Nieuwe chat! Zie dit topic.

Verander niet te snel van geslacht

Nieuwsberichten
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Verander niet te snel van geslacht

Bericht door Anon20200101 »

In aansluiting hierop, en als tegenbeweging, zou je kunnen kijken naar Thailand en Brazilie, waar vanuit economische invalshoek mannen ervoor kiezen als pre-op transvrouw, maar zonder gender dysforie, in de sex industrie te werken. Dit is voor hen een manier om, soms letterlijk, uit de sloppenwijk te komen.
Ja, je kan proberen hard te maken dat "zij" het systeem misbruiken, en het daardoor voor ons" moeilijk(er) maken, en dat er zo minder resoirces voor "ons" beschikbaar zijn.

Doet dit iets af aan transgender mensen? Niet, als je er geen aanstoot aan neemt, als zijnde "wij zijn echt, zij niet".

Ja, "wij" hebben een medische en psychologische noodzaak om ons gelukkig te voelen; "zij" een economische.
En dus, in het door @Simão aangehaalde voorbeeld, een maatschappelijke.

Gaat het er niet gewoon om dat we allemaal gelukkig proberen te zijn, met de instrumenten die we daarvoor beschikbaar hebben?
Acceptatie van onszelf, en door die ander geaccepteerd te worden. Inclusiviteit in de ruimere zin.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Verander niet te snel van geslacht

Bericht door Jer158 »

Simão schreef: 23 feb 2019, 11:47 Er is hier zelfs een topic over geweest
viewtopic.php?f=11&t=6148&hilit=Meisjes ... gen+worden

En er zijn diverse verhalen te vinden zoals deze, over mensen die blijkbaar toch niet de goede keuzes maken.
https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/b ... ts-1403321

Dat kun je niet onder het tapijt vegen, het komt gewoon voor. En er is niks mis met het benoemen er van.

Wat me verbaast is hoe nodig sommigen het vinden om off topic te gaan of te zitten trollen. Ik had niet het idee dat dit het soort forum voor dat was.
Het was een serieuze (maar terecht kritische) vraag. Wat je hier aanhaalt is namelijk niet iets wat "ze in UK hebben vastgesteld", maar iets wat wereldwijd (met name in landen met informed consent, wat de UK niet is - behalve particulier) voorkomt. Wat jij citeert is observatie en speculatie. We denken iets te zien, maar hebben geen idee van de schaal / oorzaak, etc.

Wat we wel weten is dat een kleine groep mensen extreem luid hierover is, en JUIST in de UK. Deze groep denkt niet zoals wij genuanceerd hierover, maar is van mening dat het bestaan van dit soort mensen betekent dat dit voor alle trans mensen geldt, en trans mensen effectief niet bestaan (of allemaal geestesziek zijn en psychiatrie nodig hebben, geen transitie). (Noot: Velen zullen zeggen dat ze wel erkennen dat trans mensen bestaan, maar als je doorvraagt zou het dan gaan om een extreem klein percentage dan effectief nul is.)

Ik veeg niets onder het tapijt, maar ageer tegen de terminologie die jij gebruikt: "in UK hebben vastgesteld". Hiermee geef je een boel legitimiteit die er niet is. Er is niets vastgesteld. Aan de hand van enkele gevallen wordt vergaand gespeculeerd. Dat is het enige.

Het is belangrijk dit soort artikelen te zien in het bredere transklimaat in de UK. Het is daar een stuk transfobischer dan in Nederland, en wachttijden zijn net zo lang of nog langer (behalve voor zij die particuliere zorg kunnen betalen, er is 1 kliniek die dat doet voor minderjarigen en die ligt continue onder vuur, om terechte maar ook onterechte redenen). Er is een reden dat de UK media onlangs als een van de minst betrouwbare in Europa uit de test kwam. Dat heeft onder andere te maken met de stemmingmakerij (anti-immigratie, anti-Europa, anti-trans). Het was zelfs zo erg dat The Guardian UK (wat nog een van de meest transneutrale kranten is) door The Guardian US (ja, die uit Trumpland) terecht werd geroepen over de transfobie.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Verander niet te snel van geslacht

Bericht door Jer158 »

Aanvulling op mijn vorige post: feiten of integere journalistiek in UK media moet je zoeken met een vergrootglas.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Verander niet te snel van geslacht

Bericht door Simão »

