Nieuwe chat! Zie dit topic.

TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Nieuwsberichten
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Citizen Erased »

Wolfy_girl schreef: 22 dec 2018, 17:01 (..) en je gaat op geen enkele kritiek in.
Over het algemeen beschouw ik het uit zijn verband rukken van mijn reacties, niet lezen wat er werkelijk staat, om het vervolgens met een geheel eigen sausje te kunnen overgieten maar als leesgebrek en niet als kritiek (ik ben redelijk mild). Maar ik wil op dit punt wel even een uitzondering maken:
Wolfy_girl schreef: 23 dec 2018, 06:37 Ik ben waarschijnlijk de eerste die de humor van veel situaties wel inziet, maar om iedereen die zich zorgen maakt over transgenderdiscriminatie te verwerpen als een beginnende transgender ("beginners enthousiasme") die te snel op zijn/haar tenen is getrapt vind ik absoluut onder de maat en beledigend naar de mensen die oprecht zo hard vechten voor onze rechten. En geloof me, er is nog genoeg te doen op dit gebied: https://www.pinknews.co.uk/2018/12/21/t ... ine-burns/
:doh: Dit is toch potjandorie weer typisch he.
Op de URL afgaande dacht ik dat je mijn opmerking over "beginnersenthousiasme" ging pareren met cijfers over mensen die vervolgd worden, die vermoord worden omdat ze transgender zijn. Je weet wel: niet-denkbeeldige discriminatie die mensen het leven werkelijk zuur of onmogelijk maakt. Iets waar je je werkelijk druk om kunt, zou moeten, maken.
Wat krijg ik te zien? 'How 2018 became the year of trans persecution'.. veelbelovend begin.. 'activist Christine Burns MBE reflects on the unprecedented hostility towards trans people in the last 12 months'. 'Activist' doet me de moed onmiddelijk in de schoenen zakken, maar 'unprecedented hostility' moet haast wel gaan over de dagelijkse gang van zaken in 't Midden-Oosten.. toch?

:fpalm: Nee hoor, je kunt wel raden wat er volgt. Nationalism. Trump. Actual nazis. Brexit. De bingo-kaart mag je verder zelf invullen.
En dat alles in letterlijke oorlogstaal (alliance, targeting all their guns, regrouping and rallying the troops after losing their war), om vervolgens op te tekenen 'Correlation isn’t causation — a smoking gun (if it exists) is yet to be uncovered — but it was shortly after these two seemingly disconnected events that the current controversy about trans people and our rights became really unpleasant in Britain.'

:shifty: We zijn van een 'onovertroffen' vijandigheid jegens middels een hoop ideologisch gebral en oorlogstaal afgedaald naar een "onprettige" 'controverse'.
En ik kan me daar toch zó druk om maken. Het doet me denken aan dames die zich bewoner van een "rape culture" wanen omdat ze een paar keer nagesist zijn. Stop. deflating. the. currency.
Als Trump de ergste president is die je je kunt voorstellen, Jordan B. Peterson en deze matte docu als gevaarlijke 'criticasters' beschouwd, dan heb je ofwel geen geschiedenisonderwijs genoten, ofwel een hele gelimiteerde fantasie en weinig niet-ideologisch geïnspireerde kennis van zaken.

Dit soort activisten geeft aan de lopende band blijk van een compleet wereldvreemde blik, weet zich een spreekbuis voor de gehele gemeenschap en zorgt er voor dat een ieder die ook maar een zinnige bijdrage (en ja, dat kan ook een kritisch geluid zijn) aan het debat zou kunnen leveren zich wel drie keer bedenkt voor 'ie zijn of haar mond opentrekt. Ik kan dat enge zooitje missen als kiespijn.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Simão »

Sorry, maar ik zie nu in het topic voor de zoveelste keer "kwakzalver" voorbij komen waar een geleerde wordt bedoeld. Alleen maar omdat een aantal mensen het niet met iemand eens zijn, maakt die persoon nog geen ondeskundige, en alleen maar omdat je zelf transgender bent maakt je nog geen deskundige op psychiatrisch gebied als dat toevallig eens genderidentiteit raakt.
Dat je het niet voor mogelijk kunt houden dat chemische onbalans in je hersenen wel eens dingen kunnen laten denken die niet waar zijn, zoals je bv in een pschychose ervaart, en aparte dingen kunt gaan doen, daar kun je verder niets aan doen, maar je kunt toch wel van vakmensen die er mee te maken hebben aannemen dat zoiets bestaat?

Het enige waar het over ging in de docu is dat niet iedereen die een genderidentiteitscrisis heeft ook meteen maar transgender is of gelukkiger wordt na transitie (verschillende dingen, kan of het een of het ander zijn, of noch het een noch het ander of een van beide, om maar even goed duidelijk te zijn). Dat is gewoon een feit. Er wordt niet gezegd dat iedereen die trans is, gek is, dus ik snap niet waarom sommigen zich zo aangevallen voelen of de noodzaak voelen aan te vallen.

Het was ook maar een heel klein onderdeeltje in het hele programma dat alleen maar aantoonde dat dat de screening niet altijd even zorgvuldig blijkt te zijn, of mazen in het net lijken te zitten, hoe je het ook noemen wilt.

Als iemand in een topic iets zegt over een bepaalde groep van mensen, waarvan sommigen transgender, kun je wel gaan gillen dat het niet waar is, maar dat veranderd de ervaring van die persoon niet, en ja, een feit is dat het (leven) soms, misschien wel vaak, niet zo makkelijk is, maar niemand die zegt dat het niet zo is.
Wat er op je af komt, heb je niet altijd invloed op, hoe je er mee omgaat meestal wel.

Een topic verloopt beter als men geen persoonlijke aanvallen doet, niet vanuit woede reageert en zoveel mogelijk bij het onderwerp blijft of daar op terug komt als er teveel afgedwaald wordt.
Iedereen heeft gewoon een eigen kijk op dingen en het is gewoon mogelijk dat iedereen gelijk heeft, het is niet altijd of/of, maar heel vaak en/of, of zelfs en/en. Dingen hoeven elkaar niet uit te sluiten.

(Voor de duidellijkheid, de post boven mij die is geplaats toen ik mijn post nog aan het opstellen was, de mijne is dus geen reactie op die post)
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Emma »

Ik denk dat we even pauze moeten nemen. Dit verzandt in verwijten over en weer, laten we dat niet doen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]