Pc bouwen

Nieuwsberichten
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Pc bouwen

Bericht door KeepzD »

Marica schreef: 10 feb 2019, 09:16 Als het puur om wat games te spelen gaat, waarom dan een PC upgraden?

Ik zou kijken naar 2e hands consoles zoals Xbox of PS

PC onderdelen zijn gewoon erg duur als je een eigen systeem bouwt. Mijn oude game pc draait nog steeds op W10 en kan een hoop spelletjes via Steam nog prima aan. Snelle internetverbinding is dan wel een must.

Wil je toch zelf bouwen , tweakers.net. is the way to go.
Ik heb een xbox, maar vind pc-gaming over het algemeen veel prettiger. Hoeft uiteindelijk ook niet goedkoop te zijn, ik moet hier alleen wel voor gaan sparen en dan weet ik tenminste naar welk bedrag..
oude pc is lekker als het een beetje draait nog zodat die tijd overbrugt kan worden :)
Forever myself
Roland
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2016, 12:47
Gender: Non-binair
Locatie: Friesland

Re: Pc bouwen

Bericht door Roland »

Je systeem is DDR2 of 3, hangt van het moederbord af.
Ik heb vele PC's gebouwd, als je advies wilt, kan ik wel een onderdeel lijstje in tweakers maken.
Zou wel handig zijn als ik je budget weet.
Een videokaart in je huidige PC kan ook maar je huidige CPU is best wel traag, geschikt voor internetten, en oude spellen.
Benchmarkt van je cpu tegen een huidige budget AMD cpu met geïntegreerd graphics:
https://www.cpubenchmark.net/compare/AM ... /136vs3186

Met een nieuwe PC, zou je de SSD, en HDD en misschien de case hergebruiken kunnen.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Pc bouwen

Bericht door Marijn »

Als je een nieuw moederbord in de bestaande case zou willen bouwen in het belangrijk om op de maat te latten. Het is lang geleden, maar ik weet dat er bepaalde standaard maten zijn. Net zoals dat bepaalde CPU's een specifiek type socket nodig hebben.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Pc bouwen

Bericht door JustMe »

Dat is waar ook ja...je hebt tig van die formfactoren tegewoordig. ATX, micro-atx, etc.., etc..

Het is ook niet altijd zo recht toe, recht aan om een videokaart in een kast te wurmen, zeker niet als het zo een enorm geval is.

Zoals Marica al aan gaf is zelfbouw helemaal niet zo goedkoop meer. Het heeft alleen zin als je een pietje precies bent qua onderdelen of als je het leuk vindt om te doen. Ik zou anno nu eerder een kant en klaar systeem kopen of zelfs voor een laptop gaan.
Roland
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2016, 12:47
Gender: Non-binair
Locatie: Friesland

Re: Pc bouwen

Bericht door Roland »

Laptop/kant en klaar is altijd duurder dan zelfbouw.
Zelfbouw is helemaal niet moeilijk (meer) staan genoeg tutorials op youtube als je het nog niet eerder hebt gedaan.
Als je op een laag budget zit kan je dit doen:
Als je SSD/HDD, en kast hergebruikt, en dat kan meestal wel. (nieuwe kast met voeding zit rond de 45E)
Een AMD 2200G met moederbord en 8gb ram zit je rond de 200 euro.
De onboard GPU is redelijk te noemen, en zou in de toekomst een losse videokaart in kunnen plaatsten als dat nodig is.
https://www.videocardbenchmark.net/comp ... 1220vs3895
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Pc bouwen

Bericht door KeepzD »

Roland schreef: 10 feb 2019, 12:04 Je systeem is DDR2 of 3, hangt van het moederbord af.
Ik heb vele PC's gebouwd, als je advies wilt, kan ik wel een onderdeel lijstje in tweakers maken.
Zou wel handig zijn als ik je budget weet.
Een videokaart in je huidige PC kan ook maar je huidige CPU is best wel traag, geschikt voor internetten, en oude spellen.
Benchmarkt van je cpu tegen een huidige budget AMD cpu met geïntegreerd graphics:
https://www.cpubenchmark.net/compare/AM ... /136vs3186

Met een nieuwe PC, zou je de SSD, en HDD en misschien de case hergebruiken kunnen.
Thanks voor de tips! Advies is zeker welkom.. Zit nu midden in mijn werkweek, ik kom hier eind vd week even op terug.
Forever myself
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Pc bouwen

Bericht door KeepzD »

Via een collega van m'n pa nu een passende videokaart te pakken gekregen, die ga ik er eerst eens even inzetten en gebruiken tot ik genoeg bij elkaar gespaard heb voor een nieuwe desktop. :)
Zal wel een aantal maanden duren, maar geen haast.
Forever myself
Plaats reactie