Nieuwe chat! Zie dit topic.

Prijsbepaling verzekeraars

Nieuwsberichten
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Prijsbepaling verzekeraars

Bericht door anon20181206 »

https://www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/zo- ... ehandeling
Zorgplicht

Overigens is er nog wel een grote en belangrijke 'maar': zorgverzekeraars hebben wel een zorgplicht. Dat betekent dat zij ervoor moeten zorgen dat hun klanten op tijd en in de buurt de zorg kunnen krijgen waar zij recht op hebben, die ook van goede kwaliteit moet zijn.

Daarom moet de verzekeraar wel genoeg zorg inkopen. Doen ze dat niet, dan overtreden ze de wet. De NZA houdt daar toezicht op. Klanten kunnen ook daar terecht met klachten, vertelt Erik Bloem van de NZA.
Maak ik hieruit op dat Eindhoven -> Amsterdam VU niet echt in de buurt ligt?
Zorgplicht:

Wat de zorgplicht precies betekent, is nauwkeurig vastgelegd in regels van de NZA. Voor de GGZ geldt bijvoorbeeld dat je maximaal vier weken op een wachtlijst mag staan voor je gezien wordt. 80 procent van de aanmeldingen moet binnen drie weken gezien zijn.
Dat de wachtlijst genderdysforie zo'n 2 jaar is?
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Prijsbepaling verzekeraars

Bericht door Emma »

Helaas gelden voor de transgenderzorg andere normen. Er zijn al langer plannen om dat te veranderen, maar het is nog niet haalbaar gebleken om dat ook daadwerkelijk te doen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Prijsbepaling verzekeraars

Bericht door Danielle »

Emma schreef: 13 aug 2018, 20:29 Helaas gelden voor de transgenderzorg andere geen normen.
Fixed that for you. Het grote probleem is dat er gewoon geen normen zijn en de Zorgautoriteit dus niets heeft om te handhaven. Meer dan vriendelijk verzoeken kunnen zij, en ook de minister, momenteel niet. Er is wel wat beweging, zowel in het opstellen van normen (maar dat is een zeer burocratisch proces) als een expliciete wens tot decentralisatie vanuit het ministerie.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Prijsbepaling verzekeraars

Bericht door Emma »

Je hebt gelijk. Aan de andere kant, geen norm is ook een norm.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]