Nieuwe chat! Zie dit topic.

TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Simão »

JesseJessie schreef: 19 dec 2018, 22:09 Voor mij was het een interessant stuk, aangezien spijt een grote angst van mij is. De persoon (patrick) waar het om ging (sorry als ik iemand beledig) leek mij erg slecht geinformeerd en zelf ook totaal niet zeker van zijn redenen. Hij kon er niet een noemen en ik vind het spijtig dat het voor hem zo geeindigd is.
Wat ik jammer vond, of ik heb het gemist, is dat er weinig of niet gesproken werd over discriminatie, geweld en acceptatie van geliefden en de buitenwereld. Dat lijkt mij juist een grote reden waarom mensen uberhaupt spijt krijgen. Discriminatie kaartte patrick nog aan maar hier is niet echt op in gegaan.
Ik vond het uiteindelijk meer een waarschuwing dan een informatief stuk.
Maar dat is mijn mening ;)
Het ging vooral om hoe er beroepsmatig tekort werd geschoten/met transpersonen werd/wordt omgegaan, niet zozeer maatschappelijk, ik vond het goed in elkaar gezet.

Tevens werd meteen in het begin getoond wat ik altijd duidelijk probeer te maken. Er is een verschil in de wens om een vrouw/man te worden (je kunt wel zoveel willen worden) , dat Patrick uitte en en het vrouw/ man zijn van binnen en je lichaam aan willen passen. Wat je duidelijk verwoord kreeg bij Tiuri.

Patrick had het toch echt over vrouw willen worden. Dat is niet typerend voor transpersonen. Hij had ook zwart op wit dat hij niet transsexueel was in zijn dossier. Alleen hebben patienten meestal geen inzicht in hun dossiers. Hij is dus gewoon de verkeerde richting in gestuurd en Joost mag weten waarom. Aan de ander kant, als iemand de wens uitspreekt voor operaties en daar stellig in is, wordt die door sommigen niet geweigerd en we weten niet hoe graag hij het toen wilde. De psychiater zei dan ook dat het aan beide partijen heeft gelegen.

Ik vond het wel heel goed dat ook naar voren kwam dat onderliggende psychische problemen niet als sneeuw voor de zon verdwijnen als je maar in transitie gaat.

Er is met Patrick duidelijk veel meer aan de hand.

Er was dus inderdaad een waarschuwing om, als je andere problemen hebt, daar eerst aan te werken.
Sara schreef: 19 dec 2018, 22:36 Ik heb het niet gezien, dus alvast mijn excuses voor het stellen van een vraag, maar is er nou ook echt iets nieuws uit deze uitzending gekomen? Was het meer iets van ‘er bestaan transgenderpersonen met spijt’, of werd het ook echt in een breder kader geplaatst (bijvoorbeeld een gedegen onderzoek naar de omvang, betekenis en wellicht oorzaak van dit fenomeen)?
Het ging juist over de omvang, betekenis en oorzaak van dit fenomeen. Het was een gedegen onderzoek naar het hoe en waarom. Met verschillende betrokken en objectieve partijen. En maar 1 meneer met spijt in beeld en aan het woord, die achteraf ook geen transgender bleek te zijn, dus ten onrechte is geopereerd. Daar zou iedereen spijt van hebben.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Anon20230219 »

Tja ik heb het ook bekeken vanavond.
Ik vond het over het algemeen goed in elkaar zitten, de spijtoptant is door fouten aan beide zijde verminkt en dat mag gewoon nooit gebeuren en vond dat erg treurig voor hem.
Kan mij zijn eventuele wens om uit het leven te stappen zeker begrijpen.
Vond het wel jammer dat het VU zich van commentaar afzijdig hield.
Wat ik wel opmerkelijk vond was een psychiater welke zich afvroeg of die cijfers van het VU wel kloppen want alles eenmaal gehad dan monitoren ze verder nooit meer hoe die personen zich verder ontwikkelen.

