Kan de zorg voor transgenders beter? Dit is je kans om een bijdrage aan betere zorg te leveren. Doe mee en vul de vragenlijst “Ervaringen en behoeften in de transgenderzorg” in!

Zie dit bericht voor een toelichting en de vragenlijst.

Doen!

#Nashville Manifest

Nieuwsberichten, vraag & aanbod (NIET commercieel!)
Sara
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Transgender
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: #Nashville Manifest

Bericht door Sara » 07 jan 2019, 20:37

Renée schreef:
07 jan 2019, 20:21
idd maar ' de pater fluistert' helaas een fautje
De rest van de tekst is wel ok wou je zeggen? 😁
0 x

Renée
Berichten: 1932
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: Vrouw
Locatie: lemmer

Re: #Nashville Manifest

Bericht door Renée » 07 jan 2019, 20:41

wat ik wil zeggen dat men het in die kringen het niet over paters heeft , verkeerde stroming van het geloof

Ik heb niet gezegd dat de rest door de beugel kan
0 x
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.

JesseJessie
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 nov 2018, 16:07
Gender: Genderfluid

Re: #Nashville Manifest

Bericht door JesseJessie » 08 jan 2019, 00:46

Wat een naar volk, ik hoop dat ze allemaal de bak in gaan voor discriminatie en daar hun zeepje laten vallen, de idioten. Bah.
0 x

Marica
Berichten: 1043
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: #Nashville Manifest

Bericht door Marica » 08 jan 2019, 07:01

Van FB pagina van Klaas Dijkhoff


Omarm de liefde

Laat ze maar zeggen dat je liefde onrein is.
Laat ze aan elkaar vertellen dat je er eigenlijk niet mag zijn.
Laat ze het opschrijven zodat ze daarna kunnen zeggen dat het geschreven staat.

Laat ze in besmuikte termen praten over wat God zou vinden.
Laat ze cryptisch spreken over genezing en positionering met een homoseksuele identiteit.
Laat ze zelfs te laf zijn om ronduit te zeggen: “Jij hoort er niet te zijn en zult branden in de hel.”

Laat ze bang zijn voor gevoelens, voor liefde, voor wat ze niet snappen.
Laat ze vrezen voor de waarheid en de werkelijkheid zodra die afwijkt van wat oude boeken zeggen.
Laat ze de tegenstrijdigheid dat ze wel bewijs verlangen voor het dagelijkse, maar niet voor het wezenlijke.

Laat ze de vrijheid het onredelijke te geloven.
Laat ze de vrijheid hun onnozelheid te etaleren.
Laat ze om vergeving hopen, want zij weten niet wat ze doen.

Omarm niet wat zij zeggen, maar hoe weinig mensen dat herhalen.
Omarm de bescherming die onze wetten je bieden tegen invloed van haat.
Omarm de steun van iedereen die zich uitspreekt tegen deze pijnlijke daad van dwaling.

Omarm je partner.
Omarm de vrijheid.
Omarm de liefde.
1 x

Ylse
Berichten: 627
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: #Nashville Manifest

Bericht door Ylse » 08 jan 2019, 09:44

Ik lees zojuist dit artikel op de website van het AD. https://www.ad.nl/binnenland/nashville- ... ~ac8ec6b3/

Vergelijkt deze persoon de LGBTI gemeenschap nu met nazi's ? Of lees ik dit nu verkeerd?
0 x
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France

Benjamin
Berichten: 1283
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Anders
Locatie: O, o Den Haag

Re: #Nashville Manifest

Bericht door Benjamin » 08 jan 2019, 11:25

Trouw gaat helemaal los vandaag:
Opstellers pamflet: Homo's mogen toch uit de kast

De initiatiefnemers van de Nederlandse vertaling van de Nashville-verklaring nuanceren een van de meest omstreden punten uit de tekst. Anders dan de verklaring suggereert mogen homo's wél uit de kast komen. De van oorsprong Amerikaanse verklaring spreekt zich stevig uit tegen homoseksualiteit. Afgelopen weekend werd de tekst gepubliceerd, ondertekend door zo'n 250 orthodox-protestantse predikanten, voorgangers en prominenten.

Het is, stelt de tekst, niet Gods bedoeling dat 'mensen zichzelf bewust willen zien en positioneren als personen met een homoseksuele of transgenderidentiteit'. Die zin laat zich lezen als een oproep aan lhbti'ers om niet uit de kast te komen. En zo wérd de zin ook gelezen, bleek uit vele verontwaardigde reacties. In gesprek met deze krant zeggen twee van de initiatiefnemers nu dat de zin niet beoogt om lhbti'ers van een coming-out te weerhouden. "Ik snap dat het zo kan overkomen, maar zo is het niet bedoeld", zegt Piet de Vries, predikant in de Hersteld Hervormde Kerk. "We willen mensen er zeker niet van weerhouden om uit de kast te komen", stelt ook dominee Maarten Klaassen, verbonden aan de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). "Als de tekst die indruk wekt, moeten we daar duidelijkheid in bieden. Natuurlijk mogen mensen uit de kast komen. Maar ze hoeven ook weer niet boven op de kast te gaan staan." Klaassen vindt dat je wel homo mag zijn, maar je mag die homoseksualiteit niet in de praktijk brengen.