Je kon toch ook meteen inhoudelijk ingaan op dingen?
En als iemand iets vaststelt, is dat nog geen bewijs van weet ik het wat, jezus. Ik stel vast dat er op fora vaak blauw als ondergrond wordt gebruikt. Dan zegt dat toch nog niks over het hoe en waarom of of dit wel waar is of niet?
Als je gaat discussieren over terminologie, of de UK, verlies je het onderwerp uit het oog. Je kunt best zeggen dat ik dat verkeerd heb neergezet, maar het veranderd niks aan de inhoud dat het gewoon voorkomt dat niet elk genderidentiteits probleem wordt opgelost met geslachtsaanpassingen.
Daar zijn immers zat voorbeelden van. Ik heb toevallig dit voorbeeld gebruikt omdat we het eerder besproken hebben op dit forum dus ik had het bij de hand. Maar als je anti UK bent kan ik nog wel wat andere zoeken, maar ik weet zeker dat je zelf prima weet dat er mensen bestaan die in de groep vallen.
De meneer van de openingspost heeft het niet over dat transzijn niet bestaat.
Het onderwerp is dat niet iedereen gebaat is bij geslachtsveranderende operaties, omdat het bij sommigen niet om een geslachtsaanpassing gaat als je het goed bekijkt.


In hoeverre is het okee om een en ander vergoed te krijgen om heen en weer gaan in geslacht? Onder welke omstandigheden?
In beginsel moet iedereen gewoon geholpen (en zijn ze uiteraard vaak zelf overtuigd dat dit is wat ze willen), maar is het niet beter, ook in verband met wachttijden, dat men wel zo zeker mogelijk weet dat dit de juiste weg is, en hoe bepaal je dat?
Dat is best wel een vraagstuk. We hebben het niet over een neuscorrectie.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Verander niet te snel van geslacht

Bericht door Jer158 »

Simão schreef: 23 feb 2019, 13:05 Je kon toch ook meteen inhoudelijk ingaan op dingen?
Tuurlijk, maar er stond niets nieuws in de OP waar ik op wilde reageren. Het ging mij alleen om het corrigeren van een misverstand.
En als iemand iets vaststelt, is dat nog geen bewijs van weet ik het wat, jezus. Ik stel vast dat er op fora vaak blauw als ondergrond wordt gebruikt. Dan zegt dat toch nog niks over het hoe en waarom of of dit wel waar is of niet?
Als jij vaststelt (met die bewoording) dat er op fora vaak blauw wordt gebruikt, wek je de indruk dat dat idd het geval is. Niet dat je een 2x blauw zag en de andere 100x je ogen dicht had. Dat is het verschil, en wat veel van deze anti-transmensen wel doen.

Spijtoptanten komen voor. Mensen die in transitie gaan om redenen die niet zuiver GD zijn, komen voor. Dat is lastig, en een punt van zorg. Dat is het enige wat op dit moment is vastgesteld, dus laten we het a.u.b. bij die feiten houden (nog steeds @ "in de UK vastgesteld").

Veel plezier nog
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Verander niet te snel van geslacht

Bericht door Jer158 »

Ik ben het trouwens helemaal eens met het sentiment: "verander niet te snel van geslacht". Het zou m.i. een laatste keuze moeten zijn.

Ik zit al een tijdje te broeden op een soort eerste hulp bij GD artikeltje met vragen om jezelf te stellen om de kans op succes zo groot mogelijk te maken, gebaseerd op de rode draad die ik zie in detransitieverhalen.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Verander niet te snel van geslacht

Bericht door Simão »

Dat lijkt me een heel werk @@Jer158 , maar niet onmogelijk als je een heel archief vol met transitieverhalen verzamelt.

En voor de goede orde, ik heb geen uitgesproken mening over het genoemde vraagstuk, ik vind het alleen wel een goede bodem voor discussie.

Overigens is ook niet elke transgender die niet voor operaties gaat, ongelukkig. Echter deze komen natuurlijk niet bij artsen en hulpcentra etc en daarom is er minder kijk op, minder bekendheid. Toch worden deze aangevallen als niet "echt" trans kunnen zijn. Gelukkig zie ik daar tegenwoordig een verschuiving in omdat jongeren veel meer bekend zijn met gender vraagstukken.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Verander niet te snel van geslacht

Bericht door Jer158 »

Simão schreef: 23 feb 2019, 14:40Overigens is ook niet elke transgender die niet voor operaties gaat, ongelukkig. Echter deze komen natuurlijk niet bij artsen en hulpcentra etc en daarom is er minder kijk op, minder bekendheid. Toch worden deze aangevallen als niet "echt" trans kunnen zijn. Gelukkig zie ik daar tegenwoordig een verschuiving in omdat jongeren veel meer bekend zijn met gender vraagstukken.
Om deze reden zie ik het "transvraagstuk" als tweezijdig:
- Ben ik trans?
- Is mijn dysforie dusdanig dat ik niet anders kan dan in transitie te gaan? (inclusief: zijn andere redelijke opties geprobeerd en/of uitgesloten)