En het deed mij ook aan mijn eigen proces terug denken en ik mag dan soms mopperen dat er totaal geen vaart in zit maar men wilde gewoon bepaalde dingen echt zeker uit de weg hebben.
(Ondanks dat ik het met bepaalde dingen uit mijn medisch dossier zeker niet eens ben maar dat even daar gelaten.)
Ik ben best vaak ingehaald door bepaalde personen maar denk dan ook van tja misschien krijgen sommige wel te snel hormonen en aanverwante zaken.
1 geval mij bekend mocht na 3 gesprekken al met hormonen gaan starten en dacht toch vanavond het aanschouwende van tja zal die persoon achteraf misschien niet te snel door zijn traject heen zijn gesleurd.
Dus het heeft mij op een bepaalde manier even anders naar mijn eigen traject doen kijken.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Marica »

Mijn vrouw en ik vonden het maar een bijeengeraapt zooitje van een uitzending.

In Patrick zijn geval zijn grove fouten gemaakt, dat was wel duidelijk. Ook door verschillende mensen in het programma aangekaarte feit dat mensen online elkaar informeren en zo het perfecte praatje kunnen houden bij een gesprek met een deskundige. Zo voel ik dat helemaal niet als ik met Jos bij Stepwork zit. Mensen die mij dit jaar kennen zien een blije vrouw die geniet van het leven als vrouw voor zover dat gaat zonder hormonen natuurlijk.

Bij Jos ben ik mijzelf, en niet een robot die een ingestudeerd verhaaltje houdt om maar groen licht te krijgen. Ik vind het heel belangrijk dat er gedegen onderzocht wordt wat ik mankeer. Ik denk dat het genderdysforie is, maar wie ben ik nu helemaal?
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Nisss »

Wat ik gek vond is vooral dat de psychiater beweert dat patiënten precies weten wat ze moeten zeggen voor groen licht.. Zo van alsof alle patiënten liegen.

Dat patrick niet blii is komt volgens mij met name doordat hij niet onopgemerkt door het leven kon gaan. Ook al heeft hij andere issues.. Hij heeft meerdere keren geklopt bij umcg. Wat staat er in het dossier bij zijn tweede poging? En waarom geeft hij de schuld aan zijn artsen en psychologen van toen?

Spijtoptanten heb je bij alles. Dus ene kant ook wel goed dat ze dit hebben uitgezonden.

Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Marica »

Ik had er vanochtend nog een discussie met mijn vrouw over het percentage dat eventueel spijt heeft. TNN heeft na de uitzending een schrijven gepubliceerd waarin staat dat het percentage 0,5 % is. Ook aan de overkant van de Atlantische plas ligt dat percentage vergelijkbaar laag ondanks de mindere begeleiding bij transgenderonderzoek. Doen zij het fout, doen wij het fout? Spijtoptanten zal je altijd houden.

Hoeveel borstvergrotingen worden er wel niet in NL uitgevoerd, en hoeveel spijtgevallen zijn daar bekend?

Voor mijzelf ben ik er 100% zeker van dat ik vrouw ben, maar wie ben ik? Ik ga toch niet zomaar, of een andere flutreden, deze heisa in mijn leven aan. Met baanverlies en een bijna scheiding tot gevolg, maar dat was het voor mij dubbel en dwars waard.
Mag een GGZinstelling dan mijn geluk in de weg staan?

Afbeelding
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Emma »

Marica schreef: 20 dec 2018, 06:39Ook door verschillende mensen in het programma aangekaarte feit dat mensen online elkaar informeren en zo het perfecte praatje kunnen houden bij een gesprek met een deskundige.
Dat ‘online’, dat zijn wij en een handvol Facebook groepen. En ik herken weinig in die kritiek. Jammer dat we daar niet op ondervraagd zijn.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Marica »

Emma schreef: 20 dec 2018, 11:08
Marica schreef: 20 dec 2018, 06:39Ook door verschillende mensen in het programma aangekaarte feit dat mensen online elkaar informeren en zo het perfecte praatje kunnen houden bij een gesprek met een deskundige.
Dat ‘online’, dat zijn wij en een handvol Facebook groepen. En ik herken weinig in die kritiek. Jammer dat we daar niet op ondervraagd zijn.
Daar kan ik het mee eens zijn. Ik lees hier en daar gewoon wat ik interessant vind. Zoals ik al zei, bij mijn behandelaar ben ik puur mijzelf, want hij wil een goede beoordeling geven waar ik ook wat aan heb. De boel moedwillig om de tuin leiden, daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Simão »

De conclusie die er voor mij namelijk uitkwam was dat de spijtoptanten voornamelijk en misschien wel volledig in de groep zitten van mensen die vrouw of man willen worden en om de verkeerde reden en niet werkelijk trans zijn. Dat de wens voortkomt uit onderliggende psychische oorzaken (waar ze verder zelf natuurlijk ook niets aan kunnen doen) en dat deze mensen de oplossing van hun problemen zien in de transitie omdat op fora etc daar nogal jubelend over wordt gedaan. Dat er jubelend wordt gedaan op fora etc is niet zo raar omdat, als je werkelijk trans bent, en behoorlijk lijdt aan dysforie, je eindelijk wordt bevrijd. Maar een niet werkelijk transpersoon ziet het onterecht als de oplossing van alle ellende, wat het natuurlijk nooit is voor ellende die niet transgerelateerd is.

Wat betreft elkaar aanleren wat je moet zeggen: Er werd duidelijk gemaakt dat er geen goede richtlijnen zijn in het herkennen en ondervangen van onderliggende psychische oorzaken/de niet echte trans persoon. Dat maakt het extra lastig als iemand met een goed verhaal komt, om er achter te komen of het om werkelijke dysforie gaat. En ja, sommige mensen liegen om voor elkaar te krijgen wat ze willen, zeker omdat ze denken dat het de oplossing van het probleem is. Het hoeft niet zo te zijn dat iemand iets voorkauwt, ze kunnen deze info zelf verzamelen.
Ze zeggen dus niet dat transpersonen liegen, deze doen dat juist niet, zij ervaren immers werkelijk de dysforie en/of andere kenmerken die bij trans zijn horen.
Maar het is de groep die niet echt trans is en toch in transitie wil die dat voor elkaar probeert te krijgen en zo moeilijk te vangen is. Want dit zijn juist de mensen waarbij spijt, natuurlijk, zal ik zeggen, op de loer ligt. Het is namelijk niet de magische oplossing van je problemen. Het is alleen een bevrijding voor mensen die werkelijk trans zijn omdat die dan door kunnen als ZICHZELF, en niet als een vrouw of man die ze geworden zijn.
Het verschil tussen willen worden en zijn is echt cruciaal volgens mij. Maar het blijkt dat het zelfs voor deskundigen niet altijd even makkelijk is om onderscheid te vinden in een persoon (en het kan wellicht niet iedereen altijd schelen) en de methodes en richtlijnen die gebruikt worden hebben daar mee te maken. Die zijn niet uniform en onduidelijk. Aldus wat ik eruit gehaald heb.

Ik denk dat in landen waar transgender zijn nog belachelijk wordt gemaakt, en tegen gewerkt, en ook niet wordt bijgestaan in de mate zoals dat in andere landen mogelijk is, men zich wel helemaal achter de oren krabt voordat men er aan begint en dat daarom het spijtoptanten aantal niet hoger ligt, maar dat is maar gissen.
Hier in Portugal is het bv wel opmerkelijk dat er veel meer ftm in transitie gaan dan mtf (11 tegenover 1) en dat heeft volgens mijn alles te maken met hoe vrouwen en transvrouwen sociaal maatschappelijk worden behandeld. Niet aan de artsen of de begeleiding. Behalve dan dat er niet veel van is. Er is een enorme rem/drempel/muur en het is logisch dat mensen niet als vrouw door het leven willen.