De Nashville-verklaring maakte de afgelopen dagen een stortvloed aan negatieve reacties los. Het Openbaar Ministerie liet gisteren weten dat ze de tekst gaat onderzoeken op eventuele strafbaarheid.

Minstens zes ondertekenaars hebben spijt van hun handtekening en trekken hun steun aan de verklaring in. Maar de initiatiefnemers zeggen ook bijval te hebben gekregen. De lijst met ondertekenaars (vooralsnog allemaal mannen) is nog niet compleet: de tekst is gisteren toegezonden aan een grote groep predikanten met de vraag om steun.

Ook SGP-partijleider Kees van der Staaij steunt de verklaring. Net als de initiatiefnemers bracht hij daar gisteravond wel een nuancering bij aan: homo's moeten hun geaardheid kunnen uiten. "Maar daaraan een vervolg geven in een leefwijze is een wezenlijk verschil."

De huidige ondertekenaars komen uit onder meer de Gereformeerde Gemeenten, de Christelijke Gereformeerde Kerken, de Hersteld Hervormde Kerk en de PKN. De behoudende vleugel van het protestantisme in Nederland bestaat uit een reeks aan (meer en minder orthodoxe) kerkgenootschappen met een gezamenlijke achterban van zeker 500.000 gelovigen. Met name de ondertekenaars uit de PKN vallen op: dat is een brede kerk waar heel verschillend over homoseksualiteit wordt gedacht. Maar volgens de Nashville-verklaring mogen 'getrouwe christenen' daar niet onderling over van mening verschillen. "Ik zou dus inderdaad wel durven zeggen dat ik deel uitmaak van een kerk waarin ook ontrouwe christenen zitten", zegt PKN-predikant Klaassen. "Er is in de kerk altijd een strijd gaande tussen waarheid en dwaling. Je helpt de zaak niet om dan weg te lopen uit zo'n kerk."

PKN-voorman René de Reuver heeft afstand genomen van de verklaring, die hij 'onverantwoord' en 'eenzijdig' noemt. Klaassen verbaast zich daarover. "In november publiceerde een grote groep predikanten en kerkelijk werkers een open brief waarin ze zeiden dat in de PKN ruimte is voor alle relatievormen. Daar heb ik De Reuver toen niet over gehoord. Waarom reageert hij nu wél?"
Nashvillers willen een lijn trekken

Niet iedereen is blij met de bespreekbaarheid van homoseksualiteit in orthodox protestants Nederland. De Nashville-verklaring is een tegenreactie, want 'Gods wil is duidelijk'. Twee lhbti'ers met een reformatorische achtergrond reageren.

Homoseksualiteit en kerk, was de titel van de studiedag, op 16 november in Nijkerk. Ruim 500 mensen kwamen eropaf. De meesten van meer of minder behoudende snit - onder hen veel theologen en predikanten. Ze gingen met elkaar in gesprek, en verschilden flink met elkaar van mening.

Dominee Piet de Vries was er niet bij. Wel hoorde de predikant uit de Hersteld Hervormde Kerk dat in Nijkerk wel erg vaak klonk dat het helemaal niet zo erg is als homoseksuelen relaties aangaan. Dat is wél erg, vindt De Vries. "Ik vond al eerder: die Amerikaanse Nashville-verklaring zouden we eens in het Nederlands moeten vertalen. Dat idee kreeg toen een extra stimulans." Het een leidde tot het ander, en afgelopen weekend verscheen die vertaling, met de handtekeningen van zo'n 250 orthodox-protestantse predikanten, voorgangers en prominenten eronder. Strekking: homoseksualiteit is zonde, het huwelijk is alleen bedoeld voor man en vrouw, en de Bijbel biedt geen ruimte aan christenen om daar onderling met elkaar van mening over te verschillen.

Dat de Nederlandse vertaling van de Nashville-verklaring juist nu verschijnt, heeft alles te maken met die meningsverschillen. Want die zijn er wel degelijk. Ook binnen het orthodoxe deel van het Nederlandse protestantisme. In een flink deel van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) is homoseksualiteit eigenlijk geen gespreksonderwerp meer. Maar binnen de behoudende vleugel van die kerk is dat anders. Daar wordt er veel over gesproken, daar is beweging. Hetzelfde geldt voor delen van andere behoudende kerkgenootschappen.

Robert Plomp is vol overtuiging lid van een PKN-gemeente die zich rekent tot de Gereformeerde Bond, de behoudende stroming binnen de PKN. Anders dan veel bonders is Plomp groot voorstander van gelijke rechten voor homo's in de kerk. Op zijn website schrijft hij er veelvuldig over, net als op sociale media. Hij publiceerde het boek 'Nederlander met de Nederlanders - een positieve, orthodoxe visie op homoseksualiteit, wetenschap en vrouwelijke leiders'. Plomp was een van de sprekers op de studiedag in Nijkerk. "Als het gaat over homoseksualiteit in orthodox protestants Nederland zie je twee fronten. Aan het eerste front wordt volop gediscussieerd. Daar hoor je predikanten en theologen die er behoudend in staan, maar die ook zeggen: ik kan niet zomaar stellen dat mijn wil overeenkomt met Gods wil. Het tweede front is het front van de Nashville-verklaring: in die hoek willen ze liever niet eens in gesprek over homoseksualiteit. Zij zeggen: Gods wil over homoseksualiteit is glashelder, homoseksualiteit is zondig, einde verhaal. Het Nashville-front ziet de beweging en het gesprek over homoseksualiteit in andere delen van de kerk, óók in andere behoudende delen, en dat beangstigt ze. Met de verklaring trekken ze een lijn."

Dat klopt, bevestigt PKN-dominee Maarten Klaassen, een van de initiatiefnemers van de Nederlandse Nashville-verklaring. "Het is een urgente discussie, zeker binnen mijn kerk." In de laatste synodevergadering van de PKN in november werd gesproken over de vraag of homo- en heterohuwelijk in de kerk gelijk moeten worden gesteld. Dat gebeurde niet. Maar er was wel veel steun voor. Kort na die synode publiceerden honderden predikanten en kerkelijk werkers uit de progressievere kant van de PKN een open brief waarin ze lieten weten dat de kerk wat hen betreft openstaat voor alle relatievormen. Klaassen: "De Nashville-verklaring kun je als een tegenverklaring beschouwen. Daarmee trekken we een lijn".

Want van beweging willen Klaassen en De Vries niet weten. "Ik wil best in gesprek met mensen die anders denken over homoseksualiteit", zegt De Vries. "Maar dat verandert voor mij niets aan de uitkomst. Het is duidelijk wat Gods wil is."

Wat als ze weten dat ik ook zo iemand ben?

Willemijn Struik (33) uit Dordrecht, medewerker klanten-service bij een zorgverzekering

"Met nieuws lezen over de verklaring ben ik maar gestopt. Het maakt me te verdrietig. Echt, zijn ze nu helemaal doorgeslagen? Normaal gezien spreek ik me niet zo snel uit. Maar nu is het anders. Op de lijst staan de namen van veel bekende dominees uit de Gereformeerde Gemeenten. Dominee Van Aalst, dominee Agteresch. Ik ken hen allemaal persoonlijk. Vanwege mijn slechthorendheid kreeg ik in kleine kring catechisatie van hen, en dan bouw je een hechte band op. Ik denk dat ze niet eens weten wie ze hiermee heel erg kwetsen. Ze hebben geen gezicht bij mensen uit de lhbti-gemeenschap. Maar wat als ze weten dat ik ook zo iemand ben? Iemand waar ze zulke goede gesprekken mee gehad hebben?

Volgens deze verklaring mag je er niet eens meer voor uitkomen dat je op iemand van hetzelfde geslacht valt. Dat kan gewoon niet. Dat komt niet overeen met de liefdevolle boodschap van de Heere Jezus.

Vandaag heeft een van mijn vriendinnen alle boeken uit de kast gegooid van de dominees die op dat lijstje staan. En voor mij en mijn vriendin betekent dit ook heel wat. We wonen sinds afgelopen zomer samen, en zijn nog op zoek naar een kerk waar we ons prettig voelen. Nou, ik denk nu nog even drie keer na voor ik ergens lid word.

Mijn vriendin, die nog ingeschreven staat bij een kerk, had bijna de neiging om zich uit te schrijven. Ik zei: 'nou lieverd, doe maar niet'. Je moet ook oppassen dat je God niet kwetst. Híj doet dit niet. Het zijn de mannen in zwarte pakken die dit doen.

Je hoort het hè? De tranen in mijn stem? Het is zo stom. Ik heb de reformatorische wereld al verlaten, in de wetenschap dat ze me er niet accepteren. Maar dit is gewoon een trap na."

Mijn moeder zei: God gaat boven mijn kinderen

Peter van der Wal (36) uit Amsterdam, specialist longkanker bij een farmaceutisch bedrijf

"Ik ben dan wel geen refo meer, maar die verklaring raakte me zó erg. In eerste instantie was ik vooral boos. Het is echt een wijzende vinger naar de lhbti-gemeenschap. In de geest hiervan zou ik zeggen: dikke vinger voor die verklaring. Soms lijkt het alsof er in de orthodox-christelijke hoek langzamerhand iets ten goede verandert. Zo van: twee stappen vooruit, en dan één achteruit. Nou, dit zijn er weer tien achteruit. Deze actie verkondigt totaal niet de liefde van God of die voor de medemens.

Iemand zei: hopelijk krijgt een van de kerkleiders die hebben ondertekend op een dag een zoon of dochter die op jongens of op meisjes valt. Sorry, maar mijn vader ís een hooggeplaatst leider in de kerk - een ouderling in de Gereformeerde Gemeente. En hij wijst ook gewoon zijn kind af. Mijn ouders vinden dat je wel homo mag zijn, maar het niet mag 'doen' - oftewel, je mag geen relatie hebben. 'De liefde voor God gaat boven die voor mijn kinderen', zei mijn moeder. Ik heb tien jaar mijn best gedaan om geaccepteerd te worden, maar uiteindelijk heb ik een afscheidsbrief geschreven. De pijn die ik telkens te verduren kreeg, dat was gewoon niet meer te doen.

Met Kerst heb ik nog weer gemerkt hoe zwaar de breuk me valt. Het blijven je ouders. Het is hard gezegd misschien, maar het zou makkelijker zijn als ze er niet waren.

Tegelijkertijd hebben de afgelopen jaren me alleen maar rijker gemaakt. Ik ben heel anders naar mensen gaan kijken, en er is een wereld voor me opengegaan. Volgens de kerk leef ik in de boze, zondige wereld, maar mijn omgeving is juist liefdevol, en die accepteert mij hoe ik ben. Ik ben meer omarmd dan ik ooit in de kerk ben geweest."
'Juridisch mogen gelovigen ver gaan'
Aangifte doen wegens discriminatie heeft weinig zin, denkt hoogleraar recht en religie Fokko Oldenhuis. 'Je mag nu meer zeggen.'

Het OM gaat de Nashville-verklaring beoordelen op strafbaarheid en er zijn aangiftes gedaan. Is er enige kans op vervolging?

"Vrijdag werden drie mannen beboet omdat ze homo's hadden beledigd. Zij hadden folders verspreid waarin ze homoseksualiteit koppelden aan seksueel misbruik. Daar zat een plan achter om te beledigen, aldus de rechter. Dat is met de Nashville-verklaring totaal niet aan de orde. Mijn eerste spontane reactie is dat ik de kans zeer gering acht dat het strafrecht is overtreden. Dat is het punt ook niet. Wat hier gebeurt, is pastoraal wel heel ernstig. Een predikant hoort een lam te zijn en geen wolf. Je zult maar homo zijn in 'zijn' kerk."

Toch zijn er eerdere zaken geweest waarbij de vrijheid van godsdienst niet onbeperkt bleek. Valt daaruit iets te leren?

"Eind jaren 80 was er de zaak met het evangelistenechtpaar Goeree. Volgens hen hadden de Joden de Tweede Wereldoorlog aan zichzelf te wijten. Ze riepen iedereen op zich te bekeren. Als je dat zegt, in een kerk of op straat, dan mag dat. De Goerees verspreidden hun boodschap ook ongevraagd via de brievenbussen. Het Cidi (Centrum Informatie en Documentatie Israël) spande een privaatrechtelijke procedure aan en won. Daarnaast kwam er een strafrechtelijke procedure. De rechter veroordeelde het echtpaar. Niet om wat zij zeiden, maar vanwege de vorm, de vlugschriften die zij in de bus deden. We zijn wel opgeschoven sinds die tijd. Je mag tegenwoordig meer zeggen. Of je daar als predikant in mee moet gaan, is een andere vraag.

"Tien jaar na de Goerees kwam de rechtszaak tegen Leen van Dijke (oud-Kamerlid voor de Reformatorische Politieke Federatie, dat nu is opgegaan in de ChristenUnie, red.). Het weekblad Nieuwe Revu interviewde hem. Van Dijke vergeleek homo's met dieven. De rechtbank veroordeelde hem. Uiteindelijk kwam de zaak voor de Hoge Raad, die vond dat Van Dijke strafrechtelijk niet over de schreef ging. Hij legde zijn geloof uit, wat zijn standpunt was. Als je meent dat uit de Schrift of de Koran valt af te leiden dat een homo in eenzaamheid en stilte moet leven, dan mag je dat zeggen."

Hebben die aangiftes dan wel zin?

"Ik zou zeggen: stop met de aangiftes. Als mensen iets willen, kunnen ze beter een civiele procedure beginnen. Maar dan nog denk ik dat de kans op succes gering is. Met het grondrecht van geloof en belijden mag je juridisch best ver gaan. Maar pastoraal zeg ik: predikanten moeten zich diep schamen als je impliciet van de daken schreeuwt dat homo's zijn te genezen."

Waarom is de kans op succes groter in een civiele procedure?

"De strafrechter komt pas aan bod als de rechtsorde in het geding is. Bij een civiele procedure is het burger tegen burger. Dan maak je meer kans omdat het ene belang tegen het andere wordt afgewogen. Het COC kan bijvoorbeeld zeggen dat belangen van homo's worden geschaad. Dan kan de rechter de belangen van het COC afwegen tegen de rechten van de ondertekenaars van de verklaring."
SGP-leider onderschrijft 'strekking' van verklaring

SGP-leider Kees van der Staaij zegt dat hij slechts 'de strekking' van de Nashville-verklaring onderschrijft. "Ik heb er in januari vorig jaar naar gekeken en heb een reactie op hoofdlijnen gegeven. Ik ben verrast dat mijn naam eronder staat, maar loop er niet voor weg."

Van der Staaij reageerde gisteren in het radioprogramma 'Dit is de dag' op de commotie die is ontstaan door zijn handtekening onder de verklaring. Boze reacties zijn jammer, meent hij. "Het is toch verbazingwekkend dat klassieke christelijke opvattingen als iets crimineels worden opgevat."

De SGP-leider wilde eerder gisteren niet reageren en verwees naar een verklaring op de website van de partij. Daarin staat dat de SGP 'er nooit een geheim van heeft gemaakt te staan voor de Bijbelse noties over huwelijk, gezin en seksualiteit'. Hij bepleit 'zorgvuldige omgang met mensen die indringende vragen hebben bij hun seksuele gerichtheid en hun geslacht'.

De Nashville-verklaring wijst erop dat een mens tegenover God een man of een vrouw is. Een mens mag zichzelf niet positioneren als homoseksueel of als transgender. De mens beslist niet zelf, God wikt en beschikt: 'Hij heeft ons gemaakt', staat boven de verklaring.

Een paar jaar geleden kwam voor het eerst een SGP-vrouw in de gemeenteraad, de Vlissingse Lilian Janse. Zij verwoordde in NRC Handelsblad het homo-standpunt van haar partij als volgt: "Als iemand zo geaard is, zal ik die persoon niet negeren. Wel zal ik in liefde uitleggen wat ik ervan vind. Namelijk dat zulke mensen geen seksualiteit mogen hebben en hun geaardheid niet mogen uitdragen. De Bijbel is daar heel duidelijk over. Maar ook zonder de Bijbel ziet iedereen dat het niet normaal is."

De ChristenUnie wijst de Nashville-verklaring af. "Het gesprek over geloof en homoseksualiteit is hier niet mee gediend. Iedereen is welkom ongeacht geslacht of seksuele geaardheid", zegt voorman Gert-Jan Segers.
Nashville duwt homo de kast in
commentaar
Stel: je bent een jonge homoseksueel, je maakt deel uit van een gemeente in een orthodox-protestants kerkgenootschap, loopt al tijden te worstelen met je geaardheid, en je hebt het nog niet aangedurfd om uit de kast te komen. Want in die kringen is een coming-out doorgaans al een immense stap. En dan verschijnt de Nederlandse vertaling van de Nashville-verklaring en blijkt de dominee van jouw gemeente een van de ondertekenaars. Wat doet dat met je als jonge gelovige homo? Vergroot het je gevoel van veiligheid? Zal de stap om uit de kast te komen dan makkelijker worden? Natuurlijk niet.

Als gelovigen zeggen te weten hoe de wil van God eruitziet, is het oppassen geblazen. De Nashville-verklaring - het uit Amerika stammende pamflet tegen homoseksualiteit - is er een voorbeeld van. De opstellers, de Nederlandse vertalers van de tekst en de 250 orthodox-protestantse ondertekenaars, lijken precies te weten wat God en de Bijbel zeggen over homo's en transgenders. En dat is niet om vrolijk van te worden.

Nu is het geen verrassing dat er in grote delen van het orthodoxe protestantisme (zeer) behoudend wordt gedacht over homoseksualiteit. Maar het is ook steeds vaker onderwerp van gesprek en in delen van dat protestantisme is er beweging. Geen snelle beweging, maar toch. Veel (jonge) homo's in behoudende kringen klampen zich daaraan vast: die beweging biedt hoop.

De Nashville-verklaring biedt geen hoop. Gods ijzeren, onwrikbare wil is wet, zeggen de opstellers en vertalers. In het moeilijke gesprek over homoseksualiteit moet het gaan om de homoseksuele medemens. Die moet op de eerste plaats komen. In plaats daarvan staan de opstellers en vertalers te wapperen met onbarmhartige stellingen over hoe de wil van God eruit zou zien. De Nederlandse Nashville-verklaring duwt de orthodox-protestantse homo een heel eind verder het eenzame duister van de kast in.

Hoopgevend is dat er na publicatie van het document, afgelopen weekend, een stortvloed van negatieve reacties op gang is gekomen, waarvan een heel groot deel uit de kerken, ook uit de behoudende hoek. Dat ook PKN-voorman René de Reuver zich zonder dralen distantieerde, is uitstekend: hij noemde de verklaring terecht 'theologisch eenzijdig' en 'pastoraal onverantwoord'. Homo's in behoudend protestantse kring hebben alle steun nodig, in de eerste plaats van hun geloofsgenoten.

De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Nashville: van theologie naar cultuur
De conservatieve talkshowpresentator Carl Boyd jr. uit Nashville discussieert voor het Amerikaanse Hooggerechtshof tijdens een zaak over het
evangelicals - De Nashville-verklaring die zich tegen homoseksualiteit binnen het christendom keert, vindt haar oorsprong aan de rand van het Amerikaanse protestantisme. Maar ze werd tot wapen in de cultuurstrijd tussen traditionele christelijke waarden en vrijdenkend internationalisme.

Heeft de slang gesproken of niet? Dat is een klassieke beginvraag voor wie de discussies en kerksplitsingen binnen het protestantisme behandelt. Maar ook als je het er met elkaar over eens bent dat de slang inderdaad gesproken heeft, ben je nog niet per se uitgediscussieerd.

Want wat zei die slang precies? En alle andere figuren in het Oude Testament? Die spraken namelijk, in de vorm waarin ze aan ons overgeleverd zijn, allemaal Grieks.

Het verhaal van de Nashville-verklaring begint ook op zo'n theologisch-taalkundig zijpad. Die verklaring, die stelt dat er voor homoseksualiteit geen plaats is binnen het christendom, schudde afgelopen weekend het publieke debat in Nederland op, nadat ze werd ondertekend door enkele prominente orthodoxe protestanten, onder wie SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij.

Op dat zijpad belandde Wayne Grudem, een jonge theologiedocent, in 1979, toen hij een artikel las over het Griekse woord kephale. In de meeste bijbelvertalingen wordt dat woord vertaald als 'hoofd'. Zoals in 1 Korinthiërs 11:3: 'Christus is het hoofd is van de man, de man het hoofd van de vrouw'. Maar, zo suggereerden de auteurs, er was ook wel veel voor te zeggen om kephale te vertalen als 'bron'. Dat maakt nogal een verschil voor de verhouding tussen man en vrouw.

De auteurs van dat artikel haakten daarmee aan bij een debat dat heel veel oude zekerheden binnen het Amerikaanse protestantisme op losse schroeven had gezet. In de twee decennia voor 1979 had de ene na de andere grote protestantse kerkstroming in de Verenigde Staten de kansel vrijgegeven voor vrouwelijke predikanten. En nu bereikte het debat over de gelijkheid tussen de seksen ook de evangelicals.

Het Amerikaanse protestantisme is een ingewikkeld doolhof. Meestal worden, naast de aparte categorie van de 'traditionele zwarte kerken', twee hoofdstromingen onderscheiden: mainline en evangelical. Wie het verschil tussen die twee probeert uit te leggen, begeeft zich op glibberig terrein. Maar de mainline-kerken kun je grofweg beschouwen als de PKN van de VS. Het zijn de traditionele, gevestigde stromingen van het Amerikaanse protestantisme: Lutheranen, Presbyterianen, Methodisten. Evangelische kerken, in sommige gevallen zusterkerken van hun mainline-naamgenoten, zijn activistischer en leggen over het algemeen een grotere nadruk op het maken van een persoonlijke keuze voor Jezus. Nog een belangrijk verschil: de evangelicals zijn over het algemeen geneigd om de Bijbel wat letterlijker te nemen dan de mainliners, die hem eerder beschouwen als een document dat je in zijn tijd moet zien, en voor hedendaags gebruik moet interpreteren.

Er stond dus nogal wat op het spel toen sommige evangelische theologen in de jaren zeventig begonnen te beweren dat, ook volgens het letterlijke woord van God, de man helemaal niet superieur is aan de vrouw.

Wayne Grudem voelde aan dat deze ontwikkeling een halt toegeroepen moest worden. De jaren daarna ploegde hij oude Griekse teksten door, op zoek naar bewijs voor zijn stelling: dat kephale gewoon 'hoofd' betekent, in de zin van: persoon met autoriteit over een andere persoon.

Richtingenstrijd

In 1985 publiceerde hij het artikel waarin hij dat betoogde. Dat mondde uit in de oprichting, een paar jaar later, van de Council on Biblical Manhood and Womanhood. Daarmee was een officiële richtingenstrijd binnen het Amerikaanse evangelisme ontbrand: met hun 'complementarisme' keerden Grudem en de zijnen zich tegen het 'egalitarisme'.

Volgens het egalitarisme zijn de verschillende rollen van man en vrouw niet voor de eeuwigheid bepaald, maar vloeien ze voort uit de zondeval. Die verschillen zijn weer opgeheven met de komst van Christus, zoals Paulus schrijft in de Brief aan de Galaten: 'Er zijn geen Joden of Grieken meer, vrijen of slaven, mannen of vrouwen - u bent allen één in Christus'. Het complementarisme stelt daartegenover dat er veel bijbelverzen zijn die erop wijzen dat God ook voor de zondeval al een bepaalde taakverdeling in gedachten had, bijvoorbeeld blijkend uit dat woordje kephale.

Voor de mensen die geen zin hadden om zich in die theologische discussies te verdiepen, publiceerde de Council in 1988 een verklaring voor het grote publiek: de Danvers Statement. Een voorloper van de Nashville-verklaring, die in 2017 gepubliceerd werd door dezelfde organisatie, toen Grudem al met pensioen was.

Wie ze naast elkaar legt, moet concluderen: er is in dertig jaar niet zo heel veel veranderd. Ook in 1988 maakte de Council zich al boos over de 'groeiende claim van legitimiteit voor seksuele verhoudingen die historisch gezien en volgens de Bijbel als ontoelaatbaar en pervers zijn gezien'.

Destijds was de belangrijkste strategische tegenstander het feminisme, inmiddels is de focus meer komen te liggen op homoseksualiteit en afwijkende genderidentiteiten.

Minder tolerant

Maar hoeveel Amerikanen worden nu precies bereikt met deze discussies? Meer dan je aanvankelijk zou denken. Want hoewel 'mainline' een beetje klinkt als 'mainstream', en de kerken die onder dat kopje vallen dat ooit misschien wel waren, zijn de evangelicals al een tijdlang de grootste stroming binnen het Amerikaanse protestantisme. In de meeste onderzoeken identificeert 15 tot 25 procent van de Amerikanen zich de afgelopen jaren als evangelical.

Evangelicals hebben beduidend minder tolerantie voor homoseksualiteit dan andere Amerikanen. In 2016 vroeg onderzoeksbureau Pew Amerikanen naar hun mening over de vrij algemene stelling 'Homoseksualiteit moet geaccepteerd worden door de maatschappij'. Van alle Amerikanen was 63 procent het daarmee eens.

Wie de resultaten per religieuze groep bekijkt, ziet: onder zowel Amerikaanse katholieken, moslims als mainline-prostanten, onderschrijft meer dan de helft die stelling. Van de evangelicals vindt slechts een derde dat de maatschappij homoseksualiteit zou moeten tolereren.

Maar het aandeel van die evangelicals in de bevolking loopt snel terug. Het Public Religion Research Institute constateerde dat tussen 2006 en 2016 het aantal Amerikanen dat zich in hun onderzoeken evangelical noemt, terugliep van 23 naar 17 procent. En bovendien, hoe laag de tolerantie voor homoseksualiteit er nog steeds mag zijn, ook binnen de evangelicals neemt die toe, van 23 tot 34 procent in dezelfde periode, volgens de cijfers van Pew.

Je zou dus geneigd zijn te concluderen, als je naar al die cijfers kijkt: de Danvers-verklaring uit 1988 was een uiting van een theologische discussie die zich weliswaar aan de rand van het Amerikaanse protestantisme afspeelde, maar wel aan een behoorlijk brede rand. De Nashville-verklaring uit 2017 daarentegen is een herhaling van zetten, binnen een stroming die haar relevantie steeds sterker ziet verminderen.

Trump

Sterker nog, ook binnen de eigen kring van conservatieve evangelicals was de Nashville-verklaring omstreden. Niet handig getimed, geen goede manier om het gesprek aan te gaan, en vooral: hypocriet. Dat was de kern van de kritiek die de Washington Post destijds optekende bij een rondgang. Want terwijl er in 'Nashville' grote woorden worden gesproken over immoraliteit, wordt dezelfde maatstaf niet toegepast als het gaat om een oordeel over president Trump.

Donald Trump is, ondanks zijn weinig bijbelse levenswandel, onverminderd populair onder evangelicals. Ook bij de tussentijdse verkiezingen in 2018 stemde weer zo'n 75 procent van hen voor de partij van de Republikeinse president. En één van de ondertekenaars van Nashville is James Dobson, niet alleen een prominente evangelicale activist, maar ook één van de belangrijkste religieus adviseurs van president Trump.

Vrijdenken

En dus dient zich de volgende paradox aan. Hoewel het theologisch gezien misschien een herhaling van de zetten van dertig jaar eerder is, voor een protestants smaldeel van de natie dat alleen maar kleiner is geworden, is het juist de Nashville-verklaring die nu internationaal opgang maakt. Deze keer niet uitsluitend opgevat als theologisch manifest, maar als een soort pamflet in een internationale cultuurstrijd, waarin traditionele christelijke waarden tegenover een vrijdenkend internationalisme worden gezet.

Dat zou althans de steun verklaren die Nashville kreeg uit niet-evangelicale hoek. Zoals van de katholieke aartsbisschop van Philadelphia, die schreef: 'De tekst herbevestigt slechts historische bijbelse overtuigingen over het huwelijk, kuisheid en de aard van de menselijke seksualiteit'.

Of van de site Breitbart, spreekbuis van de Amerikaanse alt-right, en cheerleader van Donald Trump, die de Nashville-verklaring ook als een uiting van een christelijke consensus probeerde voor te stellen: 'De inhoud van de verklaring gaat niet verder dan een leerstuk over wat christenen altijd al hebben geloofd over seksuele moraal en Gods plan voor mannen en vrouwen'.

Ook Wayne Grudem, 71 inmiddels, ondertekende de Nashville-verklaring. Hij liet de afgelopen jaren vaker van zich horen, en symboliseerde de spagaat waarin Amerikaanse evangelicals gevangen zitten. Een keer zag hij zich genoodzaakt om zich van president Trump te distantiëren, na de beruchte video waarin Trump pochte over het in de edele delen grijpen van vrouwen.

Maar toen hem onlangs naar zijn mening gevraagd werd over de grensmuur van Trump, wist hij het beleid van de president met gemak in een letterlijke interpretatie van de Bijbel in te passen: 'Muren geven vrede en veiligheid. In de wereld van het Oude Testament bouwden mensen muren rondom steden om zichzelf te beschermen tegen dieven, moordenaars, en andere criminelen'.


1 x
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -

Eveliene
Berichten: 559
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: #Nashville Manifest

Bericht door Eveliene » 08 jan 2019, 12:33

Ylse schreef:Ik lees zojuist dit artikel op de website van het AD. https://www.ad.nl/binnenland/nashville- ... ~ac8ec6b3/

Vergelijkt deze persoon de LGBTI gemeenschap nu met nazi's ? Of lees ik dit nu verkeerd?
Dat lees je goed. Hij is aan het verdrinken en slaat wild om zich heen om het hoofd boven water te houden.
0 x

Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

De Liefdesverklaring

Bericht door Anon20190508 » 08 jan 2019, 14:19

De Liefdesverklaring
Liefde is van alle tijden. Hoe we ermee omgaan is veranderlijk. De verworvenheden van vandaag, waardoor mensen steeds meer vrij zijn om de liefde op hun eigen manier te beleven, staan steeds weer onder druk. Een hang naar het verleden of naar vaststaande waarheden zorgt ervoor dat mensen weer in beknellende hokjes gedrukt worden.

Het is van belang de vrijheid te verdedigen om lief te hebben naar eigen wens. Daarom deze verklaring. Een liefdesverklaring aan mensen en een liefdesverklaring aan de vrijheid.
https://www.humanistischverbond.nl/nieu ... verklaring

(Ik heb hem in ieder geval ondertekend ;))
1 x
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈

Benjamin
Berichten: 1283
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Anders
Locatie: O, o Den Haag

Re: De Liefdesverklaring

Bericht door Benjamin » 08 jan 2019, 17:52

Eros schreef:
08 jan 2019, 14:19
De Liefdesverklaring
Liefde is van alle tijden. Hoe we ermee omgaan is veranderlijk. De verworvenheden van vandaag, waardoor mensen steeds meer vrij zijn om de liefde op hun eigen manier te beleven, staan steeds weer onder druk. Een hang naar het verleden of naar vaststaande waarheden zorgt ervoor dat mensen weer in beknellende hokjes gedrukt worden.

Het is van belang de vrijheid te verdedigen om lief te hebben naar eigen wens. Daarom deze verklaring. Een liefdesverklaring aan mensen en een liefdesverklaring aan de vrijheid.
https://www.humanistischverbond.nl/nieu ... verklaring

(Ik heb hem in ieder geval ondertekend ;))
Hoewel ik mijn bedenkingen heb bij het HV, heb ik de verklaring ook jubelend ondertekend (en doorgestuurd naar al mijn contactpersonen).
0 x
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -

Marica
Berichten: 1043
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: #Nashville Manifest

Bericht door Marica » 08 jan 2019, 18:34

Ik heb een mail gestuurd naar de gemeente Alphen aan den Rijn. We zagen gisteravond dat de voormalige KPN zendmast in regenboogkleuren verlicht was.
Mijn vrouw werkt bij die gemeente en wist mij te vertellen dat je bij een vriendje van een vriendje moest zijn om die toren zo te verlichten. Ze kunnen dat ding elke kleur geven door middel van RGB Ledjes.

Ook blijkt het college van wethouders 1 dwarsligger te hebben die weigert om de vlag op het plein te heisen. Daarom heb ik aan de burgemeester Liesbeth Spies gevraagd waarom het zo moet. WEL uitspreken dat je een regenbooggemeente bent, maar nu het nodig is niet thuis geven. Onze gemeente Kaag en Braassem heeft die vlag meteen gehesen toen het nieuws bekend werd. Ook heeft die burgemeester zich direkt uitgesproken tegen dat manifest. Hierin blijft Alphen A/D Rijn stil, erg stil.
0 x

Plaats reactie