Verander niet te snel van geslacht

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Verander niet te snel van geslacht

Bericht door Benjamin »

Verander niet te snel van geslacht

WOUTER ZELLE, LEZER TE DEN HOORN (ZH)
Volgens Frank Kruijver (Opinie, 15 februari) is het eenvoudig: transgenders zijn biologisch anders en zijn goed geholpen met een transitie naar het andere geslacht. Studies naar kinderen die worden gediagnostiseerd als transgender laten echter bijna altijd zien dat zonder behandeling, de meerderheid van deze kinderen (60 tot 80 procent) zich later gaat identificeren als het geslacht waar ze mee geboren zijn. Het is dan ook goed mogelijk dat de genderidentiteit van sommige kinderen vrij zwak is en daardoor vrij eenvoudig te beïnvloeden. Het kan dan het beste zijn om deze kinderen neutraal te benaderen en ze daarmee de ruimte te geven om te ontdekken welke genderidentiteit het beste bij hen past.

Net zoals er mensen zijn die vanuit hun ideologie ontkennen dat transgendergevoelens echt (kunnen) zijn, zijn er ook mensen die vanuit hun ideologie de neiging hebben om te geloven dat transitie altijd de oplossing is voor mensen die problemen hebben met hun genderidentiteit of zich ongemakkelijk voelen met wat verwacht wordt van mensen van hun geslacht. Beide extremen kunnen mensen een genderidentiteit opdringen die niet bij hen past. Vroeg ingrijpen met hormonen of operaties kan zorgen voor onomkeerbare schade wanneer mensen alsnog besluiten dat ze willen leven als het geslacht waarmee ze zijn geboren. Een alternatief is om voorzichtig hiermee te zijn en hen eerst met therapie en/of een sociale transitie te helpen. Sommige mensen geloven echter dat zo snel mogelijk beginnen met hormonen en/of operaties noodzakelijk is, al ontbreekt hiervoor wetenschappelijk bewijs.

Opvallend is een vrij nieuw fenomeen dat in de VS lijkt op te treden: plotselinge genderdysforie. Dit zijn pubers en jongvolwassenen die eerder geen enkele indicatie hebben gegeven dat ze transgender zijn en zich plotseling zo gaan zien. Dit kan komen door kopieergedrag, waarbij deze jongeren zich pas gaan zien als transgender nadat een vriend of vriendin zich ook als transgender is gaan identificeren. Soms is dit het geval voor iedereen in een vriendengroep. Hier is veel nog onduidelijk.

Volgens mij is er nog veel onderzoek nodig om meer duidelijkheid te krijgen over wie daadwerkelijk transgender is en wat de beste behandeling is. Ook onder progressieven bestaat de neiging om selectief te winkelen in de wetenschap op een manier die hun ideologie ondersteunt. Desondanks is de kritiek van Van der Staaij dat transgenderisme een ideologie is nogal hypocriet aangezien hijzelf ook sterk ideologisch gedreven is. Een middenweg lijkt mij beter, waarbij we openstaan voor transgenders, maar wel verwachten dat medische diagnoses en behandelingen goed worden onderzocht.

Bron: Trouw
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8023
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Verander niet te snel van geslacht

Bericht door Emma »

Oh, weer een ROGD gekkie. Lekker laten gaan.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Verander niet te snel van geslacht

Bericht door Simão »

In de kern heeft hij wel gelijk dat niet alle genderidentiteitsproblemen ook meteen betekenen dat je gelukkiger bent in een ander uiterlijk geslacht en als je daarheen gepushed wordt je dat echt niet verder helpt.
Er is toch ook geen noodzaak om een en ander te overhaasten, zeker niet bij onomkeerbare dingen.
Bij mensen waarbij het gewoon vaststaat is het allemaal wel duidelijk, maar wat doe je met die groep zoals ze dat bv in UK hebben vastgesteld, die jongen wil worden "omdat ze het als meisje moeilijk hebben in de maatschappij" en andere aparte redenen (neem de Human Ken doll die gezegd heeft ooit naar vrouw te willen veranderen, gewoon omdat het kan en hij nu eenmaal verslaafd is aan plastische chirurgie)?