Maar er is natuurlijk ook nog zelfmoord. Van die mensen hoor je dus niet dat ze spijt hebben. Ze komen niet in de statestieken als spijtoptant. En genoeg die er niet voor uit komen, dus het werkelijke aantal kan veel hoger liggen. Er is niet goed kijk op.
Maar dat een ander spijt heeft, is nooit een reden om zelf iets niet te doen. Wel een reden om gedegen onderzoek te (laten) doen voordat je ingrijpende dingen laat doen.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Anon20230219 »

Emma schreef: 20 dec 2018, 11:08
Marica schreef: 20 dec 2018, 06:39Ook door verschillende mensen in het programma aangekaarte feit dat mensen online elkaar informeren en zo het perfecte praatje kunnen houden bij een gesprek met een deskundige.
Dat ‘online’, dat zijn wij en een handvol Facebook groepen. En ik herken weinig in die kritiek. Jammer dat we daar niet op ondervraagd zijn.
Ja dat was ook wel een ding wat ik helemaal vergat maar ik had dat idee vroeger op een ander forum wel dat men elkaar naar de mond praatte om maar ergens te geraken.
De sfeer welke ik hier toch meer opmerk is dat hier juist voor gewaarschuwd wordt en je vooral je zelf moet blijven.
Juist om te voorkomen dat je jezelf achteraf in de vingers snijdt.
Het was inderdaad een eenzijdige conclusie van het programma en vond het ook vreemd dat TNN niet aan het woord kwam maar alleen de verklaring online was te lezen.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: TV Zembla woe 19 dec - transgender met spijt

Bericht door Simão »

Danielle schreef: 19 dec 2018, 17:32 Prima dat ze iets over de zeer zeldzame spijtoptant willen laten zien, maar waarom moet er zo'n kwakzalver als A Campo bijgehaald worden? Dat is alsof je Jordan Peterson uitnodigt om te praten over vrouwenrechten. A Campo pusht conversietherapie en ziet het liefst dat iedereen met genderdysforie aan de antipsychotica gaat.
Ik heb dus inmiddels de uitzending gezien en prof. drs à Campo opgezocht.
Wat ik begreep uit zijn woorden is dat hij zich zorgen maakt om het feit dat niet iedereen die in transitie wil, werkelijk trangender is en dat de psychiatrische aandoeningen of stoornissen van waaruit de gedachte komt dat leven als het andere geslacht beter is, beter onderzocht en als het kan verholpen moeten worden (om spijt te voorkomen).

Ik kan geen enkele informatie over hem vinden die wijst naar conversie therapie. Het enige dat ik zelf kan vinden waar zijn naam aan verbonden is, in verband met gender, is psychiatrische comorbiditeit (= is het tegelijkertijd hebben van twee of meer stoornissen of aandoeningen) van genderstoornis, dat een onderzoek is dat onder diverse Nederlandse psychiaters is uitgevoerd.

Ik denk dat het logisch is dat hij mensen aan anti psychotica wil als hij denkt dat er sprake is van psychoses of anders psychiatrische aandoeningen /stoornissen die daar baat bij hebben. De hersenen zijn uiteindelijk gewoon ook een gebied waar je herstel van chemische balansen kunt aanbrengen via medicatie. Dat is het vakgebied van een psychiater. Als de persoon in balans is, komt de ware aard beter in beeld.
Ik denk niet dat hij denkt dat hij daar genderdysforie mee oplost, maar wel de grondslag ervan bij mensen die niet werkelijk transgender zijn.

Ik denk ook dat men niet uit het oog moet verliezen dat er verschil is tussen psychische problemen, waar je uiteraard meestal wel in meer of mindere mate onder gebukt gaat omdát je transgender bent, en psychiatrische aandoeningen/stoornissen die je laten denken dat je transgender bent of beter af zou zijn als tegenovergestelde geslacht. Het is zuiver dat laatste waar drs à Campo het over had in de uitzending.
Aldus, zoals ik het ervaren heb.

Wat vond jij van wat er uiteindelijk in beeld is gebracht van hem?
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark