Sport moet af van m/v

Nieuwsberichten
Plaats reactie
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Sport moet af van m/v

Bericht door anon20181206 »

http://www.standaard.be/cnt/dmf20181017_03853007

Als het goed is kun je het zo lezen, of geef een vals emailadres op, werkt ook.
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Sport moet af van m/v

Bericht door Alice »

Ook te lezen zonder inloggen ofzo,
https://tinyurl.com/y6wbbo25
interview US,
https://tinyurl.com/ycedhl4a

"In 2016, the International Olympics Committee scrapped a policy which meant trans athletes had to have undergone gender reassignment therapy followed by two years of hormone therapy in order to compete.
They now allow trans men to take part in men’s competitions without restriction, though trans female athlete’s total testosterone level in serum must remain below 10 nmol/L for at least a year before competing."
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Sport moet af van m/v

Bericht door Anon20190516 »

Vooral de reacties van lezers op het artikel zijn afschuwelijk!!
Offline
Daniet
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2018, 21:34
Gender: Trans FtM

Re: Sport moet af van m/v

Bericht door Daniet »

Ik kan de frustratie van menig mens wel begrijpen. Ik ben zelf geen sportfanaat, maar voor zover ik weet gaat sporten om het verzetten van fysieke limieten in het lichaam, oftewel records zetten. Iig bij wedstrijden.

Het is in dat geval niet 'eerlijk' om transvrouwen (of -mannen) daaraan mee te laten doen. Ik snap dat ons volk er graag bij wil horen en graag mee wil doen zoals 'gewone' mannen en vrouwen, maar ik ben bang dat zulke acties juist alleen maar voor meer problemen voor de transcommunity zorgt
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Sport moet af van m/v

Bericht door Anon20190508 »

Het is nu helaas eenmaal waar dat veel trans vrouwen een fysiek voordeel hebben op cis vrouwen, zoals langere ledematen (ik zeg dus VEEL, niet iedereen), toch een andere spierverdeling, etcetera. Daartegen zijn trans mannen regelmatig leniger dan menig cis man. Ik ben echt voor equality, maar in de topsport gelden er gewoon regels en vind ik dat dit soort voor- en nadelen in overweging moeten worden genomen. Zijn trans mannen en trans vrouwen gelijk aan de cis-bevolking? Ja, natuurlijk, maar met zulke heftige fysieke inspanningen... ja, dat ligt gewoon anders, vind ik.
Je laat een deftig chihuahuatje toch ook niet racen tegen een rottweiler en noemt de race eerlijk? (rotvergelijking, ja, breek me de bek niet open)
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Sport moet af van m/v

Bericht door Simão »

Een transman zal in het algemeen eerder in het nadeel zijn en daarom heeft eigenlijk niemand een probleem met transmannen bij de heren. Transvrouwen bij de dames is een ander ding wegens de hormonen die juist zorgen voor kracht (testosteron). Daarom stellen ze aan dat niveau een limiet. Meer is niet nodig. Zelfs in topsport is gewoon niet iedereen echt gelijk (in kracht, lenigheid, snelheid), dus ongelijkheid op zich is geen probleem. Men heeft alleen iets tegen teveel voordeel. Daarom is doping niet toegestaan.
Wat andere deelnemers en toeschouwers er van vinden is niet relevant, alles went. Er is vroeger ook ophef geweest over vrouwen op zich in sport, maar die zijn er toch bijgekomen. Kwestie van regels aanpassen en volharden.
Die er niet mee kan dealen, komt maar gewoon niet opdagen. Zo blijven de mensen die er wel mee om kunnen gaan over en veranderd het vanzelf.
Eros schreef: 03 dec 2018, 21:36 Je laat een deftig chihuahuatje toch ook niet racen tegen een rottweiler en noemt de race eerlijk? (rotvergelijking, ja, breek me de bek niet open)
Het mag dan geen eerlijke race lijken, maar in sport mag men het wel gewoon proberen. Je doet sport namelijk voor jezelf.
Er zijn in veel sporten ook gradatie systemen waarin je opklimt en als je een niveau niet haalt, dan haal je het gewoon niet, maar het blijft een persoonlijk iets.
Als je weet dat je de tijd van de beste die mee doet niet kunt halen, dan weet je dat je geen eerste wordt, maar dat is geen reden om niet mee te doen en een eigen record proberen te vestigen...
Andersom, als je de snelste bent blijf je toch ook niet thuis omdat de rest langzamer is? Je wilt gewoon je eigen records verbeteren.

Er zijn ook nog sporten waarbij "handicaps" worden ingezet om de deelnemers gelijke kansen te geven.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Daniet
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2018, 21:34
Gender: Trans FtM

Re: Sport moet af van m/v

Bericht door Daniet »

Simão schreef: 04 dec 2018, 12:01 Een transman zal in het algemeen eerder in het nadeel zijn en daarom heeft eigenlijk niemand een probleem met transmannen bij de heren. Transvrouwen bij de dames is een ander ding wegens de hormonen die juist zorgen voor kracht (testosteron). Daarom stellen ze aan dat niveau een limiet. Meer is niet nodig. Zelfs in topsport is gewoon niet iedereen echt gelijk (in kracht, lenigheid, snelheid), dus ongelijkheid op zich is geen probleem. Men heeft alleen iets tegen teveel voordeel. Daarom is doping niet toegestaan.
Wat andere deelnemers en toeschouwers er van vinden is niet relevant, alles went. Er is vroeger ook ophef geweest over vrouwen op zich in sport, maar die zijn er toch bijgekomen. Kwestie van regels aanpassen en volharden.
Die er niet mee kan dealen, komt maar gewoon niet opdagen. Zo blijven de mensen die er wel mee om kunnen gaan over en veranderd het vanzelf.
Eros schreef: 03 dec 2018, 21:36 Je laat een deftig chihuahuatje toch ook niet racen tegen een rottweiler en noemt de race eerlijk? (rotvergelijking, ja, breek me de bek niet open)
Het mag dan geen eerlijke race lijken, maar in sport mag men het wel gewoon proberen. Je doet sport namelijk voor jezelf.
Er zijn in veel sporten ook gradatie systemen waarin je opklimt en als je een niveau niet haalt, dan haal je het gewoon niet, maar het blijft een persoonlijk iets.
Als je weet dat je de tijd van de beste die mee doet niet kunt halen, dan weet je dat je geen eerste wordt, maar dat is geen reden om niet mee te doen en een eigen record proberen te vestigen...
Andersom, als je de snelste bent blijf je toch ook niet thuis omdat de rest langzamer is? Je wilt gewoon je eigen records verbeteren.

Er zijn ook nog sporten waarbij "handicaps" worden ingezet om de deelnemers gelijke kansen te geven.
Ik snap je punt, maar er zit een verschil tussen sport voor t plezier en wedstrijd sport. En er zit ook een verschil tussen vrouwen-sport, warbij het gaat om ongeveer de helft van de bevolking en de trans-populatie, wat ondanks de groei van de laatste jaren, nog steeds een klein percentage is.
Ik vind het natuurlijk een leuk idee als trans mensen positief in het nieuws komen en kunnen laten zien dat ze niet anders zijn dan de cis mensen. Maar het is niet aannemelijk om de hele bevolking in te laten schikken ivm de uitzondering. Daarmee vraag je, zoals ik eerder al benoemde, juist om de verkeerde aandacht
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Sport moet af van m/v

Bericht door Simão »

Ik heb alleen maar wedstrijdsport in gedachten bij het woord "sport". Ik vind de rest recreatie, hoe fanatiek je ook bent.
Maar wedstrijdsport doe je ook nog steeds voor jezelf. Er is niemand die er beter van wordt als jij op de eerste plaats komt, tenzij er op je gewed is.
Er is zeker een verschil tussen mannen en vrouwen in de sport en ik zou ze ook niet overal door elkaar willen, maar ik zie geen bezwaar voor transpersonen om mee te doen in vrouwen- dan wel mannen sporten. Ze uitsluiten slaat nergens op en alleen tegen elkaar laten sporten ook niet.
Ik heb trouwens ook niet het idee dat ze worden uitgesloten, alleen dat er wel regels omheen zitten, en terecht.
Ik heb de artikelen niet gelezen, titel ook even genegeerd, ik reageerde alleen even op dingen in dit topic.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Jacob
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 sep 2015, 17:56
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Sport moet af van m/v

Bericht door Jacob »

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2896709 ... ij-als-man

Transmannen mogen bij de mannen, totdat ze winnen... Op een Amerikaans boksforum was er op de 5 pagina's reacties welgeteld 1 semi-positieve reactie.
Het gaat nog heeeel lang duren voordat de transgemeenschap geaccepteerd wordt in de sport.
Plaats reactie