Twee verschillende vragen, waarbij een ja op de eerste vraag los staat van het antwoord op de tweede. Het kan bovendien veranderen over tijd. Dat je trans bent (= je identificeert je niet met je geboortegeslacht), betekent nog niet dat een transitie de beste optie is voor je. Ik heb "vriendinnen" die net zo goed "innerlijk man zijn" als ik en daar prima mee kunnen leven. Als ik minder dysforie had gehad was ik ook zeker niet in transitie gegaan.

Ik vergelijk het wel eens met een depressie die getriggerd is door (langdurige) omstandigheden. Er is een negatieve situatie (trans zijn) met de potentie om iemand in een depressie te storten en de mentale gezondheid naar de knoppen te helpen, maar dat gebeurt maar bij sommige mensen en niet bij iedereen in dezelfde mate (dysforie).
Je gaat niet al die mensen met geen of weinig symptomen behandelen voor depressie. Dat maakt hun situatie niet anders of minder echt. Waarom zou dat voor trans zijn anders zijn?
Jer158 schreef: 23 feb 2019, 13:40Ik ben het trouwens helemaal eens met het sentiment: "verander niet te snel van geslacht". Het zou m.i. een laatste keuze moeten zijn.
Hiermee bedoel ik trouwens in eerste instantie dat je het jezelf verschuldigd bent om eerst andere opties te onderzoeken. Uiteindelijk ben je er zelf bij als je de keuze maakt om in transitie te gaan. Gatekeepers kunnen maar zoveel doen (helemaal als je een grote groep andere mensen het leven niet nog moeilijker wil maken). Hoeveel mensen ik wel niet heb gezien die tegen hun artsen en psychs liegen, of die zichzelf gigantisch overschreeuwen om maar niet geconfronteerd te worden met pijnlijke dingen. Hiermee wil ik niet zeggen dat deze mensen niet geholpen kunnen worden, maar het ligt zeer gecompliceerd. Als er een mentale blokkade is, kun je er educatie naar gooien zo je wil maar de kans dat het aankomt is klein.

Meest ironisch van al, zijn nog de zelfgenoemde radicale feministen die graag schreeuwen dat jonge vrouwen "getransd" worden "de trans cult", dat ze gemanipuleerd worden om te denken dat ze trans zijn. Dit integenstelling tot trans vrouwen die allemaal mannen zijn met perverse fantasieen. Mooi toch hoe dat zogenaamde feminisme werkt: onze lichaamsdelen bepalen of we man of vrouw zijn, alle mannen zijn perverse boemannen, en vrouwen kunnen niet voor zichzelf nadenken. (Dit is uiteraard niet mijn mening, en ik begrijp dat dit geen daadwerkelijk feminisme is.)
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Verander niet te snel van geslacht

Bericht door Simão »

Jer158 schreef: 23 feb 2019, 15:26 Hoeveel mensen ik wel niet heb gezien die tegen hun artsen en psychs liegen, of die zichzelf gigantisch overschreeuwen om maar niet geconfronteerd te worden met pijnlijke dingen. Hiermee wil ik niet zeggen dat deze mensen niet geholpen kunnen worden, maar het ligt zeer gecompliceerd. Als er een mentale blokkade is, kun je er educatie naar gooien zo je wil maar de kans dat het aankomt is klein.
Nou ja, dat is dus zo´n beetje de kern. Dit zijn, denk ik zelf, bijna per definitie de mensen die spijt krijgen en dat komt voornamelijk omdat ze oplossing buiten zichzelf en/of in een verkeerde hoek zoeken.
De vraag is inderdaad in hoeverre hulpverleners deze mensen kunnen ondervangen. Helemaal omdat er uiteindelijk natuurlijk ook gewoon op eigen houtje van alles gerealiseerd kan worden.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Verander niet te snel van geslacht

Bericht door Anon20190712 »

Mooi opiniestukje, kaart wat mij betreft belangrijke zaken aan. Zaken waar momenteel onder het mom van pride & een wie je bent bepaal je zelf-gedachtegoed weinig ruimte voor is. Sta ook volledig achter;
Volgens mij is er nog veel onderzoek nodig om meer duidelijkheid te krijgen over wie daadwerkelijk transgender is en wat de beste behandeling is.