Column van een dominee

Nieuwsberichten
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Column van een dominee

Bericht door Benjamin »

In het kielzog van Nashville-gate schrijft een Nederlands gereformeerde dominee in Onderweg (kerkblad in de Nederlands Geref. kerken en Geref. kerken vrijgemaakt) een kotsveroorzakende column over transgenders. Bah.

Lezen op eigen verantwoordelijkheid.

https://www.onderwegonline.nl/13505-col ... -en-mannen
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Column van een dominee

Bericht door Marica »

Ja wat moet je er over kwijt? Die mening die hier geventileerd wordt is wijd verspreid onder geloofsgroepen die zich onderdeel van de Biblebelt noemen.
Ik haal ondertussen mijn schouders op over zulke kortzichtigheid.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Column van een dominee

Bericht door Sara »

Je zou denken dat een beetje dominee wel onderscheid zou maken tussen onze geest en de ‘stoffelijke huls’ die we hier op aarde mogen gebruiken, maar blijkbaar is de stoffelijke huls alles bepalend.
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Column van een dominee

Bericht door Eveliene »

Maar het is een dwaalweg om mee te gaan in hun gevoel door in gezonde lichamen te snijden.

Het is ook een dwaalweg om niet tegen verschrikkelijke ziektes te enten.
Op zich valt de column nog mee en laat deze slechts zien dat de beste man slecht geïnformeerd is. Het is niet meer dan een laatste stuiptrekking van een uitstervend soort.
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Column van een dominee

Bericht door MichelleB »

https://www.onderwegonline.nl/7696-colu ... -leugenaar
Zelfs met clickbait titels als dit heeft de beste man nul publiek lijkt wel.

Overigens ben ik op een aparte manier juist wel blij met dat hele Nashville gedoe. Er is zoveel steun vanuit andere hoeken, sommige die ik ook niet had verwacht
-Life is a work in progress-
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Column van een dominee

Bericht door Benjamin »

Eveliene schreef: 17 jan 2019, 11:42 Het is ook een dwaalweg om niet tegen verschrikkelijke ziektes te enten.
Klopt. Ik verbaas me altijd over dat typisch Nederlandse fenomeen van dat ´niet inenten´. Het schijnt dat we dat aan Groen van Prinsterer te danken hebben. In de rest van de wereld doen ook orthodoxe christenen vaak totaal niet moeilijk over zulke dingen. Ik heb mijn moeder een keer gevraagd hoe ze erin kan geloven dat haar Hollandse splinter-splinter-splinter-sekte zonodig gelijk heeft. Haar antwoord: de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden. Met andere woorden: omdat er weinig mensen in geloven heeft hun kerk gelijkerder.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Column van een dominee

Bericht door Anon20190516 »

Benjamin schreef: 11 jan 2019, 22:59 In het kielzog van Nashville-gate schrijft een Nederlands gereformeerde dominee in Onderweg (kerkblad in de Nederlands Geref. kerken en Geref. kerken vrijgemaakt) een kotsveroorzakende column over transgenders. Bah.

Lezen op eigen verantwoordelijkheid.

https://www.onderwegonline.nl/13505-col ... -en-mannen
Nee,dank je
Ik heb de neiging om volwassenen die nog in sprookjes geloven niet serieus te nemen.....
Offline
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Column van een dominee

Bericht door Hrafn »

Benjamin schreef: 17 jan 2019, 15:22
Eveliene schreef: 17 jan 2019, 11:42 Het is ook een dwaalweg om niet tegen verschrikkelijke ziektes te enten.
Klopt. Ik verbaas me altijd over dat typisch Nederlandse fenomeen van dat ´niet inenten´. Het schijnt dat we dat aan Groen van Prinsterer te danken hebben. In de rest van de wereld doen ook orthodoxe christenen vaak totaal niet moeilijk over zulke dingen. Ik heb mijn moeder een keer gevraagd hoe ze erin kan geloven dat haar Hollandse splinter-splinter-splinter-sekte zonodig gelijk heeft. Haar antwoord: de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden. Met andere woorden: omdat er weinig mensen in geloven heeft hun kerk gelijkerder.
Onze god is de beste?
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Column van een dominee

Bericht door Mr.X »

Adcocaat van de duivel, it is I.

Maar hij heeft in zekere zin wel gelijk (een klein beetje hoor). Het lijkt wel een rage te zijn onder jongeren om allemaal trans te zijn. Er is mij verteld dat op tumblr (ikzelf zit daar niet op, houd niet van die site) nogal veel zogenaamde ftms zitten. Deze blijken dan niet echt ftm te zijn, maar gewoon een meid die aandacht wil. En blijkbaar is uit de kast komen als trans helemaal hot nu. In dat aspect heeft die dominee gelijk.

Voor de rest is het bullshit, of course.

Wel vind ik de reacties erop heel netjes. Ze lijken toch echt wel steun te betuigen voor transgenders. Had ik anders verwacht.
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Column van een dominee

Bericht door Benjamin »

Hrafn schreef: 17 jan 2019, 18:17
Benjamin schreef: 17 jan 2019, 15:22
Eveliene schreef: 17 jan 2019, 11:42 Het is ook een dwaalweg om niet tegen verschrikkelijke ziektes te enten.
Klopt. Ik verbaas me altijd over dat typisch Nederlandse fenomeen van dat ´niet inenten´. Het schijnt dat we dat aan Groen van Prinsterer te danken hebben. In de rest van de wereld doen ook orthodoxe christenen vaak totaal niet moeilijk over zulke dingen. Ik heb mijn moeder een keer gevraagd hoe ze erin kan geloven dat haar Hollandse splinter-splinter-splinter-sekte zonodig gelijk heeft. Haar antwoord: de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden. Met andere woorden: omdat er weinig mensen in geloven heeft hun kerk gelijkerder.
Onze god is de beste?
Erger nog, andere kerken kennen geen God. Zij prediken 'de Jezus van vijf letters'. Dat is: niet de echte Jezus maar slechts het woord (van vijf letters) Jezus wordt daar gepredikt.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Plaats reactie