Wat betreft kopieer gedrag, ik heb bij dit seizoen van Hij is een Zij ook bij 1 sterk het idee dat die alleen maar over de streep getrokken wordt omdat het vriendinnetje toevallig trans is en dat vond ik best wel apart om naar te kijken. Het is niet aan mij om te oordelen over wat die wil, maar dat is wel iemand waarbij het me niet zou verbazen als er een omslag komt als de verkering met dat transdinnetje uit is. (Zo niet, dan heb ik het mis, ook goed)
Ik denk dat pubers wel degelijk heel gevoelig zijn hiervoor omdat ze nog een kneedbare identiteit hebben, zoekende zijn. Reden waarom ze ook makkelijk in sektes terechtkomen of aan de drugs gaan.

Er is niks mis met eerst sociale transitie en dat wordt in nederland ook aangehouden als regel voordat je aan de hormonen kunt volgens mij evenals minimum leeftijden voor een en ander. Dat is ook niet voor niets zo gekomen.
Dat is volgens mij het enige waar voor gepleit wordt in dat stuk.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20200424
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:55
Gender: Vrouw

Re: Verander niet te snel van geslacht

Bericht door Anon20200424 »

ideologie?
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Verander niet te snel van geslacht

Bericht door Anon20190501 »

Simão schreef: 22 feb 2019, 15:39 dat transdinnetje.
WTF?
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Verander niet te snel van geslacht

Bericht door Simão »

Sigrid schreef: 22 feb 2019, 21:40
Simão schreef: 22 feb 2019, 15:39 dat transdinnetje.
WTF?
Een dinnetje is in sommige kringen een normale afkorting van vriendin. Het is zelfs lief bedoeld. Het is een harstikke leuk meisje, heb je de serie gezien? Zit verder niks achter. Als je er slecht van denkt, zit dat in jouw interpretatie, niet in mijn intentie.
http://anncreatief.blogspot.com/2013/11 ... netje.html
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Verander niet te snel van geslacht

Bericht door Jer158 »

Simão schreef: 22 feb 2019, 15:39wat doe je met die groep zoals ze dat bv in UK hebben vastgesteld, die jongen wil worden "omdat ze het als meisje moeilijk hebben in de maatschappij"
Oh? Vertel
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Verander niet te snel van geslacht

Bericht door Anon20190508 »

Jer158 schreef: 23 feb 2019, 01:00
Simão schreef: 22 feb 2019, 15:39wat doe je met die groep zoals ze dat bv in UK hebben vastgesteld, die jongen wil worden "omdat ze het als meisje moeilijk hebben in de maatschappij"
Oh? Vertel
De meisjes inpeperen dat ze 'normaal' moeten doen omdat niemand de patriachie echt wilt aanpakken, toch? Zo werkt dat toch? :lol:

dat is sarcasme, ja.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Verander niet te snel van geslacht

Bericht door Benjamin »

Eros schreef: 23 feb 2019, 06:50
Jer158 schreef: 23 feb 2019, 01:00
Simão schreef: 22 feb 2019, 15:39wat doe je met die groep zoals ze dat bv in UK hebben vastgesteld, die jongen wil worden "omdat ze het als meisje moeilijk hebben in de maatschappij"
Oh? Vertel
De meisjes inpeperen dat ze 'normaal' moeten doen omdat niemand de patriachie echt wilt aanpakken, toch? Zo werkt dat toch? :lol:

dat is sarcasme, ja.
Precies of: tell them to ´man up´.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Verander niet te snel van geslacht

Bericht door Simão »

Er is hier zelfs een topic over geweest
viewtopic.php?f=11&t=6148&hilit=Meisjes ... gen+worden

En er zijn diverse verhalen te vinden zoals deze, over mensen die blijkbaar toch niet de goede keuzes maken.
https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/b ... ts-1403321

Dat kun je niet onder het tapijt vegen, het komt gewoon voor. En er is niks mis met het benoemen er van.

Wat me verbaast is hoe nodig sommigen het vinden om off topic te gaan of te zitten trollen. Ik had niet het idee dat dit het soort forum voor dat was.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark