Nieuwe chat! Zie dit topic.

TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Nieuwsberichten
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Anon20190712 »

Over die Zweedse studie, die heb ik hier liggen en dat is een prima studie. De conclusie er van is dat suicide bij transgenders zowel voor als na transitie hoog is in vergelijk met niet-transgenders. En dat na transitie het maar een heel klein beetje daalt. Dat is geen anti-transgender propaganda. Sterker nog, vraag een ORV aan en je krijgt een heel pakketje aan studies toegestuurd die hetzelfde aantonen. Ik zie spijt en zelfmoord ook terug in m'n omgeving. Als ik alleen al naar de groep transjongens kijk die ik heb ontmoet in mijn tijd bij het VUMC hebben daarvan twee zelfmoord gepleegd na hun transitie en zijn er twee weer teruggegaan naar het oude geslacht. Dat is niet niks en voor die personen enorm zwaar. En ja, aanmoedigen online en elkaar vertellen hoe je de beste kans maakt op groen licht gebeurt wel degelijk, alleen voelt dat niet zo als je probeert een lotgenoot te steunen. Ook 'nou als je je wel masculien voelt maar niet man, ben je alsnog trans want het ligt op een spectrum'...goed bedoeld, maar het kan wel zorgen voor mensen die zichzelf in een ander licht gaan zien en van daaruit makkelijk foute keuzes kunnen maken. Juist ook omdat ook het VU steeds losser wordt en de nadruk ligt op of zij het ethisch verantwoord vinden iemand medisch te behandelen ipv op of iemand echt te lijden heeft onder genderdysforie en of er nog aan andere mogelijkheden zijn. (Zo zei mijn psych laatst, ook dat dit per psych en arts nog verschilt. Een soort willekeur in behandelen dus) Ik vind het dus wel goed dat er wat tegengas komt en zie het niet als anti-transgender propaganda.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Simão »

Wolfy_girl schreef: 21 dec 2018, 03:16
Bij lange na is dit niet het meest verschrikkelijke "transgender kritiek" wat ik heb gezien / gelezen, maar het is duidelijk dat dit angst gaat scheppen in veel transgenders die nog aan het twijfelen zijn, of bij bezorgde ouders met een transgender kind.
Als het goed is, heeft geen enkel programma, positief, negatief of neutraal, invloed op je transgender zijn op zich en hoe je ouders je zien, wat ze met je voorhebben, en of je wel of niet de eerste stappen gaat zetten.
Als je je tegen laat houden door berichtgeving is de nood ook niet hoog. Er zijn mensen die hormonen online kopen en aan zelf medicatie doen omdat men over het algemeen bereid is risicos te nemen om het doel te bereiken.
Als je je laat tegenhouden, ben je misschien nog niet zover om de eerste stappen te zetten.
Er is niets mis met enig voorbehoud beginnen, dan zal het ook minder snel tegenvallen.
Het is juist als je voor doet komen dat het allemaal appeltje eitje is en iedereen na transitie gelukkig is (en zonder transitie per definitie ongelukkig is), dat je valse verwachtingen schept.

De conclusie die te trekken valt uit het programma is dat er geen eenduidende diagnostering en begeleiding is en het allemaal niet zo makkelijk is als het lijkt. Ik vind dat zelf behoorlijk neutraal en naar waarheid.

Iedereen vult in hoe dingen overkomen, maar dat heeft meer te maken met de eigen mindset dan wat er werkelijk wordt gezegd.

Er is journalistiek ingedoken, niet vanuit het standpunt van een transpersoon. Ik heb nergens het idee gehad dat er werd gelogen of het een bepaalde kant op werd gestuurd, behalve dat ze zochten naar antwoorden op hoevaak spijt voorkomt en waar dat aan ligt.

Ik heb begrepen dat er interviews van uren zijn terug gebracht tot minuten. Het is voor elke docu die aan een bepaalde tijd verbonden is lastig om zoveel mogelijk verschilende kanten laten zien en diverse mensen aan het woord laten met verschillende of bevestigende ideeën voor een volledig overzicht zonder daarbij belangrijke dingen weg te laten in het editen tot de gewenste tijd.

Ik had wel (ook) kromme tenen bij de opening met Conchita Würst die helemaal niets met trans zijn te maken heeft en laat overkomen alsof transgender en travestiet (crossdresser) hetzelfde is, iets dat denk ik toch wel heerst bij domme mensen.
Hij is verder wel een ikoon van "jezelf zijn" en positief bedoeld, maar komt vaak negatief over omdat hij en de boodschap die hij uitdraagt door het gros van de mensen niet begrepen wordt.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Anon20190508 »

https://www.facebook.com/transketeers/v ... 571524280/

De Transketeers reageren ook op de aflevering :)
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Wolfy_girl »

Eros schreef: 21 dec 2018, 14:43 https://www.facebook.com/transketeers/v ... 571524280/

De Transketeers reageren ook op de aflevering :)
Helemaal met hem eens. Hoe men als transgender deze docu kan kijken en tot de conclusie kan komen dat het een compleet neutraal perspectief is dat op geen enkele manier een vertekent beeld schetst van het transitieproces, houdt zichzelf een beetje voor de gek naar mijn mening. Zoals hij ook al in die video zegt, is er een grote kans dat dit voor veel buitenstaanders het eerste beeld is wat ze over transgenders te zien krijgen. Combineer dat met het feit dat er naar mijn mening onwaarheden worden verkocht in deze docu, en je hebt een verhaal dat transgenders in de kast en ouders met genderkinderen nachtmerries kan bezorgen terwijl daar geen goeie aanleiding voor is.

Is dat echt iets dat belangrijk is voor de transgender community? Ik zie het als de zoveelste docu over het "leed" van transgenders gemaakt door cis mensen die eigenlijk vooral het transgender verhaal willen gebruiken als boozerik in hun verhaal.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Simão »

Ik zie bijna nooit dat een programma waarin transgenders genoemd worden als positief gezien werd door alle transgenders.Uitgezonderd hier en daar een interview met 1 persoon, maar dat vind ik zelf altijd weinig informatief want het zegt alleen iets over die persoon en de ervaringen van die persoon. Geen enkel programma kan, wegens de enorme diversiteit, de hele transcommunity dekken of tevreden stellen. Er zijn altijd mensen die voelen dat het niet op hen slaat, dat het echt toch wel anders is naar hun ervaring etc.

Hoe je als transgender tot de conclusie kunt komen dat het neutraal is? Dat heet objectief kijken. Kijken naar het journalistieke werk en de inhoud nemen als elk ander onderwerp.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Citizen Erased »

Gauw onder de indruk zijn hoort wel een beetje bij het basispakket subsidietransgender he?
Dit zal maar het eerste zijn wat je te zien krijgt.. nou, en dan? Wellicht krab je nog een paar keer achter je oren. Alsof dat iets ergs is. Alsof zo'n traject een fuif is. Hoe onvolwassen en naïef dat berichtgeving en zelfs wetenschappelijk onderzoek jegens dit fenomeen 'positief' zou moeten zijn.
Bij geen enkele andere patiëntengroep zie je zulks.
Men lijkt maar niet te beseffen dat het een wonder is dat wij überhaupt behandeld worden (middels collectieve middelen ook nog) op grond van.. tsja, van wat eigenlijk? Een vermoeden van, compassie met. En maar zeuren, en maar blaten. Gemarginaliseerd zo (godzijdank), gediscrimineerd zus.. man, historisch gezien mag je blij zijn dat je het leven hebt. Maak 'r nou eens iets van. Dat getrut voor de camera over hoe erg het allemaal wel niet is, en jezelf dan ook nog als representatief zien voor een hele gemeenschap, tsjonge jonge jonge wat heb ik daar tabak van zeg..
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door diederique »

De vraag blijft natuurlijk waarom deze docu, juist op moment met dit verhaal is neer gezet? Poging de discussie over modernisering van de Nederlandse transgender zorg krachtig, behoudend, terug te sturen?
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik heb hem inmiddels ook gezien en vond hem erg eenzijdig. Ik kan me Patrick (destijds Patricia) ook nog herinneren van het travestie.org forum. Er was in die tijd een groepje rellers, die ik bij mezelf de homofobe homo's noemde (ik val op mannen, dus ik moet wel een vrouw zijn). Ze werden door iedereen uitgekotst en tenslotte definitief van diverse fora verwijderd. Patrick was in die tijd een meeloper, de rest zou zich ook zonder hulp wel redden, maar dat het voor Patrick een moeilijke zaak zou worden, was toen al duidelijk. Helaas is het zover moeten komen. Overigens was er in mijn beleving meer nuance dan alleen maar jubelverhalen er zaten ook behoorlijk veel doemscenario's tussen, nou kun je natuurlijk kiezen voor een van de extreme, maar je kan ook bedenken dat de waarheid wel ergens in het midden ligt. Ik denk dat het voor de overgrote meerderheid van de transgendergemeenschap wel duidelijk is dat het geen feestje is.
Irene
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Wolfy_girl »

Citizen Erased schreef: 21 dec 2018, 19:47
Gauw onder de indruk zijn hoort wel een beetje bij het basispakket subsidietransgender he?
Dit zal maar het eerste zijn wat je te zien krijgt.. nou, en dan? Wellicht krab je nog een paar keer achter je oren. Alsof dat iets ergs is. Alsof zo'n traject een fuif is. Hoe onvolwassen en naïef dat berichtgeving en zelfs wetenschappelijk onderzoek jegens dit fenomeen 'positief' zou moeten zijn.
Bij geen enkele andere patiëntengroep zie je zulks.
Men lijkt maar niet te beseffen dat het een wonder is dat wij überhaupt behandeld worden (middels collectieve middelen ook nog) op grond van.. tsja, van wat eigenlijk? Een vermoeden van, compassie met. En maar zeuren, en maar blaten. Gemarginaliseerd zo (godzijdank), gediscrimineerd zus.. man, historisch gezien mag je blij zijn dat je het leven hebt. Maak 'r nou eens iets van. Dat getrut voor de camera over hoe erg het allemaal wel niet is, en jezelf dan ook nog als representatief zien voor een hele gemeenschap, tsjonge jonge jonge wat heb ik daar tabak van zeg..
Wie beweert er in hemelsnaam dat het traject een fuif is? Waar haal je dat idee vandaan? Het tegenovergestelde wordt er continu ingehamert en ik ben die negativiteit eerlijk gezegt helemaal beu. Ja, het is een moeilijk traject. Ja, je moet stevig in je schoenen staan. Ja, de medische transitie is niet voor iedereen. Dit zijn dingen waar je niet alleen jezelf voor kunt waarschuwen, maar waar je zelf ook nog eens gigantisch vaak voor gewaarschuwt wordt voordat je het traject uberhaupt mag bewandelen.

Iemand die zich "achter de oren krabt" is 1 ding, en iemand die hieruit de conclusie trekt dat alle transgenders geestenziek zijn is weer het andere contrast. Als je me niet gelooft; kijk maar eens door de reacties op online krantenartikels over transgenders of iets dergelijks.

Hebben we dan echt zo nodig *weer* zo'n "docu" nodig die het hele traject afschildert als "gevaarlijk"? Hebben we dan echt *weer* dat beeld nodig van transgender als "trendy" om mensen angst aan te jagen? Hebben we daar werkelijk nog niet genoeg van?

Ik snap niet waar je heen wil met je "je mag al blij wezen dat je behandelt word". Ja, en? Mag je daarom valse informatie en eenzijdige verhaalgeving niet meer kritiseren? Grappig hoe je vind dat dit Facebook filmpje representatief probeert te zijn voor de hele gemeenschap, maar deze docu is gewoon helemaal neutraal en heeft geen enkele invloed op de maatschappij en hoe mensen ons zien? Beetje hypocriet hoor.
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Tijgertje »

Heel erg bedankt voor je reactie Irene, dit is inderdaad het ontbrekende puzzelstukje uit de aflevering van Zembla. Ik vond het echt een kul verhaal en met jouw info is de cirkel weer rond. 👍