 nov 2016, 18:03
Gender: Trans MtF
Locatie: omg Leiden

Re: Transgender op de Zuidas

Bericht door Gwenda »

Ik ben het zeker met je eens Emma, de conclusie is wel erg kort door de bocht. Ik deel jouw stelling over mensen die een ‘schop onder de kont’ mogen krijgen. Dat is zeker zo.

Wat wel goed aan dit verhaal is dat men laat zien dat er groepen mensen zijn die vinden dat ze zomaar kunnen afwijzen, zonder gevolgen. Ook ik merk wel wat daarvan, het grappige is als je er niet op reageert er ook vaak niets gebeurd.
Gebruikersavatar
Gwenda
Berichten: 825
Lid geworden op: 06 nov 2016, 18:03
Gender: Trans MtF
Locatie: omg Leiden

Re: Transgender op de Zuidas

Bericht door Gwenda »

Benjamin schreef:Ik deel jouw sentiment, [mention]Emma[/mention]. Het had best wat vriendelijker en inclusiever gekund.
Eens Benjamin. Inclusief is het goede woord.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Transgender op de Zuidas

Bericht door Jer158 »

Het laatste citaat vind ik ook kort door de bocht. Daar komt nog bij dat niet iedereen de luxe heeft om als cis te passen.

Wat betreft de inclusie van de T in LHBT, vertelde iemand mij laatst: "We worden door dezelfde mensen in elkaar geslagen." Dat was voor mij de spijker op zijn kop.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Transgender op de Zuidas

Bericht door Anon20190712 »

Dat laatste citaat vind ik juist wel oke, beetje kort door de bocht ja, maar ik snap het wel.
Je compleet in het LHBT wereldje begeven levert vooral op dat je jezelf als 'anders' en als slachtoffer blijft zien, ipv dat je leert gewoon als jezelf,stevig in je schoenen, op te gaan in de maatschappij.

Helemaal het COC is een verschrikking, L haat H en B, H haat L en B, L, H en B haten T.
Ik heb daar avonden meegemaakt waar er speciale ruimtes waren voor transgenders om 'veilig' te kunnen praten, waarbij de rest van de club door de ramen stonden aapjes te kijken en men niet naar de wc van eigen keuze kon omdat je daar werd weggepest. Dat leverde alleen maar meer bevestiging van het slachtofferschap op. Het beeld waarmee ik destijds daar wegliep was dat ik als ftm & homo nooit een partner zou vinden, durfde alleen nog thuis naar de wc en was gewaarschuwd dat die enge cismensen en heteronormatieve maatschappij mij nooit zou accepteren. Gelukkig kwam ik er snel achter dat dat echt bullshit is, het ligt aan hoe jij jezelf opstelt.

Natuurlijk is het fijn dat er plekken zijn die hulp kunnen bieden en waar je contact kan hebben met lotgenoten, ik ben blij dat die plekker er zijn, maar ik zie om me heen dat mensen makkelijk kunnen blijven hangen in dat kleine LHBT kringetje met dat vreemde wereldbeeld waardoor ze zich buiten de maatschappij plaatsen. De wereld vol onbegrip en haat tegen transgenders die zij zien, heb ik nooit meegemaakt, ook niet toen ik nog totaal niet passabel was.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8018
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Transgender op de Zuidas

Bericht door Emma »

Ik denk dat het belangrijk is om beide kanten te laten zien, en dat een deel van het onveilige gevoel dat je kunt hebben soms ook alleen voortkomt uit je eigen perceptie. Maar dat is een andere discussie.
Lucas schreef:Helemaal het COC is een verschrikking, L haat H en B, H haat L en B, L, H en B haten T.
Dat is maar net bij welk COC je terecht komt. “Het COC” bestaat niet, elk regionaal COC staat op zichzelf, met eigen mensen, eigen activiteiten en eigen inzichten. “Mijn” COC herken ik er in ieder geval niet in, al weet ik wel dat er buiten het COC homogeoepen bestaan die anderen het licht in de ogen niet gunnen. Maar die voelen zich bij een inclusief COC sowieso niet thuis.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Transgender op de Zuidas

Bericht door Benjamin »

In mijn ervaring is ¨het COC¨ in die plaatsen waar ik heb gewoond, ook om te janken. Ik word er niet echt gelukkiger door ofzo en ik vind het nogal een gedateerd iets.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -